گفت‌وگو با محمدمهدی شب‌زنده‌دار؛ عضو شورای عالی حوزه علمیه

فرصتِ مناسبِ مواسات و کمک‌های مومنانه شهروندان

به گزارش خبرگزاری مهر،عضو شورای عالی حوزه علمیه با بیان اینکه طبق رهنمودهای رهبر معظم انقلاب، کمک‌های مؤمنانه و مواسات در کشور راه اندازی شده گفت: ماه مبارک رمضان بستری برای اعطای این کمک‌ها به نیازمندان خواهد بود.
آیت الله محمدمهدی شب زنده دار در جلسه درس اخلاق که در حسینیه امام خمینی (ره) دفتر رهبر معظم انقلاب در قم برگزار شد، ضمن تبریک حلول ماه مبارک رمضان گفت: پیامبر اکرم (ص) و ائمه اطهار در آستانه ماه مبارک رمضان ویژگی‌ها، امتیازها و برکات ماه رمضان را به مردم یادآوری می‌کردند.

عضو شورای عالی حوزه‌های علمیه با بیان اینکه بهره برداری از نعمت‌های خداوند متوقف بر شناخت آن نعمت است، گفت: اگر انسان نعمتی را نشناسد، انگیزه‌ای برای بهره برداری و استفاده از آن ایجاد نمی‌شود.

آیت الله شب زنده دار در ادامه تصریح کرد: پیامبر اکرم (ص) و ائمه اطهار (ع) با سخنان خود قصد داشتند، دل‌های بندگان را از امور دنیوی دور کنند و اشتیاق و گرایش به معنویات را در آن جایگزین کنند.

استاد درس خارج حوزه به ویژگی‌های ماه مبارک رمضان در کلام پیامبر اکرم (ص) پرداخت و گفت: در خطبه پیامبر اکرم (ص) که از حضرت علی (ع) نقل شده، ۵۴ مزیت و خصوصیت برای ماه مبارک رمضان بیان شده که ما را به عظمت و فرصت استثنایی که خداوند برای ارتقای معنوی و روحی بندگان در این ماه بیان کرده آگاه کند.

آیت الله شب زنده دار افزود: رسول گرامی اسلام در این خطبه، ماه مبارک رمضان را شهر الله توصیف کردند در حالی که تمام ماه‌ها ماه خداوند است، اما در ماه مبارک رمضان برکات ویژه خداوند شامل حال انسان‌ها می‌شود.

وی با بیان اینکه خداوند در ماه مبارک رمضان با رحمت، گذشت و عطوفت با انسان‌ها برخورد می‌کند، افزود: آمرزش گناهان و مغفرت خداوند در این ماه بیشتر بوده و ماه مبارک رمضان برترین ماه‌ها در نزد اوست و روزهای آن بهترین روزها و شب‌های این ماه برترین شب‌ها و ساعت‌های این ماه بهترین ساعت هاست.

عضو شورای عالی حوزه‌های علمیه گفت: میان بزرگان حوزوی این بحث وجود دارد که روزها و شب‌ها و ساعات این ماه ذاتاً و به حیث هو هو برتر است یا به جهت مظروف و عنایت های ویژه ای خداوند در این ماه که به بندگان دارد، نسبت به ماه‌های دیگر افضل و برتر است، هر چند این دو نظر مانعة الجمع نیست.

استاد درس خارج حوزه علمیه قم در ادامه افزود: ماه مبارک رمضان ماهی است که خداوند بندگان را به مهمانی خود دعوت کرده و خداوند میزبان بندگان بوده و از آنها پذیرایی خواهد کرد.

آیت الله شب زنده دار با بیان اینکه یکی از عنایات ویژه خداوند در ماه مبارک رمضان این است که نفس کشیدن در این ماه تسبیح است، گفت: هر نفس کشیدن بندگان در ماه مبارک رمضان ثواب یک ذکر را دارد یا اینکه نفس‌های انسان دارای تسبیح و ذکر خاصی است.

وی با بیان اینکه اعمال انسان از نظر فقهی به سه نوع صحیح، مقبول و باطل تقسیم بندی می‌شود، گفت: نماز و روزه انسان ممکن است که باطل نبوده و صحیح باشد، از این رو قضا ندارد، اما مقبول الهی نبوده است، اما کسانی که متقی باشند و پرهیز از گناه داشته باشند خداوند اعمال آنها را خواهد پذیرفت، اما افرادی که دچار گناهانی باشند، هرچند عبادات را به طور صحیح انجام دهند؛ اما خداوند عبادت‌های آنها را نخواهد پذیرفت.

وی با بیان اینکه در ماه مبارک رمضان اعمال و عبادات انسان‌ها مقبول درگاه الهی قرار خواهد گرفت، افزود: اعمال و عباداتی که مقبول خداوند قرار می‌گیرد سبب عروج و اوج‌گیری انسان در سیر و سلوک معنوی خواهد شد.

آیت الله شب زنده دار با بیان اینکه دعاهای انسان در ماه مبارک رمضان مستجاب خواهد بود، گفت: باید از خداوند توفیق روزه داری و تلاوت قرآن با تأمل و تدبر بخواهیم، هرچند قرائت الفاظ قرآن در این ماه مبارک ثواب بسیاری دارد.

استاد درس خارج حوزه علمیه قم، افزود: در خطبه پیامبر اکرم (ص) آمده است که شقی‌ترین فرد کسی است که از برکات و فیوضات ماه مبارک رمضان هیچ بهره برداری نکند.

عضو شورای عالی حوزه‌های علمیه گفت: یکی از فلسفه‌های روزه داری این است که انسان به فکر گرسنگی و تشنگی روز قیامت بیفتد؛ از این رو مسائل معاد برای انسان یادآوری خواهد شد.

وی با بیان اینکه کمک به فقیران و مستمندان از سفارشات پیامبر اکرم (ص) در ماه مبارک رمضان بوده، افزود: طبق رهنمودهای رهبر معظم انقلاب کمک‌های مومنانه و مواسات در کشور راه اندازی شده که این کار طبق دستورهای ائمه اطهار طراحی شده است و ماه مبارک رمضان بستری برای اعطای این کمک‌ها به نیازمندان خواهد بود.

استاد درس خارج حوزه علمیه قم در پایان گفت: رعایت این گونه دستورالعمل‌ها در ماه مبارک رمضان سبب می‌شود که سبک زندگی انسان تغییر کرده و در ماه‌های دیگر از آن بهره مند شود.

مطالب مرتبط
ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.