کلاس اولی‌ها را چطور برای مدرسه آماده کنیم؟/چالش های کلاس حضوری تا آنلاین (۴)

مبلغ/ پس از گذشت دو سال از تعطیلی حضوری مدارس به دلیل شیوع کرونا، قرار است امسال با تزریق واکسن دانش آموزان حضوری برگزار شود اما هنوز زمان دقیق آن مشخص نیست با این حال آموزش و پرورش امروز (پنجشنبه) قرار است در مدارس جشن شکوفه ها برای کلاس اولی ها برگزار کند و خانواده ها همه در تکاپوی رفتن بچه هایشان به مدرسه هستند.

به گزارش «مبلغ» به نقل از فارس، با ورود به مهر ماه و آغاز سال تحصیلی جدید، خانواده ها همه منتظر بودند که آموزش و پرورش چه تصمیمی برای رفتن بچه ها به مدرسه می گیرد، خیلی از خانواده ها هنوز مخالف رفتن بچه هایشان به مدرسه هستند و خیلی های دیگر هم منتظرند که بچه ها پس از دو سال به روال عادی تحصیلشان برگردد، اما یکی از پایه های مهم تحصیلی «کلاس اولی ها» هستند که هنوز به مدرسه نرفته و به محیط آن آشنا نیستند. مساله مدرسه و کرونا در حال حاضر دغدغه اصلی خانواده‌هاست.

وزارت آموزش و پرورش چند روز پیش با صدور اطلاعیه ای اعلام کرد که پنج شنبه، اول مهر جشن شکوفه های دانش آموزان در مدارس کشور برگزار و شنبه زنگ مدارس کشور ، سوم مهر ماه به مناسبت آغاز سال تحصیلی نواخته خواهد شد و دانش آموزان با رعایت پروتکل های بهداشتی به مدرسه می روند. حال که هنوز دانش آموزان واکسینه نشده اند، برخی مدارس به خانواده ها اعلام کردند که فعلا کلاس ها به صورت مجازی و برخی دیگر هم یک تا دو روز در هفته را برای کلاس حضوری انتخاب کرده اند که البته این کلاس ها دارای دانش آموزان محدودی خواهد بود.

حال از این بحث ها که بگذریم، خود آماده کردن کودکان برای رفتن به اولین سال مدرسه چالش خوبی برای خانواده ها است چرا که بچه ها درست است که قبل از آن به  پیش دبستانی و مهد رفته اند اما مدرسه دنیای جدیدی با تجربیات بیشتری است که می بایست خانواده ها ذهنیت خوب و مثبت برای بچه ها ایجاد کنند تا بچه ها هم علاوه بر علم آموزی بتوانند ساعات خوشی آنجا داشته باشند.

پس نخستین نکته که باید از سوی خانواده ها برای آماده کردن بچه ها به مدرسه رفتن رعایت شود، ایجاد ذهنیت مثبت از مدرسه است نه اینکه پدر و مادر مدام بگویند که وای از فردا باید صبح زود بیدار شویم و بچه ها باید به مدرسه بروند و دوباره روز از نو و روزی از نو! خوداین نوع طرز تفکر روی بچه ها اثر منفی می گذارد که قرار است مدرسه یک جایی سراسر با مشکلات و سختی ها باشد!

از خاطرات خوب مدرسه برای بچه ها بگویید

بنابراین بهتر این است که والدین در صحبت هایشان از خاطرات خوب تحصیل برای بچه هایشان بگویند تا هم استرس آنها برای مدرسه رفتن کم شود و هم تصورشان این باشد که قرار است اتفاقات خوبی در زندگی برایشان بیافتد و اینها بستگی به رفتن به خانه دوم کودک دارد ، حتی تعریف از معلمان و اینکه می توانند مادر و پدر دوم بچه ها باشد، خود بر روند تحصیل و ارتباط بچه ها با معلمانشان در دوره ابتدایی اثرگذار است چرا که بچه ها در این دوره به شدت به معلمانشان هم وابسته می شوند.

بهتر است از  همین روز جشن شکوفه ها و کلاس اولی ها بچه ها را تشویق کنید که دوست پیدا کنند تا پس از آن با شوق و ذوق بیشتری به مدرسه بروند تا بخواهند هم درس بخوانند و هم با دوستانشان باشند.

در شماره های قبلی گزارش های آمادکی بچه ها برای مدرسه رفتن مطرح کردیم که نظم و انضباط مدرسه رفتن را به بچه ها از همین الان آموزش دهید. چه در پایه های دیگر تحصیلی و چه کلاس اولی ها بهتر است از همین الان شب ها زود بخوابند و بدانند که مدرسه رفتن نظم و ترتیب می خواهد، فیلم و سریال دیدن های شبانه و کارتون ها کم شود تا به راحتی به خواب بروند و صبح فردا سرحال باشند و بتوانند در کلاس درس حضور داشته باشند.

نظم و ترتیب خواب و بیداری

حال چه کلاس ها حضوری و چه آنلاین برگزار شود این نظم و ترتیب را در بچه ها ایجاد کنید تا صبح اول وقت بیدار شوند و سرکلاس حضور یابند، نه اینکه بچه ها سر کلاس های آنلاین چرت بزنند و چیزی یاد نگیرند یا اینکه در مدرسه حواسشان نباشد.

رعایت تغذیه کلاس اولی ها

رعایت تغذیه کلاس اولی ها هم خیلی مهم است اینکه مواد مغذی به مغزشان برسد و بتوانند بازدهی خوبی داشته و سرحال باشند و مهارت های مختلف خود را به کار ببرند ، بچه هایی که خوب صبحانه نمی خورند سر کلاس های اول هم نه بخوبی می توانند بنشینند و نه تمرکز کنند. بنابراین والدین در این زمینه نیز می بایست هوشیار باشند تا هم تغذیه زنگ های تفریح و یا تغذیه بین کلاس های آنلاین و هم صبحانه اول وقت بچه ها فراموش نشود.

رعایت پروتکل های بهداشتی را به بچه ها آموزش دهید

برای دانش آموزان کوچکی که قرار است امسال به کلاس های حضوری اول ابتدایی بروند بهتر است والدین خیلی صمیمانه و با قصه و داستان رعایت  پروتکل ها را یاد دهند بدون اینکه استرسی به بچه ها وارد کنند که اگر مدرسه بروید، کرونا می گیرید. بهتر است به آنها بگویند که برای دور شدن از بیماری هم ماسک بزنند و هم اینکه دست هایشان را مرتب با آب و صابون یا الکل ضدعفونی کنند البته نه اینکه حالت وسواس گونه داشته باشد.

بهرحال این شرایط چه قبل و چه پس از واکسینه شدن جامعه دانش آموزان فعلا تا ریشه کن شدن کرونا وجود دارد و زدن واکسن هم دلیل بر مصونیت از بیماری نخواهد شد.

مراقبت از وسایل شخصی

نکته دیگر بر مراقبت از دفتر و کتاب دانش آموزان از سوی آنها است خیلی بچه ها در سنین پایین مخصوصا کلاس اول درکی از نگهداری وسایل شخصی ندارند وقتی به خانه می آیند و مادر از آنها می پرسد مثلا مداد و کتابت کو، یادشان می آید که نیاورده اند یا نمی دانند کجا گذاشته اند. بهتر است که والدین قبل از شروع مداارس مراقبت از وسایل را به آنها آموزش دهند.

اضطراب بچه ها را کاهش دهید

خیلی از بچه ها امسال که شنیدند باید کلاس حضوری بروند دچار اضطراب می شوند که حال با واکسن و کرونا و مسائل دیگر باید چه کار کنند اولین وظیفه تان این است که اضطراب بچه ها را کاهش دهید، با بازی و سرگرمی آنها را به رفتن به مدرسه تشویق کنید. آنها را به لباس پوشیدن فرم مدرسه ، بستن کیف و کفش و … یاد دهید. بهتر است فضای درس و مدرسه را در منزل ایجاد کنید مثلا دیگر مثل تابستان اسباب بازی دم دست بچه ها نباشد و بیشتر کتابخانه و لوازم تحریر و فضای مدرسه و درس خواندن برایشان ایجاد شود و آخر هفته ها به تفریح بپردازید.

دانش آموز کلاس اولی بهتر است شب قبل از مدرسه رفتن شام سبک بخورد ، به موقع بخوابد، قمقمه آب داشته باشد و به حد کافی آب بنوشد تا در صف ماندن برایش اذیت کننده نشود. برای زنگ تفریحش هم میان وعده سبک مغذی و سالم بخورد. روز اول مدرسه هم سروقت حاضرش کنید تا دیر به مدرسه نرود و مضطرب شود. در روزهای اول کنار او باشد و او را مشایعت کنید تا خیالش جمع باشد و مطمئنش کنید که اگر مشکلی پیش بیاید، در کنارش هستید.

همچنین اسم و شماره تماس های ضروری خود را نیز در جیبش بگذارید تا در صورت نیاز به اولیای مدرسه بدهد و با شما تماس بگیرند. بهتر است خودتان هم با کادر مدرسه در تماس باشید.

با دانش آموزی که وابستگی عاطفی شدید به خانواده دارد، چه کنیم؟

بعضی کودکان وابستگی عاطفی شان به خانواده بیش از دیگران است به خاطر همین در روزهای اول مدرسه خود و خانواده و اولیای مدرسه رادچار مشکل می کنند، این افراد در بین کسانی که مهد کودک و پیش دبستانی نرفته اند، بیشتر دیده می شود بهتر است خودتان بچه ها را برای مدرسه رفتن آماده کنید ، آنها را تشویق کنید تا با فضای مدرسه آشنا شوند. بهتر است برای این بچه ها، هر دو والدین در زمان مدرسه رفتنشان حضور داشته باشند تا دلگرمی شان بیشتر شود

والدین بهتر است به بچه هایشان آموزش دهند که اگر مشکلی دارند به معلم و دوستانشان بگویند و احساساتشان را بیان کنند و همینطور آموزش دفاع از خود در برابر بچه های بزرگتر را نیز به آنها بدهند که البته این نباید حالت آموزش خشونت برای بچه ها داشته باشد.

برای دانش آموزانی هم که فعلا به صورت مجازی کلاس هایشان برگزار می شود، بهرحال دغدغه بیماری و سلامتی بچه ها از سوی والدین کمتر است اما بهرحال والدین می بایست استفاده از اینترنت و شبکه شاد را به بچه ها آموزش دهند. هر چند این روزها دیگر بچه ها از سنین پایین با فضای مجازی و اینترنت و لب تاب آشنا هستند اما این شرایط برای همه و به یکسان فراهم نیست. آموزش و پرورش بهتر است شرایط مشخص کلاس اولی ها را از همین روزها تعیین کند تا والدین و بچه ها بهتر بتوانند گام های علمی را بردارند و مشکلات آنها کمتر شود.

مطالب مرتبط
ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.