قبرستان بقیع چگونه شکل گرفت؟ | مدینه النبی؛ شهری با خاص‌ترین مسجد، قبرستان و ستون‌های دنیا

مبلغ/ کوه احد و مزار حضرت حمزه سیدالشهدا و شهدای احد از دیگر مکان‌های مهم مدینه منوره است و روایاتی است که پیامبر(ص) فرموده‌اند که احد کوهی است که ما را دوست دارد و ما نیز آن را دوست داریم و یکی از مهم‌ترین غزوه‌‌های دوران پیامبر(ص) در پای کوه احد رخ داده و تعدادی از صحابه جلیل‌القدر پیامبر به ویژه حضرت حمزه که برای پیامبر و اهل بیت عزیز بوده در دامنه این کوه به خاک سپرده شده است.

ایکنا نوشت: احمد خامه‌یار، مسئول واحد احیای میراث پژوهشکده حج و زیارت در گفت‌وگو با ایکنا، با اشاره به اینکه مدینه منوره دومین شهر مقدس جهان اسلام بعد از مکه مکرمه است و دارای ظرفیت‌های ارزشمند معنوی و تاریخی است که زائران حج تمتع می‌توانند از آن بهره ببرند، گفت: پیامبر(ص) پس از هجرت ۱۰ سال پایانی حیات خود را در این شهر سپری کردند؛ در این دوره اسلام تثبیت شد و گسترش پیدا کرد و بخش عمده‌ای از بناهایی که بیشتر آنها تاکنون در قالب مسجد باقی مانده یادآور حوادث زمان پیامبر(ص) و دوره حضور ایشان در مدینه است.

وی ادامه داد: در کنار این مساجد و اماکن تاریخی، مزارهای بسیاری از شخصیت‌های اسلامی در مدینه وجود دارد که البته بخشی از این میراث بزرگ از سوی وهابیت تخریب شده و صرفاً در قالب سنگ‌چین‌هایی تا امروز باقی مانده است.

خامه‌یار با تأکید بر ظرفیت‌های بزرگ تاریخی، دینی و معنوی مدینه منوره که زائران می‌توانند از وجود آنها بهره‌ ببرند، گفت: این امکان ظرفیت‌های بزرگی هستند که زائران می‌توانند برای کسب معنویت بیشتر در قالب زیارت اولیای الهی و تبرک به آثار و اماکن باقی مانده از دوران حیات پیامبر(ص)، اهل بیت(ع) و صحابه از آنها استفاده کنند.

فضیلت خاص اقامه نماز در مسجدالنبی(ص)

وی در ادامه با اشاره به فضیلت اقامه نماز در مسجدالنبی(ص)، گفت: روایت است که ثواب نماز خواندن در این مسجد معادل هزار رکعت نماز در سایر مساجد و در روایت دیگری معادل اقامه ۱۰ هزار رکعت نماز در سایر مساجد است. همچنین حد فاصل قبر شریف پیامبر(ص) و منبر آن حضرت را روضه شریف پیامبر(ص) یا باغی از باغ‌های بهشت دانسته شده که اقامه نماز در این حد فاصل ثواب زیادی دارد. در کنار مزار شریف پیامبر و منبر ایشان نیز ستون‌هایی داریم که نماز خواندن در مقابل این ستون‌ها به دلیل ارتباطی که این ستون‌ها با برخی از وقایع دوران صدر اسلام دارند توصیه شده است.

مسئول واحد احیای میراث پژوهشکده حج و زیارت افزود: در مسجدالنبی همچنین محراب پیامبر(ص) وجود دارد که طی ۱۰ سالی که ایشان در مدینه بودند در این محراب اقامه نماز می‌کردند. محراب تهجد که رسول خدا(ص) در برخی از شب‌ها، نماز شب را در آنجا اقامه می‌کردند نیز دقیقاً پشت خانه حضرت فاطمه زهرا(س) و متصل به ضلع شمالی مقصوره شریف است که در اصل ستون یا استوانه تهجد بوده که بعدها به شکل محراب درآمده است و در دوران اخیر فضای محراب پر و کاشی‌کاری شده و به حالت دیواری کاشی‌کاری شده درآمده است ولی برای زائران قابل تشخیص است.

مطالب مرتبط
ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.