بشنوید| ۷ موسیقی مهم که برای امام خمینی (ره) اجرا شدند

ایسنا نوشت: موسیقی‌دانان در اتفاقات مهم تاریخی همیشه همراه و هم‌صدای مردم بودند. یکی از رویدادهای مهم سال‌های پس از انقلاب رحلت معمار کبیر انقلاب اسلامی است که در نیمه خرداد سال ۱۳۸۶ موجی غم‌انگیز را در کشور ایجاد کرد.

اهالی موسیقی نیز در این موج سوگواری همگام با مردم و با زبان خودشان قطعاتی را تولید کردند و البته هنوز که هنوز هم قطعاتی برای امام خمینی (ره) یا به صورت ارکسترال اجرا و یا به صورت تک‌آهنگ منتشر می‌شود.

«دریغا» با صدای محمد گلریز

اگر بخواهیم از یکی از قطعات مهم با محوریت رحلت امام (ره) صحبت کنیم، ‌ نمی‌توان قطعه «دریغا» را نادیده گرفت. اثری که امروز ۳۴ ساله است و با شعر حمید سبزواری جان گرفت.  محمد علی شکوهی روی آن آهنگ ساخت و در نهایت با صدای محمد گلریز در ذهن مردم جاودانه شد.

محمد گلریز درباره ساخت این اثر روایت می‌کند: «این قطعه به روزهای پس از رحلت امام باز می‌گردد. شب آخری که امام خمینی (ره) در بیمارستان بستری بودند؛ همه مردم دست به دعا بودند که ایشان هر چه زودتر شفا پیدا کنند. من هم در کنار این مردم آرزو می‌کردم که حال ایشان بهبود یابد. فردای روزی که خبر ارتحال امام از رادیو پخش شد مانند همه مردم سرزمینم از شنیدن این خبر بسیار متأثر شدم، از خدا خواستم در حق من لطفی کند تا با خواندن قطعه‌ای بتوانم بازگوکننده حس و حال آن روزها و التیامی برای مردم عزیز کشورم باشم. دقیقاً در همین فکر بودم که محمدعلی شکوهی تلفن کرد و از من خواست تا هر چه زودتر به سمت تالار وحدت حرکت کنم.»

او ادامه می‌دهد: «وقتی به محل کار آقای شکوهی رسیدم وی را مشغول گفت‌وگوی تلفنی با فردی در حالت گریان دیدم که شعری را زمزمه می‌کرد. بعد از پایان تماس گفت مشغول صحبت با حمید سبزواری بودم؛ این شاعر یک شعر فی‌البداهه برای وی می‌خواند و شکوهی هم به صورت تلفنی و زمزمه‌ای برای آن آهنگ می‌سازد و بعد از آن آقای شکوهی قرار خوانندگی این آهنگ را با من گذاشتند و مشغول تولید استودیویی آهنگ «دریغا ای دریغا» شدیم. این آهنگ از معدود قطعاتی بود که در آن روزگار توسط دستگاه سینتی سایزر تولید شده بود و یکی از به یاد ماندنی‌ترین آهنگ‌هایی است که در مقام خواننده در کنار گروه آن حضور داشتم. »

وقتی مختاباد از «شبانگاهان» خواند

قطعه موسیقی معروف «شبانگاهان» در سال ۱۳۷۳ با صدای عبدالحسین مختاباد منتشر شد؛ قطعه‌ای ماندگار که توسط ساعد باقری سروده شد.

عبدالحسین مختاباد درباره این قطعه می‌گوید: «چه در اثر «شبانگاهان» و چه در اثر «سایه دوست» موسسه تنظیم و نشر آثار امام(ره) هیچ‌گاه نگفت که چه شعری را بخوان یا نخوان! بلکه خودم اشعار را انتخاب کردم. من به امام خمینی(ره)  بسیار علاقه دارم و  مطمئنم کارهای دیگری را برای او انجام خواهم داد.»

شاهین فرهت و سمفونی «روح‌الله»

خرداد ۱۳۹۶ بود که ارکستر سمفونیک تهران به رهبری سهراب کاشف از سمفونی «روح‌الله» رونمایی کردند. سمفونی که در ۴ موومان توسط موسیقیدان پیشکسوت، ‌ شاهین فرهت نوشته شده بود.

موومان اول سمفونی «روح‌الله» به تولد و رشد و نمو حضرت امام (ره) اختصاص دارد. موومان دوم به دوران بلوغ علمی، اجتهاد و بالندگی امام در حوزه علمیه و قله‌های بلند علم و معرفت‌شناسی می‌پردازد. موومان سوم هم با زبانی رمزآلود به جریان مبارزات حضرت امام که در نهایت منجر به پیروزی انقلاب اسلامی شد پرداخته و در نهایت در موومان چهارم، آهنگساز به عروج ملکوتی امام خمینی (ره) که با دلی آرام و قلبی مطمئن رحلت کرده است، می پردازد.

«شکوه» با صدای محمد اصفهانی

آلبوم موسیقی «شکوه» سال ۱۳۷۸ با صدای محمد اصفهانی روانه بازار موسیقی شد که از ۵ قطعه به نام‌های «قاب»، «دیدار»، «سراب»، «ابر» و «ماهیا» تشکیل شده است. آهنگسازان برجسته‌ای چون علیرضا کهن دیری، مجید اخشابی و پدرام کشتکار در روند تولید این اثر با اصفهانی همکاری داشته‌اند.

به جز ترانه یکی از قطعه‌ها که از دیوان امام خمینی(ره) انتخاب شده است، ترانه سایر آثار را عبدالجبار کاکایی، سید حسن حسینی، مشفق کاشانی و علیرضا قزوه سروده‌اند.

حسین فخری و چند مداحی مشهور

حسین فخری مداح و حماسه‌خوان مشهور خرمشهری و البته با اصالت بهبهانی است. این مداح مشهور اجرای چند نوحه تاثیرگذار را در رثای امام خمینی (ره) در کارنامه کاری خود ثبت کرده است. نوحه‌هایی مثل «غزل خال لب» که رهبر انقلاب، آن را در جواب شعر معروف امام خمینی(ره) سروده بودند.

صادق آهنگران «اشک‌افشان» برای امام (ره)

قطعه «اشک‌افشان» با صدای حاج صادق آهنگران اثر دیگری است که به مناسبت درگذشت امام خمینی ساخته و منتشر شده است. «اشک‌افشان» در واقع یکی از قطعات آلبومی با همین نام است که سال ۱۳۷۱، در سومین سالگرد درگذشت امام (ره)با آهنگسازی محمدعلی شکوهی ساخته و ارائه شده است. 

«صبح سوگوار»، قطعه بی‌کلام «مرثیه نوازی»، «اشک افشان» با اجرای کُر، «بگذار تا بگریم» و «ساربان» آثاری هستند که به همراه یک دکلمه آلبوم مذکور را تشکیل می‌دهند. اشعار این آلبوم از اشعار شاعرانی، چون حمید سبزواری، احمد عزیزی یاسری (چمن) و غلامحسین عمرانی انتخاب شده‌اند.

سنگ تمام «بچه‌های آباده» برای امام (ره)

گروه «بچه‌های آباده» را می‌توان مشهورترین گروه سرود دهه شصت دانست که محمد حسین توکل و مهدی نظری تک‌خوان‌های آن بودند. این گروه در سال ۱۳۵۵ در خانه فرهنگ و هنر آباده استان فارس تشکیل شد و پس از پیروزی انقلاب اسلامی نیز به فعالیت خود ادامه داد. اعضای این گروه سال ۱۳۶۷ در حسینیه جماران با امام خمینی (ره)دیدار کردند و به خواندن سرود پرداختند.  سرود «قصه بابا» اثر مشهور این گروه است که در مدح امام(ره) خوانده شده است.

مطالب مرتبط
ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.