زلنسکی و حدیث پیامبر(ص) /سیدعباس حسینی قائم مقامی

به گزارش«مبلغ» سیدعباس حسینی قائم مقامی نوشت: از لحظه ای که ویدئوی سخنان آقای زلنسکی رئیس‌جمهور اوکراین خطاب به ایرانیان که نوعی یاری طلبی از همه ما می باشد را دیدم، بلافاصله این حدیث معتبر که امام صادق( ع) از پدران خود و آنان از پیامبر گرامی(ص) روایت کرده اند را به یاد آوردم :
(هر کس صدای [یاری خواهی] کسی را از مسلمانان بشنود و او را پاسخ ندهد مسلمان نیست.)***

گذشته از مسؤلیت انسانی و اخلاقی، کمترین وظیفه ای که از منظر دینی و بر اساس اطلاق این معتبره (که در ابواب مختلف مورد استناد فقیهان قرار گرفته است) متوجه مخاطبان این درخواست و خصوصا ما متدینان و روحانیان می شود، این است که خواهان شفاف سازی کامل و اقناع گر از سوی مسوولان ذیربط در خصوص مدعای آقای زلنسکی باشیم.

توجه داشته باشیم در حدیث شریف ” پاسخ به درخواست (ندا) هر کس که طلب یاری نماید ” مورد تأکید قرار گرفته است و نه لزوما یاری رساندن به او. چراکه اساسا یاری رساندن به مظلوم ، مشروط به درخواست و یاری خواهی او نیست بلکه بر هر کس که توانایی دارد واجب عقلی و شرعی است. اما “درخواست یاری خواهی”به مثابه اعلان ظلم واقع شده است و از سوی هرکس که باشد ، نباید بی پاسخ گذارده شود.

اگر مدعی هستیم ظلمی که ما توان رفع آن را داشته باشیم وقوع نیافته، باید او را قانع کرد و اگر واقعا ظلم واقع شده، باید یاری نمود.
به هر روی هرگز شرط اخلاق و آئین نیست که از کنار ندا و درخواست یاری خواهی ، با بی اعتنایی گذشت. شاید اینگونه بتوان از نکبت ظلم مصون ماند.

**«مُحَمَّدُ بْنُ الْحَسَنِ بِإِسْنَادِهِ عَنْ أَحْمَدَ بْنِ مُحَمَّدٍ عَنِ النَّوْفَلِيِّ عَنِ السَّكُونِيِّ عَنْ جَعْفَرٍ عَنْ أَبِيهِ عَنْ آبَائِهِ(عليهم‌السلام) قَالَ: قَالَ رَسُولُ اللَّهِ(صلي‌الله‌علیه‌و‌آله): مَنْ سَمِعَ رَجُلًا يُنَادِي يَا لَلْمُسْلِمِينَ فَلَمْ يُجِبْهُ فَلَيْسَ بِمُسْلِمٍ.»
شیخ طوسی، التهذيب ج۶-ص ۱۷۵_ش۳۵۱.
شیخ کلینی، اصول کافی، ج/۲ ص/۱۶۴، کتاب الکفر و الایمان ، باب الاهتمام بامور المسلمین، ح/۵

مطالب مرتبط
1 نظر
  1. نام می‌گوید

    درست است که حکومت ما هزاران اشتباه دارد و ارسال پهباد برای استفاده روسیه در جنگ با اوکراین هم اشتباه محض است، اما حواسمان باشد برای این عروسک خیمه شب بازی آمریکا که خودش هم جزو جنایتکاران است هم اعتبار الکی نتراشیم!جنگ روسیه و اوکراین جنگ باطل با باطل است!

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.