تذکری از سید ابن طاووس در مورد مسئله تنبه به بدیهیات/ آیت الله سید ابراهیم خسروشاهی

 مبلغ/ سید بن طاووس: مسأله‌ی شناخت خدا یا سایر مسائل اصول دینی، از راه تنبهات، خوب توجه داده می‌شود، و کسانی را که غافل‌اند باید با تفکر در بدیهیات؛ یعنی تنبه در آن‌ها، مسائل اصول دینی را به ذهن‌شان وارد کرد

به گزارش «مبلغ»- مرحوم آیت الله سید ابراهیم خسروشاهی(ره) که امام خمینی از ایشان به سیدالعلما یاد میکردند در سخنانی که به مناسبت پنجشنبه ۴ خرداد سالروز درگذشت جناب سید ابن طاووس رحمه‌الله (۵ ذی القعدة ۶۶۴ ق) در کانال ایشان منتشر شده است به مسأله‌ی تنبیه و تنبه نسبت به موضوع خداشناسی اشاره کرده است:

ممکن است یک پیرزنی، یک بی‌سوادی، یک دهاتی، یک آدم روستایی، این گرچه بی‌سواد باشد ولی تنبهش خوب باشد. تفکر او خوب باشد. یک چیزهایی را از راه تنبه، قلب او یافته باشد ولیکن در همان محل، متخصص سوادآموزی از آن غافل باشد! این تفاوت پیدا می‌شود در این مسائل. مسأله‌ی خداشناسی از این قبیل است.

مرحوم سید بن طاووس علیه‌الرحمة در توصیه‌اش نسبت به فرزندش [کتاب کشف المحجة لثمرة المهجة] که چاپ و ترجمه هم شده، همین مطلب را توضیح داده و می‌فرماید: من تعجب می‌کنم از متخصصین علوم کلامی و عقلی و این‌ها که مردم را در پیچ و خم استدلال و فکر و این‌ها وارد کرده‌اند؛ ولی از این تنبهاتی که در کتاب و سنت آمده، حرفی در میان نمی‌آورند، با این‌که مسأله‌ی شناخت خدا و پروردگار یا مثلاً سایر مسائل اصول دینی، این‌ها از راه تنبهات، خوب توجه داده می‌شود؛ بعضی‌ها غافل‌اند، بعضی‌ها غافل نیستند. و کسانی را که غافل‌اند باید با تفکر در بدیهیات؛ یعنی تنبه در آن‌ها، مسائل اصول دینی را به ذهن‌شان وارد کرد.

مطالب مرتبط
ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.