تمام فناوریهایی که فیلم «پیشتازان فضا» پیش بینی کرده بود! / موضوعی تصادفی یا حاصل مطالعات انسان‌شناسی!

وکنا نوشت: مجموعه پیشتازان فضا از زمان پخش نخستین فصل آن در سال ۱۹۶۶، مخاطبان را در سراسر جهان، از جمله ایران، با چشم‌اندازی از آینده مجذوب خود کرده است. مفاهیم نوآورانه و آینده‌نگر این مجموعه نه تنها باعث سرگرمی، بلکه الهام‌بخش بسیاری از مردم برای پیگیری علایق خود در علم و فناوری شده است.تأثیر مجموعه پیشتازان فضا بر فناوری مدرن منجر به پیشرفت‌های تکنولوژیکی متعددی شده که زندگی ما را به سمت بهتر شدن تغییر داده است. به‌طور کلی، تأثیر این مجموعه بر فرهنگ و فناوری عامه پسند تا به‌امروز محسوس است.دستگاه‌ها و فناوری‌های به‌نمایش درآمده در این اثر منبع الهام برای دانشمندان و مهندسان بی‌شماری بوده است که برنامه‌های کاربردی دنیای واقعی را بر اساس ایده‌های تخیلی این فیلم توسعه دادند. به‌عنوان مثال، فناوری پرینتر سه‌بعدی تا حدی از فناوری شبیه‌ساز به‌نمایش درآمده در این فیلم الهام گرفته شده است. فناوری‌های پزشکی ارائه‌شده در پیشتازان فضا نیز تأثیر قابل‌توجهی بر مراقبت‌های بهداشتی در دنیای واقعی داشته‌اند و محققان را ترغیب کرده‌ تا فناوری‌های مشابهی را برای استفاده در محیط‌های پزشکی توسعه دهند. بسیاری از کارشناسان معتقدند که پیش بینی دستیابی انسان به این فناوری ها در چنین فیلمهایی به هیچ وجه اتفاقی نیست و ناشی از مطالعاتی است که در پژوهشکده های علمی به خصوص در پژوهشکده های انسان شناسی و هستی شناسی آمریکا در مورد ظرفیتهای وجودی انسان انجام می شود. جالب است که با اندکی درنگ در سنت فکری خود میتوانیم اشاره های زیادی به توانایی هایی که این روزها توسط تکنولوژی برای انسان ایجاد شده است، دست یابیم.

در این مقاله ۱۰ مورد از تکنولوژی های پیش بینی شده در فیلم پیشتازان فضا که اکنون به‌واقعیت پیوستند توسط وبگاه گجت نیوز آورده شده است:

۱. کامپیوترهای مجهز به دستیار صوتی

سیستم LCARS که سالها قبل در فیلم پیشتازان فضا پیش بینی شده بود، به‌کاربران اجازه می‌داد با استفاده از دستورات زبان طبیعی با رایانه تعامل داشته باشند.

این یک مفهوم انقلابی در آن زمان بود، زیرا اکثر سیستم‌های کامپیوتری از کاربران می‌خواستند دستورات را با استفاده از صفحه کلید یا موس وارد کنند. LCARS دسترسی سریع و کارآمد به اطلاعات و کنترل سیستم‌های سفینه را به‌سادگی از طریق صحبت کردن امکان‌پذیر می‌کرد.

امروزه دستیارهای مجازی مانند سیری، الکسا و دستیار گوگل را شاهد هستیم که براساس اصول مشابه LCARS عمل می‌کنند. این دستیاران مجازی می‌توانند دستورات زبان طبیعی را درک کرده و به درخواست‌های کاربر به‌صورت مکالمه پاسخ دهند.

اکنون می‌توان از آنها برای دسترسی به اطلاعات، کنترل دستگاه‌های خانه هوشمند و حتی برقراری تماس تلفنی یا ارسال پیام استفاده کرد. این ابزارها نیاز به تایپ یا کلیک را از بین برده و در سهولت استفاده می‌درخشند.

این ابزار به‌ویژه می‌تواند برای افراد دارای معلولیت یا کسانی که در استفاده از رابط‌های سنتی رایانه مشکل دارند، مفید باشد.

همانطور که تکنولوژی به‌صورت روزافزون در حال تکامل است، فکر کردن در مورد امکاناتی که دستیاران مجازی ممکن است در آینده برای ما به‌ارمغان بیاورند، خون را با شدت بیشتری در رگ‌ها جاری می‌کند.

۲. ترایکوردهای پزشکی

دستگاه سه‌کاره (Tricorder) یکی از وسایل تخیلی و نمادین در مجموعه تلویزیونی پیشتازان فضا بود که در سه نوع استاندارد، پزشکی و مهندسی برای اسکن محیط، تحلیل داده‌ها و ثبت اطلاعات استفاده می‌شد.

این دستگاه در مجموعه Star Trek از نوع پزشکی بود و می‌توانست با اسکن بدن افراد و تجزیه و تحلیل داده‌های سلامتی، آسیب‌ها و بیماری‌ها را تشخیص داده و درمان کند. این دستگاه می‌تواند اطلاعات دقیقی در مورد علائم حیاتی، آزمایش‌های خون و حتی تجزیه و تحلیل DNA فرد ارائه دهد که این مزیت آن را به ابزاری ضروری برای پرسنل پزشکی در جهان پیشتازان فضا تبدیل می‌کرد.

امروزه فناوری پزشکی پیشرفت‌های چشمگیری داشته است و ما دستگاه‌هایی داریم که مشابه ترایکوردر عمل می‌کنند. دستگاه‌های ام‌آرآی و سی‌تی‌اسکنرها برای اسکن و تشخیص شرایط پزشکی استفاده می‌شوند و تصاویر دقیقی از داخل بدن ارائه می‌دهند.

این دستگاه‌ها ابزار ارزشمندی برای تشخیص طیف وسیعی از بیماری‌های پزشکی از جمله سرطان، بیماری‌های قلبی عروقی و اختلالات عصبی هستند. ما همچنین دستگاه‌های دستی داریم که می‌توانند علائم حیاتی مانند فشار خون، ضربان قلب و اشباع اکسیژن را کنترل کنند.

این دستگاه‌ها قابل حمل هستند و می‌توانند در محیط‌های مختلف، از بیمارستان گرفته تا منازل، مورد استفاده قرار گیرند. آنها می‌توانند یک تشخیص اولیه برای شرایط خاص ارائه دهند. همین موضوع آنها را به ابزاری مفید برای متخصصان پزشکی و بیماران تبدیل می‌کند.

با اینکه هنوز دستگاه سه‌کاره‌ای همانند تکنولوژی پیش بینی شده در فیلم پیشتازان فضا نداریم که بتواند تنها با یک اسکن تجزیه و تحلیل پزشکی کاملی را ارائه دهد، اما پیشرفت‌های فناوری پزشکی امکان دستیابی سریع و دقیق اطلاعات حیاتی سلامت را فراهم کرده است. همین پیشرفت نوید آینده‌ای روشن را برای ابزار پزشکی می‌دهد.

۳. تلفن‌های همراه

ایده دستگاه‌های ارتباطی دستی برای اولین بار در مجموعه Star Trek معرفی شد که در آن زمان یک مفهوم انقلابی بود. قبل از آن، ارتباطات از راه دور به تجهیزات حجیم و گران قیمتی نیاز داشت که فقط در اختیار ارتش یا سازمان‌های دولتی بود.

با این حال، پیشتازان فضا آینده‌ای را به‌تصویر کشید که در آن همه می‌توانستند یک دستگاه کوچک و قابل حمل داشته باشند که قادر بود آن‌ها را به هر کسی، در هر مکانی و در هر زمانی متصل کند.

امروزه با حضور گسترده گوشی‌های هوشمند، شاهد آن هستیم که چشم‌انداز به واقعیت تبدیل شده است. آنها اساساً نسخه‌های پیشرفته ارتباط‌دهنده‌هایی هستند که در Star Trek نشان داده شده بود، با این تفاوت که دستگاه‌های کنونی مزیت‌هایی همچون دسترسی به اینترنت، گرفتن عکس و استفاده از GPS را نیز برای کاربران به‌ارمغان می‌آورند.

تطبیق‌پذیری تلفن‌های هوشمند آنها را به ابزاری ضروری در زندگی روزمره ما تبدیل کرده است؛ زیرا ما برای ارتباط با خانواده و دوستان، انجام امور اداری و حتی سرگرمی، به آنها متکی هستیم.

شاید مهم‌ترین تأثیر تلفن‌های هوشمند، توانایی آن‌ها در دموکراتیک کردن ارتباطات بوده است، به‌این صورت که فقط ثروتمندان یا قدرتمندان نیستند که می‌توانند از فناوری ارتباط بهره ببرند.

اکنون تلفن‌های هوشمند برای افراد با هر پیشینه اجتماعی-اقتصادی، مقرون به‌صرفه و در دسترس هستند و این امکان را برای هر کسی فراهم می‌کنند تا با عزیزان خود ارتباط برقرار کند، به اطلاعات مهم دسترسی داشته باشد یا حتی یک کسب و کار راه‌اندازی کند.

به‌طور کلی، مفهوم دستگاه‌های ارتباطی دستی که برای اولین بار در مجموعه پیشتازان فضا معرفی شد، تأثیر عمیقی بر جامعه ما داشته است و تکامل مداوم فناوری نوید می‌دهد که مرزهای ممکن را ادامه خواهد داد.

۴. پرینتر سه بعدی

در فصل Star Trek: Voyager، شبیه‌ساز یک فناوری جذاب بود که به خدمه اجازه می‌داد غذا، لباس و سایر اشیاء را بنا به تقاضا بسازند. با یک فرمان ساده، Replicator از طرح‌های دیجیتالی برای ایجاد اشیاء فیزیکی استفاده کرده و آن را به ابزاری ضروری برای خدمه تبدیل می‌کرد.

بهترین مثال استفاده از این ابزار در جایی مشاهده شد که ستوان پاریس و مهندس ارشد تورس از سیستم تکثیرکننده برای ایجاد قطعاتی برای هواپیمای شاتل دلتا فلایر استفاده کردند.

امروزه ما فناوری پرینتر سه‌بعدی را داریم که با استفاده از طرح‌های دیجیتالی برای ایجاد اشیاء فیزیکی، مشابه شبیه‌ساز در مجموعه پیشتازان فضا عمل می‌کند. این فناوری کاربردهای گسترده‌ای دارد، از ایجاد نمونه‌های اولیه و قطعات جایگزین گرفته تا تولید محصولات مصرفی و حتی مواد غذایی.

با توانایی ایجاد طرح‌های سفارشی سریع و ارزان، فناوری پرینتر سه‌بعدی این پتانسیل را دارد که صنایع مختلف را متحول کند و شیوه زندگی ما را بهبود بخشد. این به تولیدکنندگان، مهندسان و حتی متخصصان پزشکی اجازه می‌دهد تا اشکال و ساختارهای پیچیده‌ای را تولید کنند که قبلاً ساخت آنها با روش‌های سنتی غیرممکن بود.

درحال حاضر یکی از مهیج‌ترین کاربردهای فناوری پرینتر سه‌بعدی در حوزه پزشکی است. متخصصان پزشکی می‌توانند از چاپگرهای سه‌بعدی برای ایجاد قطعات جایگزین مانند استخوان یا مفاصل، یا حتی برای تولید اعضای بدن انسان استفاده کنند.

با اینکه ما درحال حاضر نمی‌توانیم یک وعده غذایی کامل را با دستگاه شبیه‌ساز ایجاد کنیم، اما فناوری پرینتر سه بعدی در دنیای امروز یک دستاورد قابل‌توجه محسوب می‌شود که قابلیت تغییر جهان اطراف ما را دارد.

۵. تبلت‌ها

معرفی PADD ها در Star Trek: The Next Generation یک مفهوم آینده‌نگرانه بود که توسعه تبلت‌های امروزی را پیش‌بینی می‌کرد. ابزار نمایش داده شده در این فیلم اساساً رایانه‌های دستی بودند که به خدمه اجازه می‌دادند به اطلاعات دسترسی داشته باشند، با یکدیگر ارتباط برقرار کنند و وظایف مختلفی را از یک دستگاه واحد انجام دهند.

کوچک و سبک بودن این ابزار موضوع حمل و استفاده از آنها را در هر شرایطی آسان می‌کرد. بسیاری از تبلت‌های امروزی از نظر طراحی و عملکرد شبیه به PADD ها هستند، با این تفاوت که آنها می‌توانند گرافیک و ویدیو را نیز به نمایش بگذارند، برای خواندن کتاب، مرور اینترنت و تماشای فیلم یا برنامه‌های تلویزیونی نیز ایده‌آل هستند.

تبلت‌ها در عصر حاضر دارای طیف وسیعی از برنامه‌ها و ویژگی‌ها هستند که به کاربران اجازه می‌دهند کارهای مختلفی را انجام دهند، از یادداشت‌برداری گرفته تا بازی و حتی ایجاد هنر دیجیتال.

مهمترین مزیت تبلت‌ها قابل حمل بودن آنهاست. این ابزار کوچک‌تر و سبک‌تر از لپ‌تاپ‌ها هستند و حمل آن‌ها در کیف یا حتی جیب آسان‌ است. این ویژگی آنها را برای افرادی که دائما نیاز به دسترسی به اطلاعت خود دارند، به‌گزینه‌ای عالی تبدیل می‌کند.

به‌طور کلی، به تصویر کشیدن مفهوم PADD به‌عنوان یکی از تکنولوژی های پیش بینی شده در فیلم پیشتازان فضا، یک فناوری رویایی بود که توسعه تبلت‌های امروزی را پیش‌بینی می‌کرد. با پیشرفت‌های مداوم در زمینه تکنولوژی، تصور اینکه آینده این ابزار چگونه خواهد بود، هیجان‌انگیز است.

 

مطالب مرتبط
ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.