درسنامه مرکز تخصصی  امام صادق(ع) درباره حشر و معاد حیوانات

معاد و حشر حیوانات چگونه است؟/ داوری خداوند میان حیوانات در قیامت

مبلغ / ابوذر میگوید ما پیش پیامبر خدا (ص) بودیم که ناگهان دو بز به یکدیگر شاخ زدند آن حضرت به ما فرمود آیا میدانید چرا اینها به هم شاخ زدند؟ ما گفتم نه نمی دانیم حضرت فرمود اما خداوند خوب میداند چرا؟ و به زودی و در دنیای دیگر در میان آنها داوری خواهد کرد! 

به گزارش«مبلغ»- همزیستی انسان با حیوانات در عصر جدید به گونه ای متفاوت از گذشته ظهور کرده است و این روزها کمتر آپارتمان یا خانه‌ای است که میزبان حیوانات نباشد. مرکز تخصصی علم کلام وابسته به موسسه امام صادق(ع) امروز درسگفتار جالبی در مورد معاد و حشر حیوانات منتشر نموده و در آن به نکات جالبی در مورد حقوق حیوانات اشاره کرده است. در ادامه متن این درسگفتار را که بسیار جذاب و ضمناً کوتاه است میتوانید مطالعه کنید:

درسنامه معاد و حشر حیوانات ] و حکم بدرفتاری با حیوانات ]

آنچه انتظار میرود مخاطب از این درس بیاموزد:

۲.زندگی پس از این دنیا و در دنیای آخرت برای همه انسانها و برخی حیوانات .

  1. ظلم هیچ ظالمی بی پاسخ نمی ماند حتی اگر آن ظالم یک حیوان باشد.
  2. کار نیک و خوب بی پاداش نمیماند حتی اگر از سوی یک حیوان باشد.

۴.حکم حرمت کشتن حیوانات و آزار آنها

سخن آغازین

روایت زیبایی از امام رضا (ع) بیان شده که نکته هایی جالب و داستانهای زیبایی را به همراه دارد که به آنها می پردازیم:

امام رضا (ع) در روایتی فرمودند: «لَا یَدْخُلُ الْجَنَّةَ مِنَ الْبَهَائِمِ إِلَّا ثَلَاثَةٌ حِمَارَةٌ بَلْعَمَ وَ کَلْبُ أَصْحَابِ الْکَهْفِ وَ الذِّنْب ….. از میان حیوانات سه حیوان وارد بهشت می شود: الاغ بلعم باعورا، سگ اصحاب کهف و گرگی که بخاطر ظلم بیش از حد ظالمی از او انتقام گرفت (نور المبین فى قصص الانبیاء و المرسلین، ص ۳۱۱).

معاد و حشر حیوانات

سوال: آیا حیوانات بعد از مردن از بین میروند یا مانند انسانها به دنیای دیگری می روند؟

همان طور که میدانید ما انسانها با مردن از بین نمی رویم و وارد دنیای دیگری می شویم اما سوالی که به دنبالش هستیم در مورد ما انسانها نیست میخواهیم بدانیم وضعیت حیوانات بعد از مردن چه میشود؟ آیا با مردن از بین میروند و نابود میشوند و یا به دنیای دیگر میروند؟ برای فهمیدن پاسخ این سوال بهتر است به قرآن کریم و روایات معصومین (ع) که منابع خوبی در این باره هست سری بزنیم. در این منابع آمده است برخی از حیوانات در روز قیامت زنده شده و در دنیای

دیگر حاضر میشوند:

قرآن و حشر حیوانات

قرآن کریم در دو آیه در این باره می فرماید:

  1.  سوره تکویر آیه ۵ : «وَ إِذَا الْوُحُوشُ حُشِرَتْ» و هنگامی که حیوانات وحشی محشور شوند.
  2.  سوره انعام، آیه ۳۸: «وَ ما مِنْ دَابَّةٍ فِی الْأَرْضِ وَ لا طَائِرٍ یَطِیرُ بِجَناحَیْهِ إِلا أُمَمٌ أَمْثالُکُمْ ما فَرَّطْنَا فِی الْکِتابِ مِنْ شَیْءٍ ثُمَّ إِلى رَبِّهِمْ یُحْشَرُون و هیچ جنبنده ای در زمین نیست ، و نه هیچ پرنده ای که با دو بال خود پرواز میکند ، مگر آنکه گروههایی مانند شمایند ؛ ما چیزی را در کتاب [تکوین[ فروگذار نکرده ایم ، سپس همگی به سوی پروردگارشان محشور میشوند

احادیث و حشر حیوانات

در احادیث نیز آمده است که برخی از حیوانات به منظور دادخواهی در دادگاه الهی حاضر شده و به شکایت آنها رسیدگی میشود

  1. امیرالمومنین (ع) فرمود: خداوند از ظالم انتقام میگیرد حتی اگر آن ظالم حیوانی باشد که به ناحق به حیوان دیگر شاخی زده است.
  2. پیامبر اکرم (ص) شتری را دیدند که پایش بسته و بار بر پشت او منتظر است تا صاحبش بیاید و حرکت کند اما صاحبش بی خیال مشغول خوردن غذا و صحبت کردن است. آن حضرت فرمودند صاحب این شتر کجا است؟ به او بگویید خودش را برای روز قیامت که این شتر از او شکایت میکند آماده کند (صاحبان حیوان می بایست موقع استراحت بارها را از روی حیوان بر دارند تا آنها نیز استراحت کنند.)
  3. ابوذر میگوید ما پیش پیامبر خدا (ص) بودیم که ناگهان دو بز به یکدیگر شاخ زدند آن حضرت به ما فرمود آیا میدانید چرا اینها به هم شاخ زدند؟ ما گفتم نه نمی دانیم حضرت فرمود اما خداوند خوب میداند چرا؟ و به زودی و در دنیای دیگر در میان آنها داوری خواهد کرد! (مجمع البیان و نور الثقلین، ذیل آیه ۳۸ سوره انعام)
  4. پیامبر اکرم (ص) فرمود: خداوند جنبندگان را روز قیامت حاضر میکند و حق بعضی را از بعضی دیگر میگیرد حتی اگر حیوان شاخ داری به حیوان بی شاخی بی جهت شاخ زده باشد( تفسیر المنار، ذیل آیه ۳۸ انعام).

نتیجه

تا اینجا روشن شد که برخی از حیوانات بعد از مردن دوباره زنده شده و به کار آنها رسیدگی میشود برخی از حیوانات به خاطر کار نیکشان پاداش می گیرند و برخی به خاطر ظلمی که به حیوان دیگر کرده اند قصاص میشوند و برخی از آنها از انسان هایی که آنها را اذیت کرده و یا کشته اند شکایت میکنند.

حکم آزار و اذیت حیوان و یا کشتن آنها چیست؟

سوال: آیا انسان میتواند برخی حیوانات را به خاطر اذیتی که میکند بکشد یا چنین اجازه ای ندارد؟

کشتن حیوانات جز در مواردی که استثناء شده جایز نیست یکی از آن موارد کشتن حیوانات موذی مانند مگس و سوسک و موش است به شرطی که به ما ضرری برساند. بنابراین کشتن حیوانات بی جهت یا برای تفریح و یا جایی که به ما آزاری

ندارند جایز نیست و عقوبت دارد.

پیامبر اکرم (ص) فرمود اگر کسی گنجشکی را بیهوده بکشد، روی قیامت آن گنجشک زنده میشود و گرد عرش الهی شیون میکند و از خداوند می خواهد حق او را بگیرد و میگوید خدایا از این فرد سوال کن چرا مرا بی خودی کشته است (بحار الانوار، ج ٦١ ، ص (۲۷۰)

در زمان امام صادق (ع) هم زنی گربه ای را زجر کش کرد و در قفسی انداخت و بی آب و غذا رها کرد تا مرد وقتی این خبر به امام رسید فرمود: خداوند این زن را به خاطر این کارش به جهنم میبرد (بحار الانوار، ج ٦١ ، ص ٢٦٧).

،آری خدای متعال سزای ظالم را حتما میگیرد یا در این دنیا و یا در آخرت، حتی اگر به حیوانی ظلم و ستم شده باشد.

داستان دو جوان سنگدل

آیت الله بهاء الدینی میگوید اوایل حکومت رضا خان بود او شبی از شبها وارد قم شد و در کوچه و خیابان رفت و آمد کرد و برای ترس مردم شهر دو جوان را دستگیر و بدون اینکه کاری کرده باشند و بدون سوال و جوابی در مقابل چشمان مردم کشت. من از این کار زشت و کشتن دو انسان با سنگدلی بسیار ناراحت شدم؛ ولی از این که چرا این اشخاص انتخاب شدند در حیرت بودم. نزد خود گفتم باید حسابی در کار باشد تحقیق کردم و معلوم شد این دو جوان چند روز قبل گربه ای را گرفته و برای تفریح و خوشگذرانی و به خنده انداختن دیگران نفت بر سر حیوان زبان بسته ریخته و زنده زنده او را آتش زده اند اینگونه بود که فردای آن روز به دست ظالمی دیگر به سزای عمل خود رسیدند آیت بصیرت ص (۹۸

نتیجه

آزار و اذیت حیوانات و کشتن آنها بدون وجه و از روی ،سرگرمی، کاری ظالمانه و ناپسند است و پیامدهای تلخی را برای فرد در این دنیا و یا آخرت به همراه دارد.

سوالات درس

  1. آیا حیوانات بعد از مردن از بین میروند یا مانند انسانها به دنیای دیگری می روند؟
  2. آیا انسان میتواند حیوانی را به خاطر اذیتی که میکند بکشد یا چنین اجازه ای ندارد؟
  3. یک نمونه از عواقب بدرفتاری با حیوانات را بیان کنید؟
مطالب مرتبط
ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.