کانادا یک دیپلمات چینی را به جرم هدف قرار دادن نماینده طرفدار ایغورها اخراج کرد

به نقل از خبر فوری- کانادا روز دوشنبه، «ژائو وی» دیپلمات چینی مقیم تورنتو را اخراج کرد. یک گزارش اطلاعاتی، این دیپلمات چینی را به تلاش برای هدف قرار دادن یک قانونگذار کانادایی منتقد رفتار چین با اقلیت مسلمان اویغور متهم کرد و پس از آن بود که دولت کانادا این دیپلمات را عنصر نامطلوب تشخیص داده و اخراج کرد.

ملانی جولی وزیر امور خارجه کانادا روز دوشنبه گفت: ما هیچ گونه مداخله خارجی را تحمل نخواهیم کرد.

این اخراج روابط چین و کانادا را بدتر می کند و احتمالاً چین، دومین شریک تجاری بزرگ کانادا را وادار به واکنش می کند. سفارت چین در اتاوا اعلام کرد که این اخراج را محکوم می کند. به احتمال زیاد چین هم یک دیپلمات کانادایی را اخراج خواهد کرد.

آژانس جاسوسی سرویس اطلاعات امنیتی کانادا (CSIS) در سال ۲۰۲۱ گزارشی در مورد نفوذ چین در کانادا تهیه کرد که حاوی اطلاعاتی درباره تهدیدات احتمالی برای مایکل چونگ، عضو محافظه کار پارلمان و خانواده اش بود.

چونگ پس از اعلام این خبر به خبرنگاران گفت: «نباید دو سال طول می کشید تا دولت این تصمیم را بگیرد.

سرکنسولگری چین در تورنتو گفت که گزارش در مورد چونگ هیچ مبنای واقعی ندارد و کاملا بی اساس است.

این نماینده چینی‌الاصل پارلمان کانادا یکی از عوامل اصلی معرفی قانون محکومیت پکن در موضوع مسلمانان اویغور بوده است. چین هرگونه بدرفتاری با این قومیت را رد می‌کند اما نهادهای حقوق بشری این کشور را به زندانی کردن یک میلیون اویغور و تحت فشار گذاشتن بیش از ۱۰ میلیون مسلمان در استان سین کیانگ یا ترکستان متهم می‌کنند.

مطالب مرتبط
ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.