هشدار پدرخوانده هوش مصنوعی

هینتون: تهدید واقعیت با فوران تصاویر و نوشته های جعلی در اینترنت

مبلغ/بزرگ‌ترین نگرانی حال حاضر برای هینتون مسئله اطلاعات گمراه‌کننده است. اما در بلندمدت او از بابت حذف شغل‌های تکراری و احتمالاً نابودی بشریت هم نگران است. انقراض بشریت که او قبلاً هم احتمال آن را مطرح کرده بود، زمانی اتفاق خواهد افتاد که هوش مصنوعی بتواند خودش کد برنامه‌هایش را بنویسد و اجرا کند.

به گزارش«مبلغ»- پدرخوانده‌ی هوش مصنوعی پس از ۱۰ سال گوگل را ترک کرد تا حقیقتی هشدارآمیز به‌ زبان بیاورد. او می‌گوید تا حدی از دستاوردهایش پشیمان است.

جفری هینتون در سال ۲۰۱۸ به‌همراه دو نفر دیگر از افرادی که «پدرخوانده‌های هوش مصنوعی» خوانده می‌شوند، جایزه‌ی تورینگ را برنده شد. حالا وی می‌گوید تا حدی از کارهایی که در طول عمرش انجام داده، پشیمان است.

به‌نوشته‌ی ورج، هینتون از گوگل خارج شده است تا آزادانه درباره‌ی خطرهای توسعه‌ی هوش مصنوعی به مردم هشدار دهد. او که ۷۵ سال دارد، در مصاحبه‌ای جدید از تهدیدهایی سخن گفته است که هوش مصنوعی متوجه انسان می‌کند.

پدرخوانده‌ی هوش مصنوعی که بیش از یک دهه در گوگل کار کرد، در بخشی از مصاحبه می‌گوید: «خودم را با این بهانه‌ی عادی دلداری می‌دهم: اگر انجامش نداده بودم، فردی دیگر انجامش می‌داد.»

جفری هینتون ماه گذشته‌ی میلادی به مدیرعامل گوگل اطلاع داد که به ادامه‌ی کار در این شرکت تمایلی ندارد. او با شخص سوندار پیچای صحبت کرد؛ ولی جزئياتی از مکالمه‌ی بین آن‌ها اعلام نشده است.

ملحق‌شدن هینتون به گوگل نتیجه‌ی تصاحب شرکتی بود که این دانشمند و دو نفر از دانشجویانش بنیان‌گذاری کرد. هم‌اکنون یکی از این دانشجویان دانشمند ارشد شرکت OpenAI (خالق ChatGPT) است.

هینتون و دانشجویانش شبکه‌ای عصبی توسعه داده بودند که پس از تحلیل هزاران عکس، خودش را برای شناسایی سوژه‌های معمول نظیر سگ و گربه و گل تعلیم می‌داد. همین شبکه‌ی عصبی است که با پیشرفت در گذر زمان، باعث ساخت سرویس‌هایی مثل ChatGPT و گوگل بارد شده است. هینتون می‌گوید سرویس‌های هوش مصنوعی امروز به‌حدی تصویر و متن جعلی خلق می‌کنند که تشخیص تصاویر و متن‌های واقعی. غیرممکن می‌شود.

هینتون می‌گوید نگران است که به‌مرورزمان، هوش مصنوعی شغل‌ها و حتی خودِ انسان را نابود کند؛ چون در آینده‌ای نه‌چندان دور ممکن است هوش مصنوعی بتواند کدش را خودش بنویسد و اجرا کند. هینتون فکر می‌کرد حداقل ۳۰ تا ۵۰ سال تا دورانی که هوش مصنوعی از انسان باهوش‌تر شود، فاصله داریم: «مشخصاً دیگر چنین تفکری ندارم.»

منبع: زومیت

مطالب مرتبط
ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.