جعل متخصص فلسفه‌دین در برنامه پرگار بی‌بی‌سی / زهیر باقری

به گزارش مبلغ – زهیر باقری نوع پرست یکی از مترجمان موفق در حوزه ترجمه کتب فلسفی به خصوص کتب فلسفه غرب است. وی در کانال شخصی خود به نام فلسفه، چندی پیش به نکته مهمی در مورد برنامه پرگار در شبکه بی بی سی فارسی پرداخته است که این روزها برخی از قسمتهای خود را به حوزه فلسفه‌دین اختصاص می دهد. این یادداشت را در ادامه میخوانیم:

«پرگار» بی‌بی‌سی فارسی چندین برنامه در‌ مورد فلسفه دین ‌و خداباوری ساخته و وجه مشخصه‌ی بسیاری از آنها دعوت از افرادی است که یا تخصصی در این‌ زمینه ندارند و یا اگر هم با موضوع مورد نظر آشنایی دارند توسط دیگر متخصصان این رشته به‌عنوان متخصص و یا صاحب‌نظر شناخته نمی‌شوند. در واقع برنامه‌ی پرگار در حال جعل متخصص در زمینه‌ی فلسفه‌ی دین برای عموم مردم است. 

اگر پرگار را با برنامه‌ی In Our Time که در رادیو بی‌بی‌سی انگلیسی اجرا‌ می‌شود مقایسه کنیم به‌خوبی متوجه این مسئله می‌شویم. در برنامه‌ی بی‌بی‌سی انگلیسی از‌ متخصصینی دعوت می‌شود که در صاحب‌نظر بودن آنها بحثی نیست. شاید برای همین است که ملوین برگ – مجری برنامه‌ی انگلیسی- در این برنامه‌ها می‌تواند سوالات خود را به شکلی مطرح کند که گویی خود هیچی در‌مورد آن نمی‌داند و بدین شکل به‌نوعی پرسش مخاطب برنامه را که هیچ در مورد آن موضوع نمی‌داند مطرح می‌کند و اجازه می‌دهد متخصصین نظر دهند. به‌این‌صورت یک برنامه‌ی عمومی درست می‌شود که در آن متخصص برای عامه‌ی مردم نظرات خود را تشریح می‌کند. در حالی که در پرگار، مجری برنامه خود را به‌عنوان یک متخصص در کنار مهمانان نه‌چندان مسلط می‌بیند. از این رو‌ برنامه‌ی پرگار در اغلب برنامه‌هایش نتوانسته جایگاهی برای انتقال تخصص متخصص به عامه‌ی مردم باشد.

اگر مایلید مناظره ‌‌یا گفتگوهای «پرگار» در زمینه‌ی فلسفه‌ی دین را ببینید بهتر است احتیاط کنید. برخی از برنامه‌های پرگار در‌واقع سیاه‌مشق شرکت‌کنندگان جلوی دوربین است.

منبع: کانال فلسفه /کانال شخصی نویسنده

مطالب مرتبط
ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.