ببینید / مراحل رشد اخلاقی فرد در نظریه کالبرگ / توجه به اصول فراگیر جهانی در مرحله آخر

به گزارش «مبلغ»- در ویدیوی حاضر ۶ مرحله از مراحل رشد اخلاقی انسان را که در نظریه کالبرگ، روانشناس مشهور آمریکایی مطرح شده است به صورت خلاصه و جذاب می توانید مشاهده نمایید.

لارنس کالبرگ (Lawrence Kohlberg)، روانشناس آمرکایی متوفی سال ۱۹۸۷ میلادی می باشد. قريب به سه دهه بعد از انتشار آراء ژان پياژه روشناس معروف فرانسوی در زمينه تحول اخلاقي، لارنس كالبرگ تحقيقات خود را در اين زمينه به سنت پياژه دنبال كرد و به گسترش نظريه او پرداخت. نظريه‌هاي تحولي پياژه و كالبرگ زيربناي پژوهشهاي تربيتي و اخلاقي بسياري بوده‌اند. ديدگاه‌هاي جديد در حوزه رشد اخلاقي انسان، مبتني بر رشد شناختي و قبول مرحله‌اي بودن آن شكل گرفته‌اند، ولي تبيين‌هاي مختلفي از مفاهيم رشد، مؤلفه‌هاي تأثيرگذار بر رشد، و روش‌هاي سنجش رشد اخلاقي ارائه داده‌اند كه در نهايت به گسترش نظريه تحولي كالبرگ تحت عنوان رويكرد نئوكالبرگي انجاميده است.
به طور کلی در حوزه نظريه هاي رشد اخلاقي مي توان روانشناسان را در سه گروه قرار داد: گروهي از روانشناسان ريشة اخلاقيات و رفتار اجتماعي را در سطح رشد شناختی می دانند(پیاژه، کالبرگ، گیلیگان و رست و نئوکالبرگی)، گروهي دیگر ريشة اخلاقيات و رفتار اجتماعي را در تاریخ تکامل زیستی می دانند(لارنر، گودل، دوال، راین، هافمن و هاید) و گروهي نیز از روانشناسان ريشة اخلاقيات و رفتار اجتماعي را در سازگاری با هنجارهای جامعه می دانند(روان، تلیلیو، بندورا).
-مهدی اکبری- میگنا)
با این اوصاف می توان گفت که آشنایی با نظریه رشد اخلاقی کالبرگ برای جامعه حوزوی و دانشگاهی دارای اهمیت بنیادین در حوزه پژوهش های اخلاقی و تلاش برای رشد اخلاقی جامعه است.

مطالب مرتبط
ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.