شکستن بت های کعبه توسط حضرت علی به روایت موزه‌ای در اسپانیا

مبلغ/ در آن زمان كه پاى مبارك امير بر دوش متبرّك آن سرور(ص) بود، ختم نبوت پرسيد: يا اخى، چگونه مى‌يابى خود را؟ گفت: يا رسول اللّه، چنان مى‌بينم كه حجب مرتفع شده و به هرچه دست دراز مى‌كنم اگر همۀ آسمان است به قبضۀ اقتدار من آسان است.

به گزارش «مبلغ» – نگاره‌های دینی از اصلی‌ترین رسانه‌ها برای انتقال تاریخ و عقاید بوده‌اند. دانستن ارزش این نگاره‌ها با موضوع حضرت علی برای مستشرقان و اسلام‌شناسان غربی خیلی سخت نبوده است، حتی اگر کاشی رنگ‌ورورفته سقف مسجدی متروک در ایران بوده‌اند.

برای همین جای تعجب نیست که باید قدیمی‌ترین نگاره‌ها از امام اول شیعیان را باید در موزه‌ها و گالری‌های غربی یافت: از تصویر حضرت علی و حسنین در موزه هاروارد تا ملاقات حضرت علی و حضرت زهرا در پاریس و نگاره های دیگر در لندن.

در این میان، یکی از قدیمی‌ترین نگاره‌ها، نقش شکستن بت های کعبه توسط حضرت علی است که در موزه‌ای در اسپانیا نگهداری می‌شود. در کنار این نقش ششصد ساله از کتاب روضه الصفا نوشته شده:

” در آن زمان كه پاى مبارك امير بر دوش متبرّك آن سرور-ص بود، ختم نبوت پرسيد: يا اخى، چگونه مى‌يابى خود را؟ گفت: يا رسول اللّه، چنان مى‌بينم كه حجب مرتفع شده و به هرچه دست دراز مى‌كنم اگر همۀ آسمان است به قبضۀ اقتدار من آسان است. فرمود: يا اخى، خوشا وقت تو كه كار حقّ مى‌كنى و حبّذا حال من كه بار حقّ مى‌كشم.”

منبع: دین آنلاین

مطالب مرتبط
ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.