هدف آل خلیفه از صدور حکم علیه نوجوانان ایجاد هراس بین منتقدان است

مبلغ/ ابراهیم العرادی گفت حکام آل خلیفه و آل سعود برای به هراس انداختن مردم و ساکت کردن صدا‌های مطالبه گر و منتقد علیه نوجوانان حکم صادر می‌کنند.

به گزارش «مبلغ» – چند روز پیش، حساب کاربری جمعیت وفاق ملی بحرین در توئیتر نوشت: دادگاه‌های رژیم آل خلیفه برای تعدادی از زندانیان اندیشه از جمله سه نوجوان زیر سن قانونی، حکم ۳ تا ۱۰ سال حبس صادر کردند. جمعیت وفاق ملی بحرین همچنین با ایجاد هشتگ #اطلقوا_سجناء_البحرین خواستار آزادی زندانیان بحرینی شد.

سازمان‌هایی مانند دیده بان حقوق بشر، آمریکایی‌ها برای دموکراسی و حقوق بشر در بحرین، مرکز اروپایی حقوق بشر و دموکراسی، مرکز مطالعات حقوق بشر قاهره، مرکز پویایی و فعال سازی حقوق بشر، همه با هم علیه مجازات اعدام، موسسه حقوق و دموکراسی بحرین، موسسه دموکراسی و حقوق بشر خلیج فارس و سازمان صلح برای دموکراسی و حقوق بشر تاکید کرده‌اند رژیم آل خلیفه آزادی‌های مردم بحرین را سلب کرده و زندانیان را شکنجه، آزار و اذیت می‌کند.

رژیم آل‌خلیفه اعتراضات مردم این کشور را به شدیدترین حالت ممکن سرکوب کرده و شیعیان را به بهانه‌های واهی بازداشت و مورد شکنجه قرار می‌دهد. شیخ «عیسی قاسم» رهبر شیعیان این کشور نیز در سال ۲۰۱۷ به دست نظامیان آل‌خلیفه با یورش به منزلش بازداشت دو تن از حامیان او را کشته و نزدیک به ۱۰۰ تن دیگر را زخمی کردند. رژیم آل خلیفه پس از وخامت حال وی در زندان او را ابتدا تبعید سپس سلب تابیعت کرد.

از طرف دیگر، مقامات قضایی سعودی نیز طی مدت اخیر فشار‌ها بر فعالان سیاسی وعقیدتی را تشدید و احکام حبس تعدادی از بازداشت شدگان اندیشه و در رأس آن‌ها فرزندان و برادر شیخ «سفر الحوالی» روحانی برجسته عربستانی را به مدت ده سال دیگر تمدید کرده است.

نهاد قضایی سعودی همچنین نوجوانانی را با اتهاماتی واهی محاکمه و احکام اعدام ضد آن‌ها صادر کرده است. این در حالی است که این نوجوانان عربستانی در معرض انواع شکنجه‌های جسمی و روحی و بازداشت در سلول‌های انفرادی قرار گرفته اند.

هفت شهروند عربستانی پشت میله‌های زندان‌های رژیم سعودی در معرض تهدید به اعدام هستند. سازمان حقوق بشری اروپایی-سعودی تاکید کرده است: این جوانان سعودی به سبب اتهاماتی که به آن‌ها در زیر سن قانونی زده شده است، هم اکنون در زندان به سر می‌برند و در معرض اجرای حکم اعدام قرار دارند.

به منظور بررسی دلایل تشدید سیاست‌های سرکوبگرانه آل سعودی و آل خلیفه در عربستان و بحرین وکوتاهی سازمان‌های بین در قبال نقض حقوق بشر در این دو کشور با «ابراهیم العرادی» مدیر دفتر سیاسی ائتلاف ۱۴ فوریه بحرین گفتگو کرده ایم که در ادامه جزئیات این گفتگو را می‌خوانید:

نظر شما در مورد احکامی که اخیرا در عربستان و بحرین علیه علما و نوجوانان شیعه صادر شده چیست؟

ابراهیم العرادی: اهرم فشار اعدام، جزئی از اهرم‌های فشار ترکیبی است که حکام آل خلیفه و آل سعود برای به هراس انداختن مردمی که بر آن‌ها حاکم هستند به کار می‌گیرند تا تضمین شود که هیچ صدایی به مطالبه گری برای عدالت، حقوق یا حاکمیت دموکراسی در کشور بلند نخواهد شد و هیچکس جرئت انتقاد از سیاست‌های ظالمانه آن‌ها را نداشته باشد. طبیعتا بزرگترین قربانی این سیاست آل سعود و آل خلیفه شیعیان هستند، آن‌ها با این اعدام‌ها می‌خواهند این پیام را بدهند که مشکل ما با شیعه است نه با سنی و از این طریق اهل سنت و افکار عمومی را فریب می‌دهند، در حالی که هم در زندان‌های آل سعود و هم زندان‌های آل خلیفه اهل تسنن هم وجود دارند. این حکام ظالم و در رأس همه محمد بن سلمان و حمد ین آل خلیفه، همواره به دنبال این هستند مردم در حالت خوف و هراس باشند. ثبات سیاسی به زیان آنهاست، زیرا ثبات سیاسی باعث می‌شود که مردم برای مطالبه حقوق بدیهی خود فرصت پیدا کنند و این چیزی است که رژیم‌های مستبد در منطقه به هیچ وجه دوست ندارند.

چرا بحرین نوجوانانی که هنوز به سن قانونی نرسیده اند را به اعدام محکوم کرده است؟

ابراهیم العرادی: رژیم آل خلیفه، رژیمی است که بیش از سایر حکومت‌های حاشیه خلیج فارس حقوق کودکان را مقابل دیدگان جهانیان نقض می‌کند. دیدیم که چگونه سعید الاسکافی کودک ۹ ساله را بازداشت، شکنجه و در زندان کشت و از خانواده اش خواست که امضا کنند این کودک در یک سانحه رانندگی کشته شده است. دیدیم که چگونه یک کودک را با ماشین زیر گرفتند و او را به شهادت رساندند. از این رو، حقوق کودکان و زندگی آن‌ها در بحرین همیشه در معرض تهدید قرار داشته و مورد تجاوز و شکنجه قرار می‌گیرند. آن‌ها را زندانی می‌کنند و در آنجا بدترین انواع شکنجه‌های روانی را علیه این کودکان اعمال می‌کنند، به گونه‌ای که اگر این کودک آزاد هم شود دچار اختلال روانی شده است. این وضعیت در حکومت آل خلیفه یک رویکرد است که برای آن توسط آمریکایی‌ها و انگلیسی‌ها آموزش می‌بینند. آن‌ها کودکان را زندانی و شکنجه می‌کنند تا خانواده و بزرگان آن‌ها را ساکت کنند، وپس از آن به صورت نمایشی تحت عنوان حمایت از حقوق کودکان، کنفرانس و همایش برگزار می‌کنند. این رویکردی است که آل خلیفه از دهه‌ها پیش به آن عادت کرده است.

چرا در شرایطی که محمد بن سلمان ادعای اعمال اصلاحات در کشور را دارد، شاهد اینگونه اقدامات سیاسی و عقیدتی در عربستان هستیم؟

ابراهیم العرادی: طبیعتا، رژیم سعودی پس از شکست در یمن، برای پاک کردن غبار ننگ این شکست از چهره خود، به اقدامات ورزشی متوسل شده است؛ به گونه‌ای که معروفترین ورزشکاران را به کارگیری می‌کند و بسیاری از باشگاه‌ها و مؤسسات ورزشی وبازی‌های کودکان را خریداری می‌کند تا بر افکار جوانان چیره شود و بر جنایت‌هایی که مرتکب می‌شود سرپوش بگذارد. میلیون‌ها انسان در عربستان تحت ظلم هستند، کسانی که مخالف سیاست‌های محمد بن سلمان هستند، این فرد پسر عموی خود را زندانی و شکنجه کرد و البته آن‌هایی هم که در دنیا ادعای حقوق بشر و دموکراسی دارند، از این رژیم حمایت می‌کند. تبرئه بن سلمان از جنایت قتل جمال خاشقجی در آمریکا بهترین گواه بر این ادعاست. پس از نابودی رژیم شاه در ایران، قدرت‌های غربی و در رأس همه آمریکا به دنبال آن هستند یک پلیس جدید را در منطقه ایجاد کنند و برای اینکار محمد بن سلمان را انتخاب کرده اند و به همین منظور به اشکال مختلف از آن حمایت می‌کنند؛ بنابراین هیچ یک از اقدامات بن سلمان در راستای اصلاحات سیاسی نیست و ده‌ها شخصیت سیاسی، اندیشمند، علما و منتقدان در زندان‌ها هستند و بن سلمان با آسودگی در حال ارتکاب بزرگترین موارد نقض حقوق بشر در عربستان است.

چرا جامعه بین المل بعد از اعتراض گروه‌های شیعه نسبت به این احکام، سکوت اختیار کرده و یا به صدور یک بیانیه اکتفا کرده است؟

ابراهیم العرادی: باید مشخص کنیم که منظور از جامعه بین الملل چیست. امروز در سایه آغاز روند شکل گیری جهان چندقطبی که هر قطب در صدد سیطره بر جهان است، در این بین آمریکا به عنوان یک قطب جز به منافع خود، به چیز دیگری نمی‌اندیشد و طبیعتا تمایلی به برقراری دموکراسی در منطقه به ویژه در کشور‌های عربی حاشیه خلیج فارس ندارد، بلکه می‌خواهد که همیشه منطقه دچار تنش و بحران باشد. آن‌ها وقتی که آل سعود شیخ نمر باقر النمر را اعدام کرد، سکوت کردند، مقابل جنایت آل خلیفه در میدان اللؤلؤ و مقابل منزل شیخ عیسی قاسم ساکت بودند، چرا که اساسا برای آمریکا دموکراسی و حقوق بشر معنی ندارد وبلکه بالعکس، انسانیت قربانی منافع آن است؛ میلیون‌ها انسان در یمن، سوریه، عراق، سودان، لیبی و مناطق مختلف جهان قربانی سیاست‌های آمریکاست و مجریان آن همین حکام دست نشانده هستند. یقینا آمریکا به دنبال احقاق حقوق بشر نیست و تمام حرف‌هایی که بایدن در دوره تبلیغات ریاست جمهوری می‌زد صرفا اظهاراتی تبلیغاتی برای غلبه بر ترامپ بود و سیاست دولت پنهان آمریکا سیاست استعماری امپریالیستی متوحشانه‌ای است که هیچ خیری را برای مردمان منطقه چه سنی و چه شیعه در هدف ندارد. در اتفاقات اخیر ایران هم دیدیم که چگونه ایجاد فتنه کردند. آمریکا ام الخبائث دنیاست.

چرا سازمان ملل و سایر نهاد‌های حقوق بشری در این پرونده دخالت تاثیرگذاری ندارند؟

ابراهیم العرادی: سازمان‌های حقوقی دو قسم هستند؛ یک قسم سازمان‌هایی هستند که به وضوح تمام نقض‌هایی که در کشور‌های مختلف به ویژه در کشور‌هایی مثل عربستان و بحرین رخ می‌دهد را بیان و محکوم می‌کنند، هرچند تحت فشار و آزار و اذیت قرار می‌گیرند. یک قسم دیگر سازمان‌هایی هستند که وابسته به آمریکا و رژیم‌های استبدادی هستند که فلسفه شکل گیری آن‌ها سرپوش گذاشتن بر جنایات حکومت‌های مورد نظر است. اسم این سازمان‌ها حقوقی است، اما در حقیقت به این رژیم‌های فاسد کمک می‌کنند. حتی سازمان‌های عامل هم قدرت تصمیم گیری خاصی ندارند و صرفا می‌توانند این جنایات را محکوم کنند. سازمان ملل که بزرگترین مرجع بین المللی در این زمینه است، تحت سیطره آمریکا قرار دارد و هر جا که این کشور بخواهد از اهرم حقوق بشر استفاده می‌کند. ما مردم بحرین با پوست و گوشت خود درک کرده ایم که موضوع حقوق بشر یک دروغ بزرگ است و می‌بینیم که اسلحه آمریکایی روزانه ده‌ها یمنی را به شهادت می‌رساند؛ اما به هر حال ملت‌هایی که مقاومت کنند پیروز خواهند بود، چرا که امکان ندارد ظلم پیروز شود.

 

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

مطالب مرتبط
ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.