تشدید آپارتاید علیه فلسطینیان در سال ۲۰۲۳

مبلغ/ گزارش عفو بین‌الملل اعلام کرده که سیستم آپارتاید اسرائیل بر اساس محرومیت از مسکن برای فلسطینی‌ها بنا شده و ناقض حقوق هزاران نفر از شهروندان فلسطینی است.

به گزارش «مبلغ» – رقیه انور، کارشناس مسائل سیاسی از پاکستان در یادداشتی به افزایش تبعیض علیه فلسطینیان در سرزمین‌های اشغالی پرداخت و نوشت:‌ عفو بین‌الملل در گزارش اخیر خود اعلام کرد که سیستم آپارتاید رژیم اسرائیل بر اساس محرومیت از مسکن برای فلسطینی‌ها بنا شده است.

مرگبارترین سال برای فلسطینیان کرانه باختری در تقریباً دو دهه اخیر با بازگشت بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر سابق این رژیم و راست‌گراترین کابینه این کشور به پایان رسید و نگرانی فلسطینیان درباره آینده را تشدید کرد.

دولت راست افراطی جدید تل‌آویو اهداف خود را در توسعه شهرک‌سازی، جابجایی جمعیت فلسطین و الحاق سرزمینی تسریع و در نتیجه رژیم آپارتاید مستمر را برای فلسطینیان تشدید خواهد کرد.

در کنار ظلم گسترده نظامیان اسرائیلی به جان و حقوق اساسی فلسطینیان، دولت نتانیاهو به عنوان مجوزی برای شهرک‌نشینان عمل می‌کند تا اعمال خشونت‌آمیز خود را در سراسر کرانه باختری اشغالی افزایش دهند. در روزهای آغازین سال ۲۰۲۳، نیروهای این رژیم تاکنون چهار فلسطینی را به شهادت رسانده‌اند. علاوه بر این، ایتامار بن گویر، وزیر جدید امنیت داخلی این رژیم، تحت حفاظت قوی پلیس به مسجد الاقصی یورش برد و خشم جهانی را برانگیخت.

علاوه بر این، در منطقه مسافر یطا در جنوب کرانه باختری، جایی که بیش از یک هزار فلسطینی در آن ساکن هستند، نیروهای رژیم اسرائیل تخریب خانه‌ها، مدارس، مزارع و زیرساخت‌های آب را آغاز کرده‌اند. در نتیجه، ساکنان فلسطینی این منطقه در خطر اخراج قریب‌الوقوع قرار دارند. به ساکنان کرانه باختری نیز اشغالی اطلاع داده شده است که به‌زودی جابجا خواهند شد.

ارتش رژیم اسرائیل اغلب ساختمان‌ها و زیرساخت‌های فلسطینی را در مسافر یطا تخریب می‌کند و در آنجا و اطراف آن با آتش و تانک تمرین نظامی می‌کند و جان ساکنان را به خطر می‌اندازد. به ویژه، برای جلب توجه به خطر فوری پیش روی مردم و تحت فشار قرار دادن رژیم اسرائیل برای توقف جابه‌جایی؛ فعالان و گروه‌های مختلف در فلسطین و سراسر جهان از سال گذشته کمپین دیجیتالی را با استفاده از هشتگ #SaveMasaferYatta آغاز کردند.

نقض حقوق بشر

بر اساس گزارش سازمان ملل، تهدید فوری اخراج و جابجایی، ناقض حقوق بشر بین‌المللی و حقوق بشردوستانه است و نظام حقوقی اسرائیل به دولت تل‌آویو آزادی کامل داده است تا با حفظ استراتژی خود برای بیرون راندن فلسطینی‌ها از مسافر یطا، به اعمال ظلم سیستماتیک علیه فلسطینیان ادامه دهد.

همچنین بن گویر مسئول سیستم زندان رژیم اسرائیل است و قصد دارد از این طریق اوضاع را برای اسرای فلسطینی که در حال حاضر شکنجه‌های جسمی و روانی را تحمل کرده‌اند، از دسترسی به خانواده‌هایشان در حین بازداشت در این کشور بدتر کند.

این مسائل، همراه با قصد بن‌ گویر برای اصلاح وضعیت موجود در مسجد الاقصی برای اجازه دادن به مراسم نیایش صهیونیست‌های افراطی، نشانه آزاردهنده بدی برای آینده است؛ تهدیدی برای بی‌ثبات کردن بیشتر سرزمین فلسطین اشغالی که منجر به شورش مردمی یا حمله دیگری می‌شود. در غزه علاوه بر این که بن‌ گویر، رئیس حزب راست افراطی قدرت یهودی، مسئول پلیس مرزی شبه‌نظامی و نیروهای نظامی است، فلسطینی‌ها پیش‌بینی می‌کنند که حملات اسرائیل افزایش یابد.

برای اجازه دادن به تیراندازی مرگبار به سوی فلسطینیانی که سنگ یا بمب دست‌ساز پرتاب می‌کنند، این افراطی جناح راست با حزب حاکم لیکود اسرائیل به توافق رسید تا قوانین بحث برانگیز و موسوم به تعامل (با فلسطینیان) را کاهش دهد. در این توافقنامه، افسران پلیس و سربازان اسرائیلی حتی اگر شرایط تعامل را زیر پا بگذارند یا در حال انجام وظیفه نباشند، حفاظت کامل خواهند داشت.

از سوی دیگر بتسلئیل اسموتریچ، رئیس حزب راست افراطی مذهبی، وزیر دارایی تندرو رژیم صهیونیستی شد و یک سال خفقان مالی برای فلسطینیان را پیش‌بینی کرد. استراتژی اسموتریچ سه گزینه را به فلسطینیان ارائه می‌دهد: ترک سرزمین‌های اشغالی، زندگی به عنوان شهروندان درجه دوم، یا اعتراض و مجازات شدن توسط نظامیان اسرائیلی.

در اولین توئیت نتانیاهو که اصول اساسی دولت جدید اسرائیل را تشریح می‌کند، آمده است: مردم یهود یک ادعای انحصاری و غیرقابل انکار بر تمام بخش‌های سرزمین اسرائیل، همراه با کرانه باختری اشغالی و بلندی‌های جولان دارند. با وجود جمعیت زیاد در شهرهای فلسطینی موجود در منطقه الجلیل، دولت تل‌آویو از ایجاد روستاهای فلسطینی جدید در آنجا جلوگیری کرده است. علاوه بر این، رژیم اسرائیل مناطق صنعتی ایجاد کرده که تقریباً منحصر به جمعیت یهودی است.

پیشنهاد دولت همچنین اصلاح قانون را توصیه می‌کند تا جوامع کوچک مناطق اشتراکی را قادر سازد که هویت ساکنان احتمالی را بررسی و سکونتگاه‌های منحصر به یهودیان را تضمین کنند. تل‌آویو همچنین تهدید کرده که پاسگاه‌های شهرک‌سازی ایجاد شده بدون مجوز را که طبق قوانین اسرائیل غیرقانونی هستند، قانونی و مکان‌های تخلیه‌شده را دوباره احیاء خواهد کرد.

فلسطینی‌ها پیش‌بینی می‌کنند که بن گویر به عنوان وزیر امنیت ممکن است ساکنان بخش شرقی شهر اشغالی قدس را به کرانه باختری منتقل کند. این قانونگذار راست افراطی برای برکناری اعضای کنست فلسطینی و ساکنان قدس تلاش کرد. از این رو، این رژیم قصد دارد تا تشکیلات خودگردان فلسطین را تضعیف کند.

تحکیم آپارتاید علیه فلسطینیان در سال ۲۰۲۳

عفو بین‌الملل در گزارش خود اعلام کرد که سیستم آپارتاید اسرائیل بر اساس محرومیت از مسکن برای فلسطینی‌ها بنا شده است؛ سیستمی که مبتنی بر ستم نژادی نهادینه شده و مداوم بر میلیون‌ها نفر است، احتمالاً نمی‌تواند اعتباری داشته باشد.

این رژیم بر اساس پاکسازی قومی سه چهارم مردم فلسطین در سرزمین فلسطین شکل گرفت و با اشغال نظامی خشونت‌آمیز و خونریزی تسلط خود را بر این سرزمین حفظ کرده است. در واقع، پاکسازی قومی هرگز متوقف نشده است. استقرار و رشد بیشتر همان دولت نژادپرستی که غیریهودیان را تحت انقیاد خود در می‌آورد، تنها از طریق تروریسم دولتی بیشتر و خونریزی دولتی امکان‌پذیر خواهد بود.

منبع: ایکنا

مطالب مرتبط
ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.