قرآن سوزی برای عضویت در ناتو

مبلغ/ رکود اقتصادی، بیکاری، نابرابری واخیرا تبعات بحران اوکراین باعث شده صدای پای راست افراطی دراروپا بلندتر از همیشه به گوش برسد که یکی از نمونه های آن می تواند اقدام اخیر در سوئد و آتش زدن قرآن کریم در مقابل سفارت ترکیه باشد.

به گزارش «مبلغ» به نقل از ایرنا – «راسموس پالودان» یک شهروند تندرو و اسلام ستیز سوئدی – دانمارکی روز شنبه یکم بهمن ماه در اقدامی موهن، یک نسخه از قرآن را در مقابل ساختمان سفارت ترکیه در پایتخت سوئد سوزاند. او برای این کار خود از مقامات سوئد مجوز گرفته بود.

این اقدام غیرانسانی شهروند اروپایی از سوی کشورهای مسلمان به شدت محکوم شد. مصر، کویت، ایران، امارات متحده عربی، الازهر مصر، مجمع جهانی علمای مسلمان، قطر، عربستان، اندونزی، اردن، مغرب، سازمان همکاری اسلامی، شورای همکاری خلیج فارس، ترکیه و گروه انصارالله نسبت به این اقدام و تکرار آن بیانیه صادر کردند و در مورد گسترش اقداماتی که باعث بی‌حرمتی به ادیان و تشدید خشونت‌ها شود، هشدار دادند.

حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران نیز هتک حرمت قرآن کریم و نفرت پراکنی علیه مقدسات اسلامی در سوئد را محکوم کرد و در توییتی نوشت: نباید جریحه دار کردن احساسات مسلمانان جهان و اسلام هراسی به بهانه حمایت از آزادی بیان به امری مرسوم در برخی کشورهای اروپایی مدعی حقوق بشر تبدیل شود.

این برای اولین بار نیست که دولت سوئد در اقدامی هنجارشکنانه و نژادپرستانه به فرد یا گروهی مجوز رسمی آتش زدن قرآن می‌دهد. دولت سوئد معتقد است، طبق قانون نمی‌تواند برای این کار مجوز ندهد و این را در چارچوب آزادی مطلق بیان می‌داند. سال گذشته هم این مجوز صادر شد که موجب درگیری و اعتراض مسلمانان مهاجر و مقیم سوئد به ویژه در شهرهایی از جمله مالمو و استکهلم شد.

چرا مقابل سفارت ترکیه در استکهلم؟

برای سومین بار سوئد مجوز قانونی «قرآن‌سوزی» در کشورش را صادر کرد و این‌بار انجام این کار، مقابل سفارت ترکیه در استکهلم، اما این پرسش به ذهن می رسد که «چرا سفارت ترکیه؟»

صدور مجوز قرآن‌ سوزی از سوی فردی افراطی آن هم مقابل سفارت ترکیه بی‌ارتباط با حضور ترکیه در سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) و از سویی مخالفت ترکیه با پیوستن سوئد و فنلاند به ناتو نیست.

هم‌چنین موضوع درخواست ترکیه از سوئد برای برگرداندن ۱۳۰ نفر از اعضای گروه پ.ک.ک به این کشور که در سوئد پایگاه و حضور گسترده‌ای دارند، به مساله‌ای چالش برانگیز میان آنکارا و استکهلم تبدیل شده است؛ ترکیه این افراد را تروریست اعلام کرده و خواستار تحویل آنها از سوی سوئد شده، درحالی که استکهلم با این درخواست مخالف است‌. از این رو روشن است موضوع مجوز دادن برای قرآن سوزی آن طور که مقامات سوئدی مدعی هستند ربطی به بیان عقاید و آزادی بیان ندارد، بلکه مستمسک و ابزاری برای بهره‌برداری‌های سیاسی دولت این کشور است.

هم‌چنین برخی تحلیل‌گران معتقدند، آتش زدن قرآن می‌تواند باعث سخت‌گیری بیشتر ترکیه برای توافق بر سر عضویت سوئد در ناتو شود. همان گونه که وزارت خارجه ترکیه علاوه بر احضار سفیر سوئد، سفر هفته آینده وزیر دفاع سوئد به آنکارا را لغو کرده است.

فضای باز سیاسی در اروپا برای راست افراطی

سوئد در حالی از قرآن سوزی حمایت می‌کند که بر اساس مبانی دموکراسی مورد قبول مدعیان، حرکتی علیه عده‌ای به صرف داشتن یک عقیده ، غیرانسانی و غیرقانونی است.

«راسموس بالودان» فعال راست افراطی، فردی است که آشوب‌های سال‌های اخیر در رابطه با موضوع قرآن سوزی در سوئد را رهبری می‌کند. او در سال ۲۰۲۰ یک نسخه از قرآن را در شهر مالمو سوئد به آتش کشید که به درگیری‌ها و اعتراضات خشونت آمیز بزرگی در این شهر منجر شد.

پالودان سیاستمدار و وکیل دانمارکی ـ سوئدی و رهبر گروه راست افراطی «خط سخت» است که در سال ۲۰۱۷ تأسیس شد.او در سال ۲۰۲۰ شهروندی سوئد را دریافت کرد. او به اسلام‌ستیزی و مهاجرستیزی معروف است. این فرد در کشور دانمارک تاکنون بارها به دلیل نقض قانون، محاکمه شده است.

او در تابستان سال ٢٠٢٠ قصد قرآن‌سوزی در مالمو سوئد را داشت اما خود موفق به این کار نشد؛ اگرچه قرآن در تجمع هواداران راست افراطی او سوزانده و لگدکوب شد؛ اقدامی که سبب شد دو شهر مالمو و رونابی شاهد خشونت‌ها و ناآرامی‌های شدیدی باشند. بعد از این واقعه سوئد تا دو سال به پالودان اجازه ورود به خاکش را نداد. او به دلیل اینکه پدرش سوئدی بود در نهایت توانست شهروندی سوئد را بگیرد و ممنوعیت ورودش به این کشور لغو شد.

او در ۱۴ آوریل ۲۰۲۲ در حالی که مجوز رسمی قرآن سوزاندن را از دولت دریافت کرده بود با حفاظت و حمایت پلیس در شهر لینکوپینگ در مکانی عمومی قرآن را سوزاند. حدود دویست معترض در محل جمع شده بودند و از پلیس خواستند مانع این اقدام شود این درخواست‌ها بی‌فایده بود.

از نگاه ناظران نه تنها در سوئد بلکه در دیگر کشورهای اروپا نیز فضای سیاسی برای راست افراطی بازتر از همیشه است. طی ماه‌های گذشته در انتخابات پارلمانی فرانسه و سوئد، راست‌های افراطی جایگاه خود را به شدت ارتقا داده و تبدیل به یک وزنه قوی شده‌اند.

در انتخابات اخیر ایتالیا نیز همان‌طور که نظرسنجی‌ها پیش‌بینی می‌کردند، رای‌دهندگان ایتالیایی به حزبی با ریشه‌های «نئوفاشیستی» رأی دادند. طرفداران راست افراطی در اروپا از شرایط جنگ اوکراین استفاده کرده و این روزها در خیابان‌های شهرهای بزرگ این قاره جولان می‌دهند.

همچنین ریاضت و رکود اقتصادی، موج بیکاری، کاهش رفاه، افزایش نابرابری و اخیرا نیز تبعات ناشی از بحران اوکراین باعث شده صدای پای راست افراطی در اروپا بلندتر از همیشه به گوش برسد.

مطالب مرتبط
ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.