اهل گذشت باشیم

به گزارش «مبلغ» – نشخوار فکری و احساسات منفی ناشی از آن فشار زیادی بر روح و روان ما وارد می‌کند. کینه‌توزی و درگیری با احساسات منفی، تمرکز شما را کاهش می‌دهد.

مرور خاطرات ناخوشایند گذشته، خلق و خوی‌تان را تنگ می‌کند و این بی‌حوصلگی باعث مختل شدن روابط شما  با دیگران می‌شود. استرس ناشی از کینه‌توزی سطح آدرنالین خون را بالا می‌برد و در درازمدت منجر به افسردگی، تضعیف حافظه، زوال عقل، افزایش فشار خون، بیماری‌های قلبی، سکته مغزی، مشکلات پوستی، تضعیف سیستم ایمنی بدن و… می‌شود .بخشیدن دیگران استرس ناشی از افکار منفی را کاهش داده و به‌دنبال آرامش ایجاد شده، کیفیت خواب شبانه را اصلاح می‌کند. این موضوع  به تقویت سیستم ایمنی کمک می‌کند. حس همدلی، تقویت شده و با کاهش پرخاشگری، عملکرد مغز را اصلاح می‌کند و در نتیجه قدرت یادگیری و مهارت حل مسأله ارتقا می‌یابد.

پیامبر گرامی اسلام(ص) می‌فرمایند: «من کثُرَ عَفوُهُ مُدَّ فی‌ عُمُرهِ.کسی که زیاد اهل گذشت باشد، عمرش طولانی خواهد بود.» اکنون می‌توانیم به‌دلیل تاکید انبیا و امامان بر اهمیت بخشش پی ببریم. اگر هنوز برای بخشیدن فردی که شما را ناراحت یا حق‌تان را ضایع کرده، تردید دارید  به سلامت خودتان فکر کنید. بخشیدن فردی که مرتکب خطای بزرگی شده، دشوار است اما هر آنچه کیفیت زندگی و سلامت جسم و روان را ارتقا دهد، لازم الاجراست.

منبع: روزنامه جام جم

مطالب مرتبط
ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.