دعوای والدین و آسیبی که به کودک می‌رسد

به گزارش «مبلغ» – دعوای بین والدین بیشترین آسیب را به کودک می‌زند. این اختلاف‌ها اضطراب کودک را افزایش می‌دهد و او را با مشکلات جدی در دوران نوجوانی و بزرگسالی روبه‌رو می‌کند. کودکان بسیار ضعیف و بی‌پناه هستند و پدر و مادر تنها تکیه‌گاه‌های مورد اعتماد کودک به شمار می‌روند.

اگر اختلافی میان آنها به وجود بیاید، کودک تصور می‌کند تکیه‌گاه خود را از دست داده و این ماجرا تاثیر منفی بر روان و سلامت او خواهدداشت؛ زیرا ارتباط خوب و دوستانه پدر و مادر را شرط بقای خودش می‌داند.  حالا اگر این روابط به هم بخورد و بین والدین تنش و اختلاف به وجود بیاید، منجر به احساس اضطراب در او شده و در آینده برایش مشکلاتی را به وجود می‌آورد. این اتفاق خصوصا تا دو سالگی کودک تاثیر بسیار منفی بر زندگی او خواهدداشت.

برای مثال کودک دو‌ساله‌ای که در فضایی تنش‌زا قرار دارد، به دلیل مهارت نداشتن در کلام، اضطراب در او با علائمی از جمله بی‌قراری، نامنظم شدن خواب و حتی مشکلات گوارشی خود را بروز می‌دهد؛ بنابراین دعوای والدین از بدو تولد تاثیر منفی بر کودک خواهدداشت. فردی که در کودکی تجربه جدل و اختلاف میان والدین را تجربه کرده‌باشد، در بزرگسالی نسبت به دیگران بی‌اعتماد می‌شود و در روابط عاطفی و دوستانه خود دچار مشکل خواهدشد؛ بنابراین ضروری است والدین مراقب رفتار‌ها و کلام خود باشند و از هرگونه پرخاش کلامی در برابر کودک پرهیز کنند.

منبع: روزنامه جام جم

مطالب مرتبط
ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.