آل سعود؛ چهره ای قرون وسطایی پشت نقاب تجدد

مبلغ/ امیدواری به تغییرات مثبت در عربستان تقریبا غیرممکن است زیرا رژیم حاکم بر آن، اصلاحات را چیزی جز رواج مظاهر تجدد و سرگرمی های غربی و نهادینه کردن تبعیض دینی نمی بیند و فراهم کردن ملزومات سیاسی برای ایجاد کشوری دموکراتیک که حقوق مردم در آن رعایت شود، اساسا جایی در خاندان سعودی ندارد.

به گزارش «مبلغ» به نقل از ایرنا – وضعیت حقوق بشر در عربستان بدتر شده و سرکوب در شدیدترین حالت خود قرار دارد، هر سخن و یا فعالیت در این کشور که بر مذاق حاکمان خوش نیاید، به مرگ حتمی می‌انجامد و وقتی از افرادی که از وضعیت سیاسی و حقوق بشری در داخل عربستان آگاه هستند درباره تعداد دقیق زندانیان مرد و زن سؤال می‌شود، آن‌ها پاسخی ندارند. اطلاع درباره روند محاکمه در دادگاه های ناعادلانه که فاقد شفافیت و عدالت هستند و اطلاع از بازداشت‌های خودسرانه کاری بسی دشوار است.

در برخی موارد، فرآیند تایید خبری درباره یک حکم قضایی در این کشور حدود یک ماه زمان می برد و بتازگی شدیدترین احکام برای ده‌ها نفر از بازداشت شدگان صادر شده است، برخی از این افراد به سال‌ها حبس محکوم شده اند و بسیاری هم در انتظار اجرای حکم اعدام خود به سر می برند.

تعداد زیادی هم در این میان محکوم به اعدام شده‌اند که نمونه بارز آن‌، «عوض القرنی» از اساتید حقوق و فعال دانشگاهی است که اتهام وی، دشمنی با کشور از طریق ارسال پیام‌ و توئیت‌ از طریق «واتساپ» و «توئیتر» است.

القرنی یکی از چهره‌های «جنبش بیداری» در عربستان است که پیش از بازداشت در سال ۲۰۱۷ میلادی، خود از وابستگان به رژیم سعودی بوده و در حال حاضر در شبکه‌های اجتماعی حدود دو میلیون نفر دنبال کننده دارد.

این فعال دانشگاهی به اتخاذ مواضع شفاف در مسائل جهان عرب از جمله فلسطین و مقاومت معروف بود تا جایی که در حمایت از مردم غزه، با صدور فتوایی به ریختن خون صهیونیست‌ها و تحریم کالاهای صهیونیستی و تولیدات شرکت‌هایی که با این رژیم در هر نقطه از جهان معامله می‌کنند، حکم داد و از دولت هایی که با رژیم اسرائیل در ارتباط هستند، خواست به این رابطه پایان دهند.

در همین ارتباط، «محمد العمری» مدیر مرکز رسانه‌ای شبه جزیره عربی در گفت وگو با پایگاه خبری العهد وضعیت حقوق بشری و آزادی بیان در این کشور را بسیار اسف بار توصیف کرد و گفت: وضعیت عربستان در بین کشورهای جهان یک استثنا است و شهروندان آن خارج از محدوده تعاریف انسانی و اسلامی قرار دارند.

وی با اشاره به آنچه «عملیات بزرگ تزویر در عربستان» خوانده، افزود که در عربستان هر کسی بخشی از خاک این کشور را حیطه قلمرو خود قرار داده و حق و حقوق و شهروندی وجود ندارد و فاقد معنای استاندارد و درست آن است، اگر چیزی به عنوان جامعه جهانی نبود، همه افرادی که در این سرزمین سکونت دارند، به اعدام محکوم می شدند.

العمری اضافه کرد: دادگاه های نمایشی که امروز شاهد آن هستیم، در چارچوب مقررات و قوانین بین‌المللی نمی گنجد و مفهوم انسان در شبه جزیره عربستان به تمام معنا نابود شده است.

وی با اشاره به نبود آزادی‌های دینی در عربستان گفت: حکومت آل سعود بر سه رکن بنا شده است. رکن اول سیاسی و به این معناست که حکومت فقط برای آل سعود است. رکن دوم تکیه به وهابیت است و رکن سوم هم حکفرمایی فرهنگ نجدی (منطقه ای در شبه حزیره عربی) است.

مدیر مرکز رسانه‌ای شبه جزیره عربی افزود: آل سعود گرایش و تنوع مذهبی موجود در کشور را در تضاد با عقیده فرقه وهابیت می‌داند، بنابراین همه [ این گرایش ها و تنوع های مذهبی] از نگاه آن محارب هستند.

به گفته وی، امروز در عربستان روش کنار زدن گرایش ها و مذاهب در دستور کار قرار دارد، بنابر این، همه آزادی‌های دینی و مذهبی با میراث ریشه دار و عمیق سرکوب می‌شوند.

العمری درباره احکام اعدام در عربستان که به تازگی صادر شده است، گفت که آخرین آمار اعلام شده و مستند حاکی از آن است که ۶۱ نفر در عربستان به اعدام محکوم شده‌اند که حکم سه نفر از آن‌ها قطعی شده و بیشتر آن‌ها به دلیل شرکت در تظاهرات مجازات می‌شوند.

مدیر مرکز رسانه‌ای شبه جزیره عربی درباره حکم اعدام برای «شیخ سلمان العوده»، «شیخ عوض القرنی» و «شیخ حسن المالکی» از وعاظ تأثیرگذار این کشور تصریح کرد: دادستانی می‌خواهد با اعدام این افراد، نخبگان کشور را بترساند و مانع صحبت آن‌ها شود.

به گفته وی، تاکنون هیچ تصمیم نهایی علیه سه فرد یاد شده اتخاذ نشده است.

العمری با بیان اینکه افراد یاد شده متهم به نوشتن نظرات انتقادی در توئیتر هستند، افزود: القرنی در آخرین توئیت در حساب کاربری خود، درباره مسائل بسیار طبیعی مانند آب و هوا صحبت کرد. حال حکم صادر شده علیه وی، یک اقدام انتقام جویانه از چهره مشهور مذهبی کشور است.

وی اضافه کرد: این افراد وفادار به کشور و از جمله چهره های مشهور در میان مردم هستند که برخلاف نخبگان وابسته به حکومت، مخاطبان بسیاری دارند بنابراین، رژیم سعودی آن‌ها را عصیانگر و سرکش می‌داند و به دنبال محدود کردن گفتمان دینی از طریق برنامه‌های درسی مدارس و شورای ارشد علما و یا خطیبان (مسجد الحرام و مسجد النبی) است.

العمری با ذکر نام برخی از زندانیان سیاسی و عقیدتی و مدت زمان محکومیت آن‌ها ادامه داد: اتهامات بیشتر بازداشت شدگان جرایم سایبری (اظهار نظر در شبکه های اجتماعی)، برپایی راهپیمایی و شرکت در تظاهرات با هدف بهبود شرایط زندگی و شغل بوده است.

مدیر مرکز رسانه‌ای شبه جزیره عربی گفت: پس از سفر جو بایدن رئیس جمهور آمریکا به ریاض در سال گذشته، احکام حبس و اعدام دو برابر شد و این نتیجه تبانی آمریکایی‌ها با بن سلمان در پرونده حقوق بشری و توطئه علیه مردم عربستان است.

وی اظهار داشت: به رغم اینکه حکومت سعودی توافق های زیادی را امضا کرده و متعهد به امکان برقراری تظاهرات مسالمت‌آمیز شده اما افراد را به مدت طولانی زندانی و تظاهرات کنندگان را اعدام می‌کند.

العمری گفت: آشکار است که اگر حمایت آمریکا در پرونده قتل فجیع «جمال خاشقچی» روزنامه نگار منتقد آل سعود که در کنسولگری عربستان در استانبول به وقوع پیوست و بقیه پرونده‌های داخلی نبود، چنین احکامی صادر نمی‌شد.

وی درباره برگزار نشدن انتخابات در عربستان و نبود احزاب سیاسی در این کشور هم گفت: حکومت سعودی روند مشارکت سیاسی را عامل تهدید اقتدار و موجودیت خود می‌داند بنابر این موضوع تضمین حقوق سیاسی در عربستان دشوار است.

مدیر مرکز رسانه‌ای شبه جزیره عربی با بیان اینکه حکومت سعودی در زمینه‌ پرونده‌های اجتماعی از طریق رواج دادن مظاهر تجدد و سرگرمی ها به سبک غربیها و جنبه های مختلف ورزشی مانور می‌دهد، گفت: امروز در عربستان نارضایتی و تضییع حقوق مالی و اقتصادی وجود دارد. دولت با هدف دور کردن مردم و جوانان از صحنه سیاسی و اجتماعی، ترویج مظاهر غربی و شیوع مصرف مواد مخدر را انتخاب کرده است؛ خصوصا که ۶۰ درصد از مصرف کنندگان نیز جوان هستند.

به گفته العمری، برای رژیم حاکم بر عربستان انسان هیچ ارزشی ندارد و مقامات سعودی متهمان در زندان ها را با شکنجه و سهل انگاری پزشکی به طور تدریجی از سر راه بر می دارند.

مطالب مرتبط
ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.