«دانشمندان مسلمان» در کتاب‌فروشی‌ها

مبلغ/ مجموعه چهار جلدی «دانشمندان مسلمان» که برای گروه سنی دبستان نوشته شده به زندگی ابن سینا، خواجه نصیرالدین طوسی، شیخ بهایی و ملاصدرا پرداخته است.

به گزارش «مبلغ» به نقل از ایرنا – مخاطب در مجموعه چهار جلدی دانشمندان مسلمان با زندگی چهار دانشمند مشهور آشنا می‌شود. دانشمندان مسلمانی که تاثیر زیادی در پیشرفت علم در جهان داشته‌اند و امروزه کتاب هایشان در سرتاسر دنیا به عنوان کتاب مرجع استفاده می‌شود.

مجموعه چهارجلدی دانشمندان مسلمان که برای گروه سنی دبستان نوشته شده به زندگی ابن سینا، خواجه نصیرالدین طوسی، شیخ بهایی و ملاصدرا پرداخته است. خواندن این مجموعه به کودکان کمک می‌کند تا به شناخت بهتری از دانشمندان و اندیشمندان ایرانی دست‌یابند.

گنجشک‌های جمکران نامی است که این انتشارات برای دفتر کودک و نوجوان انتشارات جمکران انتخاب کرده است. انتشارات جمکران وابسته به مسجد مقدس جمکران است.

اولین جلد از این مجموعه برای آشنایی با زندگی دانشمند بزرگ ابن سینا به رشته تحریر در آمده است.

قسمتی از متن کتاب

به ملاقات همسایه رفتم، بیماری او را تشخیص دادم و به خانه بازگشتم. با گیاهانی که می‌شناختم و در خانه داشتم، دارویی ساختم و برایش بردم. پس از آن، هر روز به دیدارش رفتم و برایش دارو بردم. چند روزی به همین منوال گذشت تا اینکه مرد سلامتی خود را بازیافت و از بستر بیماری برخاست.

خبر در میان همسایه‌ها، دهان به دهان چرخید و کم‌کم خانه پدرم شد محل رفت و آمد بیماران. انگار که مرا به عنوان یک پزشک پذیرفته بودند و به خاطر اینکه پولی برای درمان از آن‌ها نمی‌گرفتم، بیشتر کسانی که به من مراجعه می‌کردند افراد تهی‌دست و درمانده بودند.

دانشمندان مسلمان، ابن‌سینا نوشته مرضیه بابازاده‌خامنه و تصویرگری کوثر رضایی در ۴۰ صفحه در شمارگان ۱۰۰۰ نسخه پاییز ۱۴۰۱ با قیمت ۴۵ هزار تومان توسط انتشارات کتاب جمکران منتشر شد.

دومین جلد از این مجموعه برای آشنایی با زندگی دانشمند بزرگ ملاصدرا به رشته تحریر در آمده است.

قسمتی از متن کتاب

محمدصدرا که از بودن در محضر شیخ بهایی و میرداماد سیر نمی‌شد و فقط کنار آنها بود که می‌توانست به ذهن و فکر پرسوالش آرامش دهد، خیلی زود به اصفهان علاقه‌مند شد.

جناب میرداماد و شیخ بهایی از خیلی نظرها با هم متفاوت بودند؛ اما محمد همچنان شیفته هر دوی آن‌ها بود و قصد داشت تا می‌تواند درد کنارشان باشد و از فضای فکری و اخلاقی آن‌ها بهره ببرد. فقط در کنار آن دو بود که احساس آرامش می‌کرد و تمام صداهایی که در ذهنش او را به خود مشغول کرده بود آرام می‌شد.

دانشمندان مسلمان، ملاصدرا نوشته مرضیه بابازاده‌خامنه و تصویرگری کوثر رضایی در ۴۲ صفحه در شمارگان ۱۰۰۰ نسخه پاییز ۱۴۰۱ با قیمت ۴۵ هزار تومان توسط انتشارات کتاب جمکران منتشر شد.

سومین جلد از این مجموعه برای آشنایی با زندگی دانشمند بزرگ خواجه نصیرالدین طوسی به رشته تحریر در آمده است.

قسمتی از متن کتاب

در عرض یک سال، محمد، دروس استاد سراج را آموخت و به کسب علم از محضر استاد امام فخر رازی و فریدالدین داماد نیشابوری پرداخت و کتاب اشارات ابن‌سینا را به خوبی آموخت. این شوق به آموختن و آگاهی، سبب شد که استاد فریدالدین، او را به استاد دیگری معرفی نماید تا در نزد او کتاب قانون ابن‌سینا را که در مورد پزشکی بود، بیاموزد. محمد، خیلی زود درجات تحصیل را در نیشابور، پشت سر گذشات و به شاگردی در محضر عطار نیشابوری، بزرگترین و به نام‌ترین استاد آن روز دنیای علوم رسید.

محمد از دانستن، سیر نمی‌شد. او باهوش و استعداد و تمرکز بالای یکه داشت، به سرعت همه‌چیز را می‌آموخت. به همین دلیل خیلی زود از تمامی مدارس نیشابور، فارغ‌التحصیل شد. او را به خداوند بزرگ سپردم تا برود دنبال دانستن.

دانشمندان مسلمان، خواجه نصیرالدین طوسی نوشته مرضیه بابازاده‌خامنه و تصویرگری کوثر رضایی در ۳۲ صفحه در شمارگان ۱۰۰۰ نسخه پاییز ۱۴۰۱ با قیمت ۳۵ هزار تومان توسط انتشارات کتاب جمکران منتشر شد.

چهارمین جلد از این مجموعه برای آشنایی با زندگی دانشمند بزرگ شیخ بهایی به رشته تحریر در آمده است.

قسمتی از متن کتاب

هرکس با من کار داشت می‌توانست به راحتی در گوشهای از شهر مرابیابد. زیرا بیشتر روزها رد حال سرکشی به ساختمانها و پل‌های در حال ساخت توی شهر بودم. مردم هربان اصفهان به من توجه و لطف ویژه‌ای داشتند و بسیار به من احترام می‌گذاشتند.

از روزی که شاه عباس صفوی، لقب شیخ الاسلام را به من داد، تمام تلاشم را می‌کردم که بیشتر از پیش در خدمت مردم باشم و هر آنچه از دستم بر میآید برا یکمک به آنها انجام دهم.

البته روزهای بسیاری را هم در سفر بودم تا با دانشمندان جهان اسلام در سرتاسر این گیتی آشنا شوم و با آن‌ها بحث و گفت‌وگو کنم تا به دانشم بیافزایم.

دانشمندان مسلمان، شیخ بهایی نوشته مرضیه بابازاده‌خامنه و تصویرگری کوثر رضایی در ۳۴ صفحه در شمارگان ۱۰۰۰ نسخه پاییز ۱۴۰۱ با قیمت ۴۰ هزار تومان توسط انتشارات کتاب جمکران منتشر شد.

مطالب مرتبط
ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.