خط قرمز‌های زندگی را از کودکی به فرزندانتان بیاموزید

مبلغ/ یک روان‌شناس بالینی با بیان اینکه والدین به‌عنوان الگو‌های زندگی کودکان با رفتار و منش خود هنجار‌ها و ارزش‌های مختلف را به کودک می‌آموزند، یادآور شد: نظم و قانون‌مداری یکی از موضوع‌های مهمی است که والدین باید از کودکی به فرزندان یاد دهند و به آن توجه کنند.

به گزارش «مبلغ» به نقل از آنا – رعایت قانون در خانواده تأثیر بسیاری در زندگی فردی و اجتماعی دارد که می‌توان به پرورش حس مسئولیت‌پذیری در زندگی، وظیفه‌شناسی، جلوگیری از تنبلی، افزایش اعتماد به‌نفس و… اشاره کرد. قانون زبان مشترک خانواده است که موجب جلوگیری از اختلاف نظر می‌شود و در صورت وجود آن در خانواده افراد از یک الگوی مشترک استفاده می‌کنند.

قانون‌گذاری در خانه برای بچه‌ها نوعی آموزش و تربیت هوشمندانه است که توسط والدین مسئولیت‌پذیر انجام می‌شود. یکی از موضوعات بسیار مهمی که والدین باید آن را در اصول تربیتی خود را رعایت کنند آموزش مهارت‌های مختلف از کودکی به فرزندان است چراکه همان طور که می‌دانید پنج سال نخست زندگی هر فرد مهم‌ترین دوران زندگی است که شخصیت انسان شکل می‌گیرد و در این دوران باید والدین به‌عنوان الگو‌های رفتاری فرزندان آگاهی خود را افزایش دهند و مهارت‌های مختلف را به فرزندان آموزش دهند.

در همین راستا با توجه به اهمیت موضوع با یک روان‌شناس بالینی به گفتگو نشسته که نتیجه را باهم می‌خوانیم:

اکرم نوری با بیان اینکه معمولاً والدین در هر برهه از زندگی فرزندان خود سعی می‌کنند نیاز‌های او را تأمین کنند عنوان کرد: امنیت مهم‌ترین نیازی است که هر کودک در طول دوران زندگی خود به آن احتیاج دارد.

وی با بیان اینکه بر اساس اصول تربیتی والدین موظف هستند بعد از دو سالگی بسیاری از ابعاد مورد نیاز کودک همچون استقلال، قانون‌مداری و … را به فرزندان خود آموزش و آن را رشد دهند، اذعان کرد: بسیاری از آداب زندگی همانند غذا خوردن، حرف زدن، نظم و انظباط و احترام به بزرگ‌تر‌ها را باید از کودکی آموزش داد.

وی با بیان اینکه پنج سال نخست زندگی به‌عنوان مهم‌ترین دوران زندگی هر فرد شناخته می‌شود که شخصیت انسان در آن دوران شکل می‌گیرد، یادآور شد: والدین می‌توانند با رفتار و منش خود، قوانین، ارزش‌ها و فرهنگ‌هایی که برای خانواده مهم است را به کودک بیاموزند.

این روان‌شناس بالینی با بیان اینکه والدین به‌عنوان الگو‌های زندگی کودکان با رفتار و منش خود هنجار‌ها و ارزش‌های مختلف را به کودک می‌آموزند، یادآور شد: نظم و قانون‌مداری یکی از موضوع‌های مهمی است که والدین باید از کودکی به فرزندان یاد دهند و به آن توجه کنند.

نوری گفت: آموزش نظم و قانون با بدیهی‌ترین نکات همانند آداب غذا خوردن، نشستن، برخاستن، مسواک زدن، خوابیدن و … آغاز می‌شود، تصریح کرد: کودک باید بفهمد که خانه و خانواده قوانینی دارد و لازم است که آن‌ها را رعایت کند.

وی با تأکید بر اینکه پدر و مادر‌ها باید درجه نخست به‌عنوان الگو، نظم و قانونی که به فرزند آموزش می‌دهند را رعایت کنند، ابراز کرد: والدین باید به‌صورت شفاف و آشکار قوانین، فرهنگ و اصول زندگی را با استفاده از مهارت گفتگو و ابزار دیگری همانند بازی به کودکان آموزش دهند.

مطالب مرتبط
ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.