سازش، بلای جان حکام عرب؛ چگونه مسجدالاقصی روابط اعراب و تل‌آویو را متزلزل کرده است؟

مبلغ/ یک تحلیلگر صهیونیست به وضعیت وخیم حکام سازشکار عرب به خاطر عادی‌سازی روابط با رژیم صهیونیستی پرداخت و نوشت، این حاکمان نه می‌توانند به روابط با تل‌آویو پایان دهند و از طرفی، از خشم مردم خود به خاطر تعرض به مسجدالاقصی در وحشت به سر می‌برند.

به گزارش «مبلغ» به نقل از فارس – جاکی خوجی تحلیلگر صهیونیست که مقالات خود را در روزنامه عبری معاریو منتشر می‌کند، با انتشار یادداشتی تأکید کرد که کشورهای سازشکار عرب، به شدت نگران رفتارهای کابینه جدید رژیم موقت صهیونیستی به ریاست بنیامین نتانیاهو هستند.

روزنامه الکترونیکی رأی الیوم به نقل از خوجی گزارش داد، دیدگاه حاکم بر کشورهای سازشکار این است که با توجه به رفتارهای کابینه جدید، روزهای بسیار سختی پیش رو خواهند داشت  و به همین دلیل، نسبت به این رفتارها ابراز تأسف کردند. این کشورها نمی‌دانند که چه کسی در رژیم صهیونیستی تصمیم‌گیر است: نتانیاهو یا «بن گویر».

به گزارش این روزنامه، یک دیپلمات خارجی باسابقه در منطقه بر این باور است که «این کشورهای عربی برای مهار بحران آینده، فرصت مجددی ندارند؛ زیرا با توجه به وضعیت کنونی، مسجدالاقصی یک موضوع بسیار مهم است و اسرائیل [از رهگذر یورش به آن]، با آتش بازی می‌کند. هر پایتخت عربی که با آن (اسرائیل) رابطه دارد این سؤال را مطرح می‌کند که کابینه نتانیاهو به چه سمتی می‌رود؟».

وحشت حکام عرب از حساسیت افکار عمومی به مسجدالاقصی

بنا بر این گزارش، این دیپلمات با بیان اینکه این کشورها روابط راهبردی با صهیونیستها دارند و اگر خود را از این رژیم دور کنند، زیان خواهند دید، تصریح کرد: این کشورها در قبال الاقصی دست بسته هستند. لذا اگر مجبور باشند که بین الاقصی و رابطه با اسرائیل، یک مورد را انتخاب کنند، شاید تصمیماتی بگیرند که به سود این روابط نخواهد بود؛ نه به خاطر اهمیت الاقصی برای این کشورها، بلکه به خاطر خطری که از اعتراضات مردم خود با آن مواجه خواهند شد.

خوجی در ادامه نوشت، در این صورت است که ملتهای عرب، «خشم خود را متوجه همان رژیمهای عربی خواهند کرد؛ به این معنا که اسرائیل، آتشی در اختیار دارد که می‌تواند پایتختهای عربی را شعله‌ور کند. لذا، این رژیمهای عربی، هر گونه رخدادی از جنس یورش بن گویر به مسجدالاقصی را به منزله حمله اسرائیل به امنیت ملی خود قلمداد خواهند کرد. همین مسئله روابط بین آنان را تهدید خواهد کرد.

بر اساس این گزارش، این کشورهای سازشکار، «نه تنها رابطه با اسرائیل را پنهان نمی‌کنند، بلکه در پی گسترش آن هستند. در عین حال، می‌دانند که اگر وضعیت در مسجدالاقصی متشنج شود، این روابط آسیب خواهد داد. از این روی، این کابینه چگونه انتظار دارد که با شعله‌ور کردن الاقصی، روابط خود را با عربستان عادی کند؟. در این صورت است که گزینه عربستان از میان خواهد رفت.

بنا بر این گزارش، همزمانی سایه جنگ مذهبی بر سر الاقصی با وخامت وضعیت اقتصادی کشورهای عربی، اوضاع را خطرناک خواهد کرد و این سؤال را مطرح می‌کند که آیا این رژیمها در این شرایط، همچنان با ثبات خواهند بود؟. به همین دلیل است که احتمال شعله‌ر کردن آتش نزاع مذهبی، بر مشکلات حاکمان عرب خواهد افزود.

در پایان این گزارش آمده است، همین مسئله باعث شده است که یک مسئول مصری به همتای اسرائیلی خود بگوید که کابینه اسرائیلی اگر از امروز به بعد، به گویر اجازه دهد به صورت دائمی وارد الاقصی شود، با آتش بازی خواهد کرد. لذا هیچ کس نمی‌داند که برای این مشکل چه راهکاری وجود دارد.

«عاموس گلعاد» ژنرال بازنشسته صهیونیست نیز ضمن تأیید این گزارش، تأکید کرد، مسجدالاقصی «مانند یک بمب اتم است؛ زیرا اگر با آن به صورت صحیح برخورد نشود، می‌تواند آسیب بسیاری وارد کند. حرم قدسی و مساجد در جهان عرب و اسلامی، یک نقطه ضعف بسیار حساس است. تغییر وضعیت این حرم می‌تواند به سلسله واکنشهای شدید تبدیل شود که به امنیت اسرائیل، خدشه وارد خواهد کرد».

مطالب مرتبط
ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.