نگرانی سازشگران با رژیم صهیونیستی از وقوع جنگ مذهبی بر سر مسجدالاقصی

مبلغ/ روند رویارویی میان فلسطینی‌ها و رژیم اشغالگر به ویژه پس از یورش وزیر امنیت «ملی» این رژیم به مسجدالاقصی، تل‌آویو را به هراس انداخته و کشورهایی را که با این رژیم صلح کرده‌اند از وقوع یک جنگ مذهبی در میان ملت خود به خاطر مسجدالاقصی نگران کرده است‌.

به گزارش «مبلغ» به نقل از ایسنا – با وجودی که دوستان رژیم صهیونیستی در منطقه از یورش ایتامار بن گویر، وزیر امنیت “ملی” این رژیم به مسجدالاقصی غافلگیر شدند و نگرانی مقامات ارشد و افسران امنیتی کشورهای منطقه را فراگرفت، مقاماتی که مسؤول تماس‌های روزانه با تل‌آویو هستند، به ویژه که این یورش تنها دو روز پس از تشکیل دولت جدید رژیم صهیونیستی رخ داد، زمانی که رهبران این کشورها در حال عرض تبریک به بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر این رژیم بابت تشکیل این دولت بودند این یورش همچون بمبی بر سر این رهبران فرود آمد چرا که بن گویر یک فرد معمولی نیست، بلکه عضو کابینه و رئیس یک حزب در ائتلاف است.

جکی خوجی، سردبیر امور عربی در رادیو رژیم صهیونیستی گفت، تصور غالب در میان کشورهایی که روابط خود را با این رژیم عادی کرده‌اند این است که اگر سیاست دولت جدید رژیم صهیونیستی این است، واجب است که بدانیم تصمیم گیرنده کیست، نتانیاهو یا بن گویر، و اینکه چه کسی دیگری را تحریک می‌کند، زیرا این کشورها می‌دانند که روزهای سختی پیش رو دارند، به همین دلیل است که با الفاظی تند این یورش را محکوم کردند هر چند برخی ار آنها هم تلاش کردند الفاظ خیلی تندی به کار نبرند و به جای «محکوم کردن» تنها «اظهار پشیمانی» کردند.

وی به نقل از یک دیپلمات باتجربه در منطقه طی یادداشتی که در روزنامه معاریو منتشر شد، گفت، فرصت دومی برای این کشورهای عربی برای مهار بحران پیش رو وجود نخواهد داشت، زیرا با توجه به شرایط کنونی، آنها تنها کسانی نیستند که دستور کار منطقه را تدوین می‌کنند، از طرفی مسجد الاقصی موضوعی پرطرفدار است و رژیم صهیونیستی به این ترتیب با آتش بازی می‌کند و تمامی کشورهای عربی که با این رژیم رابطه دارند این پرسش را از آن می‌کنند که دولت نتانیاهو به کجا می‌رود؟ درست است که روابط استراتژیکی بین آنها وجود دارد و رژیم صهیونیستی یک قدرت منطقه‌ای است و این کشورها در صورت فاصله گرفتن از آن چیزهای زیادی از دست می‌دهند؛ اما واقعیت این است که در مقابل مسجد الاقصی قدرتی ندارند.

خوجی افزود، اگر مساله به کشورهای سازشگر با رژیم صهیونیستی کشیده شود و آنها مجبور شوند بین الاقصی و روابط با اسرائیل یکی را انتخاب کنند، ممکن است تصمیماتی بگیرند که به روابط آسیب برساند، نه به این دلیل که مسجدالاقصی برای آنها اهمیت دارد بلکه به این دلیل که می‌ترسند با خطر اعتراضات مردم خود مواجه شوند. در این صورت دیگر نیازی به جنبش حماس نیست که مردم را تحریک کند بلکه مردم خودجوش اقدام کرده و خشم خود را به دولت‌های خود ابراز می‌کنند و این بدین معناست که رژیم صهیونیستی صاعقه‌ای دارد که ممکن است این کشورهای عربی را به آتش بکشد.

وی تاکید کرد که این دولت‌های عربی هر اتفاقی از نوع یورش بن گویر به مسجد الاقصی را حمله رژیم صهیونیستی به امنیت ملی خود تلقی می‌کنند که ممکن است روابط آنها را تهدید کند، هر چند این رژیم دو ماه بیش بیست و هشتمین سالروز صلح با اردن را جشن گرفت و دو ماه دیگر چهل و چهارمین سالروز صلح با مصر خواهد بود و تل‌آویو در ماه دسامبر دو مراسم ضیافت برای سفیران بحرین و امارات به مناسبت روز استقلال این کشورها با حضور جمعی از صهیونیست‌ها از جمله خود بن گویر برگزار کرد.

خوجی ادامه داد، این کشورهایی که با رژیم صهیونیستی صلح کرده‌اند، نه تنها روابط خود را پنهان نمی‌کنند بلکه خواهان تقویت آن نیز هستند؛ اما در عین حال می‌دانند که اگر در مسجدالاقصی درگیری رخ دهد این روابط ممکن است آسیب ببیند. بنابراین این دولت چطور انتظار صلح با عربستان را دارد در حالی که مسجدالاقصی را شعله ور می‌کند در این صورت صلح با ریاض منتفی است، درست است که وزرای رژیم صهیونیستی قبلا به الاقصی هجوم بردند؛ اما بن گویر در ذهن اعراب فقط یک وزیر نیست بلکه جنبشی را رهبری می‌کند که الاقصی را یک منطقه مقدس برای یهودیان می‌داند.

وی گفت: همزمانی شبح جنگ مذهبی پیرامون الاقصی با وخامت شرایط اقتصادی در کشورهای عربی، وضعیت آنها را مملو از خطر کرده و پرسش‌هایی را در مورد ثبات این رژیم‌ها مطرح می‌کند. در نتیجه احتمال وقوع درگیری مذهبی بر نگرانی حاکمان عرب افزوده شده تا جایی که یک مقام مصری به همتای اسرائیلی خود اطلاع داد که اگر دولت جدید رژیم صهیونیستی از الآن به بعد بخواهد به بن گویر اجازه دهد به مسجدالاقصی یورش ببرد، با آتش بازی خواهد کرد و اگر تنش در غزه راه حلی داشته باشد و بتوان با حماس تعامل کرد، در مورد الاقصی، هیچ کس نمی‌داند چه راه حلی در انتظار ما است.

در صورتی که رژیم صهیونیستی با یورش به مسجدالاقصی همچنان بخواهد فلسطینی‌ها، اعراب و مسلمانان را به چالش بکشد، هیچ چشم اندازی برای صلح کشورهای عربی با این رژیم باقی نمی‌ماند زیرا در صورت شعله ور شدن اوضاع فلسطین و امکان گسترش آن به کشورهای عربی و اسلامی همه توافقنامه های عادی سازی روابط به باد می روند چرا که رژیم اشغالگر به صورت عامدانه به مقدس‌ترین مقدسات آنها را در مسجدالاقصی آسیب می‌زند و در این صورت نگرانی‌های تل‌آویو هم در مورد بسته شدن پرونده عادی سازی روابط یا متوقف شدن این روند افزایش می‌یابد.

مطالب مرتبط
ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.