ماجرای شروع دوباره یک زندگی

به گزارش «مبلغ» – خواستگار داشت و می‌خواست دوباره ازدواج کند، اما ترس همه وجودش را گرفته بود. نمی‌دانست این بار انتخاب درستی کرده است یا نه. چند سال از زندگی تلخی که با همسر قبلی‌اش داشت، گذشته بود. بچه‌هایش کمی‌بزرگ‌تر شده بودند. اما تامین هزینه‌های زندگی و مدرسه بچه‌ها کمرش را خم کرده بود. سال‌ها بود در مترو دستفروشی می‌کرد و با همان درآمد اندک زندگی‌اش را می‌گذراند اما دیگر کم آورده بود. چند بار هم دوست  و آشنا برایش خواستگار پیدا کرده بودند اما تجربه زندگی قبلی همیشه به جانش ترس می‌انداخت. این بار احساس می‌کرد که خواستگار جدیدش با بقیه فرق دارد. مرد خوب و باخدایی بود. به او قول داده بود که زیر بال و پر بچه‌ها را بگیرد اما با این وجود می‌ترسید انگار نگرانی‌هایش پایانی نداشت. فکر این که بچه‌ها با او سر ناسازگاری بگذارند، از حرف مردم، از این که اشتباه کند و این بار هم شکست بخورد مثل خوره به جانش افتاده بود.

مساله ازدواج مجدد پس از فوت همسر یا جدایی از همسر یکی از دغدغه‌هایی است که برخی با آن روبه‌رو هستند. اما کارشناسان حوزه ازدواج و خانواده معتقدند که این امر باید حتما انجام شود، اما به زمان مناسب نیاز دارد و نباید زودتر از یک سال پس از جدایی از همسر اتفاق بیفتد. اصولا بعد از طلاق یا فوت همسر فرد به مدت زمانی برای بهبود روانی نیاز دارد به همین دلیل بعد از جدایی از همسر فرد چه به واسطه طلاق و چه به واسطه فوت، چه فرزند داشته باشد و چه نداشته باشد هیچ وقت توصیه نمی‌شود که در فاصله زمانی کمتر از یک سال ازدواج مجدد صورت گیرد، چون این یک سال باید صرف بازیابی فرد از دردها، غم‌ها و آسیب‌های روانی شود و همه این موارد مانع از شکل‌گیری سریع یک رابطه تازه خواهد شد.

یک ازدواج موفق 

ازدواج برای هر مرد و زنی که تنها است- چه فرزند داشته باشد و چه نداشته باشد- به شدت توصیه می‌شود زیرا وجود زن و مرد درکنار هم به خانواده شکل داده و یک جامعه کوچک می‌سازد. نبود هر کدام از اینها، هم شرایط روحی افراد را دچار مشکل می‌کند و هم این که فرزندان را با چالش‌های زیادی روبه‌رو می‌کند.

سیدمحمد هاشمی، مدیر کل خانواده و ازدواج نهاد مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها به جام‌جم می‌گوید: اصولا هر مرد در قالب ازدواج جایگاهش تعریف می‌شود و ازدواج در هر صورت می‌تواند نقص فرد را پر کند. به طور مثال وقتی چرخ یک خودرو پنجر می‌شود قادر به حرکت نخواهد بود اما برای به حرکت‌درآوردن آن باید تایر مناسب با آن انتخاب شود تا استواری و امنیت و تعادل آن حفظ شود .  او با اشاره به این موضوع که تربیت فرزند حتما باید بر روی دو ستون انجام شود، ادامه می‌دهد: در صورتی که فرزند با تک‌والد بزرگ شود حتما نیمی از تربیتش دچار مشکل می‌شود. اصولا بچه‌هایی که با مادر یا پدر خود به تنهایی زندگی کرده و بزرگ می‌شوند در بزرگسالی دچار چالش‌های متعدد می‌شوند . یک خانواده با وجود فرزند پدر و مادر هم تعریف شده است ، شاید هر کدام از اینها با شاخصه‌های کامل همراه نباشند اما این ماجرا خیلی بهتر از تک‌والدبودن است .

آمار بالای جدایی در خانواده 

هاشمی به موضوع آمار بالای طلاق در عصر جدید اشاره کرده و تاکید می‌کند: متاسفانه برخی خانواده‌ها در این دوره دچار فروپاشی شده و عدم مسئولیت‌پذیری برخی افراد سبب می‌شود که یک خانواده گسسته شود و از هم بپاشد.

او معتقد است که در صورت مرگ یا جدایی زن و شوهر نباید هیچ کدام تنها بمانند و برای حفظ شاکله خانواده باید اقدام به ازدواج مجدد کنند. او در ادامه توضیح می‌دهد: در فرهنگ دینی ما به ازدواج مجدد افراد پس از جدایی همسر یا فوت او سفارش شده است. پیامبر بزرگوار اسلام پس از فوت همسر بزرگوار خود اقدام به ازدواج مجدد کردند و حضرت علی (ع) نیز بعد از وفات حضرت فاطمه(س) با توصیه خود این حضرت ازدواج مجدد کردند. اینها نشان می‌دهد هدف این بوده که شاکله خانواده حفظ شود زیرا خانواده از پدر و مادر و فرزند تشکیل شده و نبود هر کدام از اینها می‌تواند خانواده را دچار تزلزل کند. او به انتخاب درست در ازدواج مجدد اشاره کرده و تصریح می‌کند: یک انتخاب درست می‌تواند چالش‌هایی را که خانواده با بچه‌ها پس از ازدواج مجدد رخ می‌دهد مدیریت کند و اگر انتخاب درست صورت نگیرد نه‌تنها خانواده ترمیم نمی‌شود بلکه به مسائل و مشکلات آن اضافه خواهد شد.

او توصیه می‌کند افرادی که یک بار زندگی مشترک را امتحان کرده و به هر دلیلی جدا شده‌اند باید حتما قبل از اقدام به ازدواج مجدد دوره‌های مشاوره را طی کنند و چه خانم و چه آقا باید در انتخاب همسر خود شرایط فرزندان را کاملا لحاظ کنند؛ اگر قصد این را دارند که خانواده خود را ترمیم کنند.

او به این موضوع اشاره می‌کند که اگر بچه‌ها در سنین حساس کودکی یا نوجوانی باشند نسبت به ازدواج پدر یا مادرشان واکنش منفی نشان می‌دهند، اما نحوه رفتار فرزند در مقابل ناپدری یا نامادری بستگی زیادی به برخورد طرف مقابل دارد و این به انتخاب درست آنها در ازدواج مجدد برمی‌گردد و می‌تواند نشاط را به این خانواده برگرداند.

منبع: روزنامه جام جم

مطالب مرتبط
ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.