وبگاه یهودی: ۸۴ درصد مردم عرب مخالف رابطه با اسرائیل هستند

مبلغ/ طبق یک نظرسنجی از ۱۴ کشور عربی، به طور میانگین ۸۴ درصد ساکنان این کشورها مخالف عادی‌سازی روابط با رژیم صهیونیستی هستند.

به گزارش «مبلغ» به نقل از فارس – وبگاه انگلیسی «اخبار یهودی» در گزارشی درباره نتایج یک نظرسنجی صورت گرفته از ۱۴ کشور عربی خبر داد که ۸۴ درصد ساکنان این کشورها با عادی‌سازی روابط با رژیم صهیونیستی مخالف هستند.

به نوشته این وبگاه، در این نظرسنجی طیف وسیعی از سؤالات در خصوص مسائل داخلی و بین‌المللی مطرح شد و حدود ۷۲ درصد از آن‌ها خواستار وجود یک حکومت دموکراتیک در کشورشان بودند.

همچنین ۸۷ درصد سؤال شوندگان معتقد بودند که فساد مالی و اداری در کشورشان گسترش یافته است.

در خصوص رژیم صهیونیستی نیز ۸۴ درصد از سؤال شوندگان گفته‌اند که با به رسمیت شناختن این رژیم از سوی کشورشان مخالف هستند.

در این میان ۳۶ درصد از آن‌ها گفته‌اند که «نظام اشغالگر استعماری در فلسطین» عامل مخالفت آن‌ها با عادی‌سازی است و ۹ درصد نیز گفته‌اند که رژیم صهیونیستی قصد دارد سرزمین‌های بیشتری از اعراب را به سیطره خود در آورد.

«یوئیل جوزانسکی» پژوهشگر اندیشکده پژوهش‌های امنیت ملی (INSS) که روی کشورهای عربی خلیج فارس متمرکز است، به وبگاه «اخبار یهودی» گفت که از مخالفت ۸۴ درصدی اعراب با مقوله سازش تعجب نکرده است.

او گفت: «توافقات عادی‌سازی از جمله توافقات صلح اسرائیل با اردن و مصر، توافق با مقامات بود نه با مردم و بیشتر جمعیت مصر ضد اسرائیل هستند».

در ادامه این نظرسنجی، ۳۸ درصد ساکنان عربستان سعودی با عادی ‌سازی روابط با رژیم صهیونیستی مخالفت کرده و ۵۷ درصد نیز ترجیح داده‌اند که پاسخی ندهند. (این مسأله می‌تواند به دلیل هراس از واکنش حکومت سعودی باشد، به طوریکه بسیاری به دلیل مخالفت با عادی‌سازی روابط با تل آویو اکنون در زندان‌های آل سعود هستند).

جوزانسکی در ادامه گفت یکی از دلایلی که باعث شده است محمد بن سلمان توافق سازش با اسرائیل را تا امروز امضاء نکند، مخالفت عمده ساکنان عربستان با این موضوع است.

او افزود: «اما محمد بن سلمان اگر بتواند چیزی در مقابل به دست آورد، مانند سلاح‌های بیشتر از آمریکا، توافق عادی‌سازی را امضاء خواهد کرد. نتانیاهو گفته است که می‌تواند روابط عربستان سعودی و آمریکا را بهبود بخشد، آیا واقعا می‌تواند چنین کاری کند؟».

به گفته این پژوهشگر امور کشورهای عربی خلیج فارس، بنیامین نتانیاهو احتمالا بار دیگر موضع الحاق (اشغال) کرانه باختری به رژیم اسرائیل را مطرح کند تا سعودی‌ها را برای امضای توافق سازی تحریک کند؛ کاری که با امارات متحده عربی کرد. او سپس گفت که این کار نتانیاهو مثل این این که یک خودروی کار کرده را دو بار بفروشی.

در بخش پایانی این گزارش آمده است که طبق این نظرسنجی ۸۴ درصد از ساکنان کشورهای عربی سیاست‌های رژیم صهیونیستی و آمریکا را تهدیدی برای ثبات و امنیت جهان عرب می‌دانند.

این نظرسنجی در شرایطی انجام شده است نتانیاهو بار دیگر توانسته تندروترین کابینه تاریخ رژیم صهیونیستی را با حضور افراطی‌ترین صهیونیست‌ها تشکیل دهد؛ موضوعی که نشان از توسعه سیاست‌های نژادپرستانه و اشغالگرانه این رژیم دارد و حتی نگرانی کشورهای غربی را نیز موجب شده است.

در این شرایط، انتظار درگیری‌ها و تقابل بیشتر فلسطینی‌ها و صهیونیست‌ها می‌رود. درگیری‌هایی که از ابتدای سال ۲۰۲۲ بیش از پیش وارد فاز مسلحانه شده است و گروههایی همچون «عرین الاسود» و «کتائب  جنین» توانسته‌اند به اهرمی تأثیرگذار در معادلات کرانه باختری تبدیل شوند.

مطالب مرتبط
ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.