لطفا پدر و مادر مورب نباشید

به گزارش «مبلغ» – برخی از ما در ذهن خود تصاویری دلپسند از فرزندان‌مان می‌سازیم ولی در میدان عمل، فرزندی تربیت می‌کنیم که رفتار و کردار و گفتارش چندان چنگی به دل نمی‌زند.

این مشکل به چند علت پیش می‌آید؛ اول این که خودمان الگوی خوبی برای فرزندان نیستیم و در حالی که حرف‌های خوب می‌زنیم ولی به آنها عمل نمی‌کنیم اما به فرزند فشار می‌آوریم که رفتار و عملکرد خوبی داشته باشد، غافل از این‌که الگوبرداری بچه‌ها از والدین بیشتر‌ از طریق دیدن و شنیدن اتفاق می‌افتد نه با امر و نهی.

​​​​​​​مشکل دوم این است که از ویژگی‌های والدین موفق بی‌خبریم و نمی‌توانیم پدر و مادری مقتدر باشیم. لطفا مقتدر بودن را با قلدری کردن و داد و فریاد زدن اشتباه نگیرید چون کسی اقتدار دارد که جدی ولی منطقی و با‌محبت است. یک پدر و مادر موفق به جای جار و جنجال به‌پا کردن در موقعیت‌های مختلف، در کمال آرامش استراتژی‌اش را به نمایش می‌گذارد. بنابراین یک والد مقتدر روش دارد نه فریاد و خشونت.

مشکل سوم هم مورب بودن خانواده است به این معنی که در تربیت فرزند، پدر به یکسری اصول و مادر به اصولی دیگر اعتقاد دارد و بنابراین سبک تربیتی یکدیگر را خنثی کرده و فرزند را نیز در موقعیت سردرگمی و بلاتکلیفی قرار می‌دهند.  بنابراین ضروری است پدر و مادر قبل از هر‌چیز در مورد اصول تربیتی خود با همدیگر به تفاهم برسند. اگر هم به تنهایی موفق به این کار نشدند از راهنمایی افراد متخصص بهره بگیرند.

منبع: روزنامه جام جم

مطالب مرتبط
ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.