انتقاد از برگزاری جشن کریسمس در عربستان

مبلغ/ برگزاری جشن کریسمس در برخی از شهرهای عربستان، انتقاد شماری از فعالان شبکه‌های اجتماعی عربی را به دنبال داشت.

به گزارش «مبلغ» به نقل از ایکنا، شماری از فعالان شبکه‌های اجتماعی عربی با انتشار ویدئوهایی از برگزاری جشن کریسمس در برخی از شهرهای عربستان سعودی انتقاد کردند.

برگزاری این جشن‌ها در ریاض و جده در کنار فروش گسترده درخت کاج و تزئینات ویژه جشن کریسمس در فروشگاه‌های بزرگ این دو شهر موجب حیرت بسیاری از فعالان شبکه‌های اجتماعی عربی شده است.

برخی با اظهار تعجب از این وضعیت آن را تلاشی برای نشان دادن یک وجهه میانه‌رو از عربستان سعودی و معرفی آن به عنوان یک جامعه متنوع عنوان کردند.

برخی دیگر نیز از برگزاری این جشن‌ها در سرزمین توحید و موطن پیامبر (ص) اظهار خشم و آن را حرام توصیف کردند. به گفته این فعالان برگزاری جشن کریسمس ترویج نمادهای کفرآمیز و فاصله گرفتن از توحید است.

از سویی، برخی دیگر روز میلاد حضرت مسیح(ع) را یک روز عادی برای مردم عربستان توصیف کرده چرا که تمام مردم عربستان مسلمان بوده و مسیحیان ساکن در این کشور را اتباع خارجی تشکیل می‌دهند.

عربستان سعودی در حالی برگزاری جشن کریسمس را مجاز اعلام کرده که برای سالها برگزاری جشنهایی مانند جشن میلاد پیامبر (ص) را بدعت خوانده و آن را ممنوع دانسته است. مبلغان سعودی برای سالها، گرامیداشت مناسبت‌های اسلامی را تقبیح و آن را دور شدن از توحید معرفی کرده‌اند. به نظر می‌رسد، بسیاری از افرادی که تحت تأثیر این تبلیغات بوده‌اند، اکنون با دیدن وضعیت کنونی در عربستان و سیاست‌های جدید آن با تناقض بزرگی مواجه شده‌اند.

به تازگی روزنامه فایننشال تایمز گزارشی از جشن کریسمس در عربستان سعودی منتشر کرده است؛ این گزارش با این جمله آغاز می‌شود: عربستان سعودی کریسمس را به شما تبریک می‌گوید.

همچنین روزنامه رسمی سعودی برای اولین بار در تاریخ این کشور یک نسخه جشن نامه برای این مناسبت تهیه کرده است؛ سردبیر این روزنامه همچنین با اشاره به برگزاری جشن‌های بی سابقه کریسمس در کشور خود، مقاله‌ای با عنوان «دیر آمدن بهتر از هرگز نیامدن است» در دفاع از این تصمیم نوشته است.

این روزنامه خاطرنشان کرد: محدودیت‌های اعمال شده برای کریسمس که پیشتر اجازه برگزاری در عربستان سعودی را نداشت، در چند سال گذشته به تدریج کاهش یافته است.

مطالب مرتبط
ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.