بازاریان قدیم برای کسب حلال چه می‌کردند؟

حجت‌الاسلام سعیدیان گفت: آیت‌الله مهدوی کنی(ره) می‌فرمود: بازاریان قدیم نماز شب را در مسجد بازار و نماز صبح را به جماعت می‌خواندند. بعد سر درس مکاسب می‌نشستند تا کسب حلال بیاموزند. سپس به مغازه می‌رفتند، زیرا سر عهد خود با خدا بودند.

به گزارش خبرنگار حوزه مسجد و هیأت خبرگزاری فارس، ویژه‌برنامه هلال به مناسبت ماه رمضان، در قالب سخنرانی‌های کوتاه به صورت روزانه در خروجی‌های خبرگزاری فارس برای مخاطبان منتشر خواهد شد.

حجت‌الاسلام سعیدیان در قسمت پنجم این برنامه با اشاره به روایتی از امام صادق(ع) اظهارداشت: ایشان می‌فرماید: «انَّ العبدَ إذا دَعا اللّه َ تَبارَکَ و تَعالى بِنِیَّةٍ صادِقَةٍ و قَلبٍ مُخلِصٍ اُستُجِیبَ لَهُ بعدَ وَفائهِ بِعَهدِ اللّه؛ هرگاه بنده با نیّتى راست و درست، و دلى با اخلاص، خداوند تبارک و تعالى را بخواند و به عهد خداوند عزّوجلّ نیز وفا کند، دعایش مستجاب مى شود.»

وی با اشاره به اینکه مهم است که به عهد خود با خداوند وفا کنیم، افزود: استاد ما می‌فرمود: ما روزانه ۱۰ مرتبه به خدا دروغ می‌گوییم. ما در نماز می‌گوییم «إیَّاکَ نَعْبُدُ وإیَّاکَ نَسْتَعِین» آیا واقعا ما تنها خدا را می‌پرستیم و تنها از او یاری می‌جوییم؟ خدا کریم است و به روی ما نمی‌آورد اما باید راست بگوییم. باید به جایی برسیم که راست بگوییم زیرا با خداوند عهد بستیم.

سعیدیان افزود: آیت‌الله مهدوی کنی(ره) می‌فرمود: بازاریان قدیم نماز شب را در مسجد بازار می‌خواندند، نماز صبح را هم به جماعت در مسجد می‌خواندند، بعد سر درس مکاسب می‌نشستند تا کسب حلال بیاموزند و خدایی نکرده مال حرامی وارد زندگیشان نشود. سپس مغازه خود را باز می‌کردند زیرا سر عهد خود با خداوند بودند. مکاسب یعنی خدایا من کسبی انجام می‌دهم که دوست داری و این را باید به دیگر شئون زندگی هم تعمیم داد.

این سخنران مذهبی افزود: در رفاقت روزمره هم این چنین است، انسان به حرف رفیقی که حرفش را گوش نمی‌کند، عمل نمی‌کند. «گرت هواست که معشوق نگسلد پیمان/ نگاه دار سر رشته تا نگه دارد». اگر می‌خواهی خدا حرفت را گوش دهد، مدتی حرف خدا را گوش بده، در این صورت خدا زمانی که ببیند برای حرفش احترام قائل هستی، برای کلام تو که همان دعا و خواسته‌ات است، احترام قائل می‌شود.

فیلم این قسمت برنامه هلال را اینجا ببینید:

مطالب مرتبط
ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.