گزارشی از بازار کتاب در دومین ماه تابستان

از «اصلاحات» تا «حفره»؛ پُرفروش‌های مرداد ماه

به گزارش «مبلغ» به نقل از خبرآنلاین، «تکه‌هایی از یک کل منسجم» از پونه مقیمی، رمان خارجی «اصلاحات» نوشته جاناتان فرنزن، با ترجمه پیمان خاکسار و رمان ایرانی «حفره» به قلم محمد رضایی‌راد، از پُرفروش‌های بازار کتاب در مرداد ۱۴۰۰ هستند.

نرگس کیانی: در میان حوزه‌های گوناگون هنر در ایران؛ سینما، تئاتر، موسیقی، تجسمی، ادبیات و… تنها در حوزه سینماست که می‌توان با مراجعه به سایتی به نام «سینماتیکت» میزان فروش فیلم‌های در حال اکران را به‌صورت هفتگی مشاهده کرد و این در حالی است که برای آگاهی از پرفروش‌های کتاب و همچنین آلبوم‌های موسیقی حتی نه به‌صورت هفتگی که دست کم ماهانه، ناچارید با مراکز نشر و فروش آن‌ها تماس بگیرید و از هر یک به‌صورت جداگانه کسب اطلاع کنید. میزان فروش نمایش‌های روی صحنه نیز تا پیش از آن که کرونا درِ سالن‌های تئاتر را تخته کند توسط اداره‌کل هنرهای نمایشی اعلام می‌شد، هرچند این آمار تنها محدود به سالن‌های دولتی بود و سالن‌های خصوصی هیچ‌گاه جز یک بار و آن هم به صورت محدود حاضر به اعلام آمار فروش خود نشدند.

بنا بر تعداد کتاب‌های ثبت‌شده در سایت موسسه خانه کتاب و ادبیات ایران، تعداد کتاب‌های منتشرشده در مرداد امسال، به ۵ هزار و ۲۰۸ عنوان رسیده است. از این میان ۳ هزار و ۵۹۸ عنوان تالیفی و هزار و ۶۱۰ عنوان ترجمه هستند و این درحالی است که کتاب‌های منتشرشده در مرداد سال گذشته به ۸ هزار و ۵۱۲ عنوان می‌رسید.

آن‌چه در ادامه می‌خوانید نگاهی است به ۱۰ عنوان پرفروش مردادماه در کتابفروشی‌های نشر چشمه، ثالث، بیدگل و دو فروشگاه شهر کتاب مرکزی و شهر کتاب الف، بدون ذکر تعداد که به علتِ احتمالی آن نیز پرداخته‌ایم.

نشر چشمه
نشر چشمه
نشر ثالث
نشر ثالث
نشر بیدگل
نشر بیدگل
شهر کتاب مرکزی
شهر کتاب مرکزی
شهر کتاب الف
شهر کتاب الف

فاکتورهایی که در تعداد نسخه‌های فروخته شده، دخیلند

مکانی که یک کتابفروشی در آن واقع شده است، وسعت آن، متعلق بودنش به یک نشر خاص یا نبودش، میزان شناخته‌شده بودنش در میان خریداران کتاب یا نبودنش و… از جمله عواملی است که در تعداد نسخه‌های فروخته‌شده از هر یک از این عناوین موثر است و شاید همین‌هاست که موجب می‌شود به شکل عمومی تمایلی به اعلام تعداد نسخه‌های فروخته‌شده از هر اثر در یک ماه وجود نداشته باشد. در این میان تنها عدد قابل اتکا، تیراژ هر کتاب و دفعات چاپ آن است که می‌تواند جوابی کلی برای سوالِ «از یک کتاب چه تعداد فروخته شده است»، باشد.

وقتی «خودسازی‌»ها و «خودشناسی»‌ها همچنان پرفروش‌اند

با نگاهی به پرفروش‌های مرداد ۱۴۰۰ در کتابفروشی‌های نشر چشمه، ثالث، بیدگل، شهر کتاب مرکزی و شهر کتاب الف می‌توان به این نتیجه‌ رسید که کتاب‌های «خودسازی و خودآشنایی» یا آن‌چه کتاب‌های «موفقیت» خوانده می‌شود در کتاب‌فروشی‌هایی که این آثار را برای فروش عرضه می‌کنند همچنان پیشتازند و می‌فروشند. کتاب‌هایی که خوانندگان پرشمارشان می‌خواهند در آخرین ساعت هر روز، چند دقیقه‌ای برای بیان عبارات تاکیدی‌ اثری که خریده‌اند وقت بگذارند، چشمانشان را ‌ببندند تا بخوابند و گمان کنند این اتفاق تاثیری فوق‌العاده‌ روی زندگی‌شان می‌گذارد.

مطالب مرتبط
ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.