حقیقت و افسانه بازنشر شد/شرح حال راسل و کتاب‌های تاثیرگذار بر او

مبلغ/ نشر نیلوفر سومین چاپ کتاب «حقیقت و افسانه» اثر برتراند راسل و ترجمه منصور مشکین پوش را منتشر کرد.

به گزارش «مبلغ» به نقل از مهر، سومین چاپ کتاب «حقیقت و افسانه» اثر برتراند راسل و ترجمه منصور مشکین پوش در ۳۵۲ صفحه و بهای ۱۴۵ هزار تومان توسط نشر نیلوفر منتشر شد. نخستین چاپ این ترجمه به سال ۱۳۶۱ توسط نشر رازی منتشر شده بود، اما نخستین چاپ نشر نیلوفر از آن به سال ۱۳۹۵ با شمارگان ۷۷۰ نسخه و بهای ۲۴ هزار تومان در دسترس مخاطبان قرار گرفت.

راسل این کتاب را را در نیمه دوم دهه ۱۹۵۰ به رشته‌ی تحریر درآورد. او همواره خود را یک لیبرالیست، سوسیالیست و صلح‌طلب معرفی می‌کرد. وی فعال ضدجنگ و منتقد امپریالیسم بود که در طول جنگ جهانی اول به‌خاطر عقایدش از دانشگاه اخراج شد و حتی مدتی به زندان افتاد. راسل در سال ۱۹۵۰ جایزه نوبل ادبیات را به پاس آثار نوع‌دوستانه و صلح‌طلبانه‌اش از آنِ خود کرد. او همچنین در علم ریاضی «پارادوکس راسل» را کشف کرد که خدمت بزرگی به گسترش «نظریه مجموعه‌ها» بود. از آثار این نویسنده‌ بریتانیایی می‌توان به «در ستایش بطالت»، «پژوهشی در معناداری و صدق»، «علم و دین در جامعه»، «تحلیل ذهنی» و «تکامل فلسفی من» اشاره کرد.

کتاب «حقیقت و افسانه» از چهار بخش تشکیل شده که بخش اول و دوم و چهارم آن غیرداستانی‌اند. بخش نخست درباره کتاب‌هایی است که بر راسل جوان تأثیر گذاشته که عبارت‌اند از: اهمیت شلی، خیال خوش طغیان، زهر نفرت و پادزهر آن، سیری در تاریخ و به دنبال حقیقت. بخش دوم جستارهایی درباره‌ی سیاست و تعلیم و تربیت است؛ دو موضوعی که به‌راستی راسل شایسته سخن گفتن از آن بود. بخش چهارم هم درباره جنگ و صلح است که ذهن راسل را بسیار به خود مشغول داشته بود. بخش سوم کتاب بیشتر داستانی است و از یادداشت‌ها و تمثیل‌ها گرد آمده است. کتاب «حقیقت و افسانه» همچنین به این دلیل که شامل شرح حالی از خود نویسنده است، گیرایی بسیاری دارد.

مطالب مرتبط
ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.