راز و رمزهایی برای داشتن کودکان شاد

به گزارش «مبلغ»، دانشمندان می گویند ژنتیک ما به سمت افسرده شدن گرایش دارد ولی همین ها تاکید می کنند که ژن های ما می توانند بسته به شرایط از خود انعطاف نشان دهند.

ربط این جملات به داشتن کودکانی شاد، این که ممکن است بچه ها ژن غمگینی را از کسی به ارث برده باشند ولی اگر ما به عنوان خانواده بخواهیم آنها غمگین نباشند تا حد زیادی موفق می شویم.  قدم اول در این مسیر تلاش برای تبدیل خانه به محیطی شاد است. در یک محیط شاد بزرگ ترها برای بچه ها وقت می گذارند، با آنها بازی می کنند، به حرف های شان گوش می دهند، از ایجاد تنش پرهیز می کنند و مهم تر این که به عنوان الگوهای کودکان با یکدیگر با محبت و احترام رفتار می کنند.

در خانواده ای که پدر و مادر با هم مهربان هستند و برای یکدیگر احترام قائل می شوند کودکان نیز خرسندند و احساس امنیت می کنند.  یک کودک شاد کسی است که مفهوم دوست داشتن و دوست داشته شدن را با همه وجود حس کرده باشد. پس اگر فکر کنیم که به صرف گفتن «دوستت دارم»، کودک از محبت لبریز می شود، خطا کرده ایم. دوستی واقعی زمانی شکل می گیرد که کودک به منبع محبت احساس تعلق کند، حسی که مثل سدی مستحکم از او در مقابل فشارهای روانی و افکار پریشان محافظت می کند اما یادمان باشد کودکان فقط در چهاردیواری خانه ها تبدیل به افرادی شاد نمی شوند چرا که تعاملات اجتماعی سالم نیز برای شاد زیستن ضروری است.

منبع: روزنامه جام جم

مطالب مرتبط
ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.