کرونا و تشدید اعتیاد نوجوانان به فضای مجازی

به گزارش «مبلغ»، دو سال کرونا و اجبار برای جایگزینی آموزش مجازی به جای آموزش حضوری عملا موجب شد تا کودکان و نوجوانان ما بیش از پیش به شکل افراطی به فضای مجازی وابسته شوند.

این حضور طولانی مدت در شبکه «شاد» و سایر شبکه های اجتماعی برای هماهنگی درس موجب شد تا بچه ها برای برقراری ارتباط با معلم ساعت های متوالی در اینترنت حضور داشته باشند و این حضور در فضای مجازی به شبکه شاد محدود نمی شد و با حضور در سایر فضاهای مجازی هم همراه بود. همین مساله موجب وابستگی شدید کودکان و نوجوانان ما در دو سال اخیر به فضای مجازی شد. حالا با کمرنگ شدن کرونا، دوباره آموزش حضوری در تمام کشورهای دنیا و به تبع آن کشور ما راه افتاده و بچه ها دوباره سر کلاس درس حاضر می شوند.

طبیعتا این حضور در مدرسه و پای کلاس درس، ارتباط برقرارکردن با دوستان و همکلاسی ها بخشی از زمان کودکان و نوجوانان را خواهد گرفت و موجب خواهد شد تا مدت زمان کمتری را پای فضای مجازی و شبکه های اجتماعی بگذرانند. اما از سوی دیگر نمی توان انکار کرد اعتیادی که طی این دو سال حضور در فضای مجازی دامنگیر کودکان و نوجوانان ما شده است، به این راحتی دست از سرشان برنمی دارد. با عنایت به این مساله و با توجه به این که فضای مجازی یکی از ضرورت های زندگی امروز است، نمی توانیم از فرزندان مان بخواهیم به طور کلی دور فضای مجازی و شبکه های اجتماعی و اینترنت را خط بکشند. اما برای آن که آسیب های روانی و همچنین آسیب های جسمی نشستن های طولانی مدت پای گوشی تلفن همراه، تبلت و کامپیوتر برای بچه ها به حداقل برسد، می توان تدابیری اتخاذ کرد.

مثلا برای بچه ها برنامه زمان بندی بگذاریم و بگوییم هر روز چقدر مجاز هستند در فضای مجازی و شبکه های اجتماعی فعالیت داشته باشند.  یا این که وقت آنها را با سرگرمی هایی همچون ورزش و بازی و مطالعه و کلاس های مفید پر کنیم. در این صورت حضور مجازی بچه ها می تواند برایشان مفید هم باشد و ضرر کمتری را متوجه آنها کند.

منبع: روزنامه جام جم

مطالب مرتبط
ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.