کاربران عربستانی: وقت آن رسیده که آل سعود را بیرون کنیم

مبلغ/ در حالیکه رسانه‌های سعودی از کشته شدن دستکم ۲ نفر بر اثر جاری شدن سیل اخیر در جده خبر دادند، کاربران عربستانی در شبکه های اجتماعی با انتقاد از ضعف مدیریت و انباشت ناکارآمدی حکومت سعودی در توئیتر نوشتند: «آل سعود» درگیر فساد بر روی زمین است و وقت آن رسیده است که آن‌ها را از کشور خود بیرون کنیم.

به گزارش «مبلغ» به نقل از ایرنا، پایگاه اطلاع‌رسانی «جنبش آزادی و تغییر» عربستان نوشت: باران‌های سیل آسا روز پنجشنبه استان «جده» عربستان را در نوردید و تعدادی از خیابان‌ها و جاده‌های اصلی در این استان را مسدود کرد و تعداد زیادی خودرو بر اثر جاری شدن سیلاب‌های فاجعه‌بار آسیب دید.

این موضوع باعث شد تا سازمان‌های اجرایی ذیربط در جده توان خود را برای مقابله با شرایط اضطراری که در ۱۱ سال گذشته در عربستان بی‌سابقه بوده است، بسیج کنند.

روزنامه “عکاظ” سعودی امروز نوشت: حدود ۶۰۰ مشترک در منطقه بحره دچار قطعی برق شده‌اند و این در حالیست که شرکت برق عربستان اعلام کرد که در شهرهای استان‌های متاثر از بارندگی‌های اخیر برق‌رسانی به مشترکان قطع شده است اما در همین حال برق‌رسانی به بیشتر مشترکان آسیب‌دیده از این قطعی در استان‌های «اللیث» و الجموم» و محله‌های آسیب دیده از سرگرفته شده است.

این شرکت افزود که با هماهنگی سازمان‌های دولتی در تلاش برای باز کردن جاده‌های منتهی به استان بحره برای بازگرداندن خدمات به حدود ۵۷۸ مشترک است.

شرکت برق عربستان گفت: حدود سه هزار و ۴۸۴ مشترک همچنان با قطعی برق مواجه است که از این تعداد ۱۰۴۸ مشترک در شمال جده، یک هزار و ۲۷۱ مشترک در جنوب جده و یک هزار و ۱۶۵ مشترک در مرکز جده هستند.

با اینحال مرکز مقابله با شرایط اضطراری عربستان اشاره کرد که تیم‌های میدانی در تلاش هستند تا هرچه سریعتر از شر آب اضافی در جاده‌ و خیابانها خلاص شوند؛ به ویژه اینکه تعداد زیادی از خودروها دچار سیل گرفتگی و باعث اختلال کامل تردد در بیشتر جاده‌های استان جده شده اند.

بر اساس این گزارش، در روز پنجنشبه برخی از محله‌های شهر جده شاهد بارندگی‌های سیل آسا بود که بر اثر آن، معابر دچار آبگرفتگی شدید و افراد زیادی در این مناطق گرفتار سیلاب و رواب آب شدند. جاده‌های اصلی مسدود و با ترافیک چندین‌ ساعته مواجه شد و سیلاب‌ها وارد محله‌های مسکونی مانند النزهه و الزهرا و غیره شدند.

سازمان دفاع شهری عربستان تاکنون کشته شدن ۲ نفر بر اثر جاری شدن سیل در جده را تایید کرده است و کلیپ‌های ویدئویی از میزان تخریب بالای محله‌ها و زیر آب رفتن و همراه سیل رفتن تعداد زیادی خودرو را نشان می‌دهد.

در یکی از ویدئوها، تعدادی خودرو که در میان سیل بین خانه‌ها حرکت می‌کنند، دیده می شود و صدای زنی نیز شنیده می‌شود که فریاد می‌زند و از مردم می‌خواهد که با دفاع شهری تماس بگیرند.

او همچنین ادامه داد: خدایا کمکمان کن از این وضعیتی که در آن هستیم نجات پیدا کنیم.

یک کلیپ دیگر غواصان سازمان دفاع مدنی عربستان را در حال نجات افرادی که در تونل ملک عبدالله در جده گرفتار شده اند، نشان می‌دهد.

سعودی‌ها که باران‌های سیل آسا شادی آن‌ها درپی پیروزی تیمشان مقابل آرژانتین در جام جهانی را بر باد داد، در فضای مجازی کوتاهی مقامات آل سعود در رسیدگی به وضعیت معیشتی خود را عامل این وضعیت دانستند و با زدن ضرب المثل‌هایی نارضایتی خود را به گوش مقامات محلی رساندند.

از جمله پارادوکس‌هایی که سعودی‌ها در حال حاضر مطرح می‌کنند این ضرب المثل است که باران معتبرترین وسیله در جهان برای افشای فساد است و اینکه پشت سر هر کلاهبرداری یک فاجعه سیل وجود داشته است.

هزاران عربستانی با راه اندازی هشتگ «جده در حال غرق شدن» در توئیتر با تشبیه سیل‌هایی که به تازگی مناطق وسیعی از عربستان را فراگرفته به فاجعه سال ۲۰۰۹، اعتراض خود را به دولت آل سعود ابراز کردند.

«ترکی الشلهوب» در توییتی نوشت: «بن سلمان» شیاد به جای اینکه صدها میلیارد برای پروژه خیالی «نئوم» (NEOM) خود هزینه کند، چرا فاضلاب را اصلاح نمی‌کند و زیرساخت‌ها را بهبود نمی‌بخشد؟ .

«ناصر» پسر واعظ «عوض القرنی» که در زندان‌های آل سعود زندان است، نوشت: یکی از خواسته‌های «انجمن محاکمه مفسدان» پس از فاجعه سیل جده در سال ۲۰۰۹، پاسخگویی نسبت به این فاجعه بود اما متاسفانه اعضای این انجمن را دستگیر کردند و مسبب اصلی برای سیل پاسخگو نشد و مشکل باقی ماند.

وی افزود: امروز، صحنه تکرار می‌شود. جده در حال غرق شدن است و فاسدان از پاسخگویی فرار می‌کنند.

«فهد الغفیلی» محقق و فعال علاقمند به امور کشورهای حاشیه خلیج فارس در توئیتی نوشت: به جای اینکه بن سلمان به مردم توهم بفروشد و برای آن‌ها آرزوی نئوم و «د لاین» (The Line) داشته باشد! شهرهای موجود را برای زندگی مناسب شهروندان بازسازی کند.

یکی دیگر از کاربران نوشت: مردم در خانه‌های خود غرق می‌شوند و نظام آل سعود به هیچ چیز علاقه‌ای ندارد. آل سعود درگیر فساد بر روی زمین است و زمان آن فرا رسیده است که آن‌ها را از کشور خود بیرون کنیم.

یک کاربر نیز در همین ارتباط هشدار داد: فساد «بن سلمان» عربستان را غرق خواهد کرد نه فقط جده را… جده الان غرق در فساد آل سعود هست.

مطالب مرتبط
ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.