«بادبان‌ها را بکشید» به بازار آمد/کتابی درباره خانواده ایرانی

مبلغ/ کتاب «بادبان‌ها را بکشید» روایتی از خانواده های ایرانی توسط انتشارات راه یار به کتابفروشی ها آمد.

به گزارش «مبلغ» به نقل از مهر، کتاب «بادبان‌ها را بکشید»؛ یازده روایت از خانواده‌های ایرانی به قلم جمعی از نویسندگان به تازگی توسط انتشارات «راه یار» چاپ و روانه بازار نشر شده است.

بیش از صد سال از پیشرفت و گسترش علم روانشناسی در عرصه‌های گوناگون می‌گذرد و این رشته همواره تلاش کرده تا پژوهش‌ها و نظریات خود را در زمره علوم تجربی جا بدهد. بنابراین هر روز نظریات و رویکردهای مختلفی سر بر آورده‌اند و دیگر روز به فراموشی سپرده شده و رویکرد جدیدی جایگزین آن شده است.

اما برخی مؤلفه‌ها همیشه بوده‌اند و هیچ پژوهش و رویکردی نتوانسته است آنها را از گردونه عوامل رشد انسان بیرون بگذارد. یکی از این‌ها، موضوع ارتباطات خانوادگی در درون خانواده و تأثیر آن بر رشد فرد است.

همیشه روابط خرده نظام «خواهر و برادری» و تعامل آن با والدین در صدر توجه نظریات رشدی انسان بوده است. تجربه تبدیل خانواده‌های گسترده به خانواده‌های هسته‌ای و خانواده‌های هسته‌ای چند فرزندی به خانواده‌های تک فرزندی وضعیت جدیدی را در عرصه‌های اجتماعی و خانوادگی و فردی به وجود آورده است. نتایج پژوهش‌ها هم در برآورد وضعیت جدید در مقایسه با مدل قبلی، همواره به نفع تعاملات خانوادگی چند فرزندی بوده است؛ اما وضعیت موجود چگونه است؟ خانواده‌ها دیگر بچه دار نمی‌شوند یا به یک یا دو فرزند اکتفا می‌کنند و بدیهی است این وضعیت در کشور ایران، از آثار سیاست «فرزند کمتر، زندگی بهتر» و محصول ویژگی‌های فرهنگی و اقتصادی و اجتماعی جاری است.

طبیعتاً همه خانواده‌ها در مسیری هموار حرکت نمی‌کنند؛ اما تصویری که حتی آمارهای کشور نشان می‌دهد، بیانگر آن است که افراد در دلشان این سبک زندگی را دوست دارند و تکریم می‌کنند و همین باعث شده است که ما به ایده لذت‏بخش چند فرزندی نزدیک‌تر بشویم و به تماشای آن بنشینیم. به حق، گام اول برای حرکت به سمت خانواده‌ای با کارکرد مطلوب در همه جوامع، همین به تصویر کشیدن است و این مهم، یکی از اهداف ما در جلد اول از مجموعه کتاب‌های «محیا» در «خانه همبازی» است. در این کتاب از هر طیف مادر و پدری داریم: خانواده‌ای که در روستا زندگی می‌کند یا دیگری که پایتخت‏ نشین است. خانواده‌ای که در موقعیتی دست به انتخاب زده‌اند که عرف، بارداری در آن مقطع زمانی را نمی‌پسندد تا کسی که پس از گذشت ده سال از انتخاب سبک زندگی بدون فرزند، خانواده خود را گسترده کرده‏ و برای تأمین موقعیت تربیتی مطلوب‌تر به وطن برگشته است.

مادری که به دلیل مانع‌دیدن فرزند بیشتر برای پیشرفت شخصی تا مرز سقط جنین پیش رفته یا مادری که بعد از ورود فرزندان؛ با تغییر سبک کاری، در منزل، مسیر فعالیت اجتماعی و شغلی‌اش را ادامه می‌دهد. خانواده‌ای که با وجود مهاجرت‌های متعدد ناشی از کار پدر خانواده، زندگی را متوقف نکرده و مسیر را با پویایی و پشتکار بیشتری ادامه می‌دهد. وجه اشتراک همه یازده خانواده‌ای که در این فرصت، دور هم جمع شده‌اند، رضایت و خوشحالی‌شان از تصمیمی‏ است که گرفته‌اند. راویان کتاب، زندگی را فانتزی و به دور از سختی نمی‌بینند؛ اما این سبک زندگی را با همه سختی و آسانی اش دوست دارند و از بودن اعضای خانواده‌شان کنار هم لذت می‌برند.

کتاب «بادبان‌ها را بکشید» که تحقیق آن برعهده زینب ناجی‏ جمال و مریم حلاج بوده و تدوین آن توسط فاطمه شایان‏پویا، طاهره مشایخ، سعیده تیمورزاده و فریده الیاسی‏ فرد صورت گرفته، در ۲۴۸ صفحه، شمارگان ۱۰۰۰ نسخه و قیمت ۷۰ هزار تومان عرضه شده است.

مطالب مرتبط
ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.