وقتی فاعل منکر بی‌توجه است، نهی از منکر چه فایده‌ای دارد؟+پاسخ آقامجتبی تهرانی

مبلغ/ آقامجتبی تهرانی گفت: حتّی اگر می‌دانی که امر و نهیِ تو روی فاعل منکر هیچ اثری ندارد و او باز هم مرتکب آن معصیت می‌شود؛ امّا در اثر این نهی از منکر، دیگران از ارتکاب گناه باز داشته می‌شوند، باز هم واجب است که نهی از منکر کنی.

به گزارش «مبلغ» به نقل از فارس، مرحوم آیت‌الله آقامجتبی تهرانی استاد اخلاق در یکی از سخنرانی‌هایش با اشاره به شرط تأثیر امر به معروف و نهی از منکر به دیگران می‌گوید: آیا نهی از منکر مشخّصاً باید روی «فاعل‏ منکر» تاثیر بگذارد تا واجب شود؟ مثلاً اگر می‌‏دانم که نهی از منکر روی خودِ فاعل منکر اثری ندارد، امّا وقتی با او برخورد کنم، روی دیگران اثر می‏‌گذارد و باعث می‌‏شود که آن‌‏ها مرتکب این معصیت نشوند، آن‌‏وقت چطور؟ آیا آنجا نهی از منکر واجب است یا نه؟

وی ادامه داد: پاسخ این است: همین ‏که نهی از منکر در سطح جامعه و روی دیگران اثر می‌‏گذارد، کفایت می‏‌کند؛ یعنی حتّی اگر می‏‌دانی که امر و نهیِ تو روی فاعل منکر هیچ اثری ندارد و او باز هم مرتکب آن معصیت می‌‏شود؛ امّا در اثر این نهی از منکر، دیگران از ارتکاب گناه باز داشته می‏‌شوند، باز هم واجب است که نهی از منکر کنی؛ چون شرط تأثیر، اعم از اثر بر شخصِ گناهکار و دیگران است.

آقامجتبی تهرانی با اشاره به اینکه فرض کنید من کسی را ببینم که نعوذ بالله شُرب خمر می‏‌کند و می‌‏دانم اگر به او چیزی بگویم، در او اثری نمی‌‏گذارد، گفت: امّا شخص دیگری هم آنجا هست که وقتی من آن شارب خمر را نهی کنم، او حساب کار خودش را می‏‌کند و به واسطه این نهی از منکری که من کردم، او دیگر به‏ سمت شرب خمر نمی‏‌رود، خوب است.

وی در پایان خاطرنشان کرد: بنابراین، عمل من نهی از منکر است و اثر هم داشته است. این، در حقیقت پیشگیری از منکری است که بعداً می‏‌خواهد تحقق پیدا کند. در باب نهی از منکر هم گفتم که حقیقت نهی از منکر، «دفع منکر» است و این هم از مصادیق دفع منکر است.

فیلم این سخنرانی را اینجا ببینید:

 

مطالب مرتبط
ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.