اکرم شاهد

عادت‌های مؤثر در ازدواج موفق

به گزارش «مبلغ» به نقل از قدس آنلاین – اگر فردی سؤال کند چطور می‌توانم ازدواج موفقی داشته باشم، بی‌تردید پس از توصیه‌هایی در زمینه خودشناسی و شناخت کامل از جنس مخالف و همچنین کسب مهارت‌های زندگی، به او خواهم گفت حتی اگر به دلایلی نتوانست از مشاوره پیش از ازدواج و کارگاه‌های متنوع در این حوزه استفاده کند، چنانچه فقط این مهارت‌ها را که در ادامه می‌آید به‌خوبی یاد بگیرد، می‌تواند ازدواج موفقی داشته باشد.

عشق ورزیدن

عشق ورزیدن یک فعل است، یعنی اقداماتی وجود دارد که هر همسر نیاز است آن‌ها را به‌کار بگیرد تا اطمینان حاصل کند خود و همسرش هر دو حس دوست داشته شدن دارند. عشق‌ورزی به همسر در ماه‌های ابتدایی ساده است اما حفظ و ابراز همان سطح از عشق در طول زندگی نیازمند تلاش است. نخستین عادت در ازدواج‌های موفق این است که طرفین با خواست و میل خود تلاش می‌کنند عشقشان حفظ شود. عشق پس از ازدواج با لحظات خوب و بد، شادی و کشمکش همراه است.

همدلی کردن

همدلی در روابط زوجین یک ابزار بسیار ارزشمند برای کمک به افراد است تا به یکدیگر گوش دهند، مشکلات را بیشتر درک کنند و به راه‌حل‌هایی دست پیدا کنند تا واقعاً مشکلاتشان را برطرف کنند. همدلی تمام مشکلات را در یک رابطه حل نمی‌کند اما می‌تواند شدت و تکرار بحث و جدل‌ها را کاهش دهد. همدلی می‌خواهد به زوج‌ها کمک کند حتی زمانی که بر سر موضوعی اختلاف دارند، با یکدیگر هماهنگ باشند.

دعوا کردن محترمانه

نمی‌توان از زوجین انتظار اجتناب از بحث با یکدیگر را داشت، در این شرایط آنچه اهمیت دارد این است زوجین را راهنمایی کرد تا با روشی که آسیب کمتری به رابطه‌شان می‌زند با یکدیگر مخالفت کنند. شیوه مخالفت زوجین با یکدیگر اثر جدی بر چگونگی دیدگاه آن‌ها درباره سلامت رابطه‌شان دارد.

به همین دلیل است که آموزش مهارت‌های صحیح حل تعارض به زوجین پیش از ازدواج، بسیار مهم است. دعوای محترمانه مستلزم رعایت مواردی برای هر دو نفر است. هر یک از افراد باید بیاموزند چگونه هیجانات خود را مدیریت کنند و روش‌هایی را برای پایان دادن به یک بحث در صورتی که بسیار شدت پیدا کرده، ابداع و مدلی از گفت‌وگو را برای رسیدن به بهترین نتیجه ممکن که به نفع هر دو نفر آن‌ها باشد، پیدا کنند.

درخواست مؤثر نیازها و خواسته‌ها

چهارمین عادت اساسی برای داشتن یک ازدواج موفق این است که طرفین نیازها و خواسته‌هایشان را به‌درستی بشناسند و سپس بتوانند آن‌ها را به‌طور مؤثرتری با همسرشان در میان بگذارند. نیازها و خواسته‌ها در یک رابطه می‌تواند پیچیده باشد چرا که آن‌ها در هر زمان تغییر می‌کنند. هر فرد در رابطه نیازها و خواسته‌های متفاوت دارد، اما همیشه مشخص نیست چه کسی مسئول پرداختن به این نیازها و خواسته‌هاست. شادترین زوج‌ها یک تعادل سالم بین پرداختن به نیازهای خود و برآورده کردن نیازهای همسرشان برقرار می‌کنند.

روشن نگه داشتن شعله‌های اشتیاق در زندگی

بسیاری از زوجین از یک دوره کوتاه ماه عسل که از ۶ ماه تا دو سال، در اوایل رابطه به طول می‌انجامد، یاد می‌کنند. پس از آن دوره، رابطه زوجی می‌تواند وارد یک سراشیبی شود که اگر زوجین به تلاش خود برای حفظ آن ادامه ندهند، اشتیاق در رابطه آن‌ها روز به روز کمرنگ‌تر می‌شود. به این منظور هر فرد باید بداند چه چیزی برای حفظ سرزندگی او لازم است تا آن اطلاعات را به صورت واضح به همسرش انتقال دهد.

مطالب مرتبط
ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.