آزادی‌فلسطین پیوست‌فرهنگی دارد

به گزارش «مبلغ» به نقل از روزنامه جام جم – برگزاری کنفرانس اخیر گروه‌های فلسطینی در الجزایر، منجر به تفاهم میان این گروه‌ها در مسیر صیانت از فلسطین و کنار گذاشتن اختلافات شد. دستاورد این نشست مثبت ارزیابی شده است. از سوی دیگر، رژیم اشغالگر قدس کماکان به توطئه‌های مستمر خود علیه امنیت و ثبات فلسطین ادامه می‌دهد. یکی از اقدامات وقیحانه صهیونیست‌ها، مربوط به هتک‌حرمت مکرر مسجد‌الاقصی است. گروه‌های فلسطینی به‌صورت یکپارچه این جسارت تل‌آویو را محکوم کرده‌اند. در این میان، گروه‌های طرفدار مقاومت در سراسر فلسطین، بر ایستادگی تمام‌عیار در برابر توطئه‌های دشمن صهیونیستی تاکید دارند. در‌خصوص آنچه امروز در فلسطین می‌گذرد،‌ گفت‌و‌گویی با انور رجا، سخنگوی جبهه مردمی‌ آزادیبخش فلسطین انجام داده‌ایم.

اخیرا شاهد برگزاری نشست مشترک گروه‌های فلسطینی در الجزایر بودیم. دستاوردهای این نشست را به‌صورت کلی چگونه ارزیابی می‌کنید؟

ما ارزیابی مثبتی از این نشست داریم. گروه‌های فلسطینی در این نشست گرد‌هم جمع شدند و روی نقاط اختلافی با یکدیگر و راهکارهای چگونگی مهار این نقاط اختلافی یا همزیستی موثر با وجود آنها گفت‌و‌گو کردند. دولت الجزایر در این‌خصوص نقش موثری ایفا کرد و امیدواریم که به‌خوبی توافق‌های صورت گرفته ازسوی طرف‌های مذاکره‌کننده فلسطینی اجرایی شود. موضوعاتی مانند ساز‌و‌کارهای حکومتی و مدنی در مناطقی مانند کرانه باختری و نوار غزه در مراحل بعدی مذاکرات میان گروه‌های فلسطینی مورد بحث قرار خواهد گرفت.

طی ماه‌های اخیر شاهد جنایات متعدد رژیم اشغالگر قدس در قبال فلسطینیان هستیم که یکی از آنها، هتک‌حرمت مسجد‌الاقصی و دیگری استمرار محاصره اقتصادی و بمباران غزه و کرانه باختری است. نظر شما در این‌خصوص چیست؟

من در اینجا روی مؤلفه‌ای به نام اقتدار تاکید می‌کنم. هر زمان ما در برابر دشمنان، مقتدرانه و متحد ایستاده‌ایم، به بهترین نتایج ممکن دست پیدا کرده‌ایم. ما رمز پیروزی فلسطین را مقاومت و اقتدار می‌دانیم. تسلیم‌پذیری در برابر دشمنان هیچ‌گونه توجیهی ندارد و صرفا منجر به وقاحت دشمن در تعرض به فلسطین و ارزش‌های جمعی ملت ما می‌شود. در ارزش‌های ذاتی فلسطینیان، تسلیم‌پذیری در برابر دشمنان جایگاهی ندارد. بر همین اساس گفتمان و رویکرد مقاومت همواره رو به جلو و مستمر بوده و محاسبات دشمن صهیونیستی را بارها بر‌هم ریخته است. ما باید در این مسیر اراده‌ای محکم و ثابت داشته باشیم. اصل پیام ما این است که تمرکز بر نقشه‌های دشمنان پیش‌شرط‌هایی دارد که یکی از مهم‌ترین آنها حفظ اقتدار و انسجام در داخل فلسطین است. تا‌کنون ما تجربیات زیادی داشته‌ایم که اقتدار ما منجر به امتیازگیری از دشمن و عقب‌نشینی آن شده است. به‌عنوان مثال جبهه خلق آزادی فلسطین در سال ۱۹۸۵میلادی توانست با اسارت گرفتن سه سرباز رژیم صهیونیستی، ۱۱۵۰اسیر فلسطینی را در ازای آزادی این سه سرباز از زندان‌های این رژیم برهاند. بنابراین هر اندازه در برابر دشمنان مقتدرانه‌تر عمل کنیم و با دستانی پر مقابل آن بایستیم، او چاره‌ای جز امتیازدهی به ما و پذیرش ناخواسته و اجباری حقوق حقه فلسطینیان را ندارد.

یکی از موضوعاتی که همواره از سوی جبهه مردمی آزادیبخش فلسطین مورد توجه قرار گرفته است، حق بازگشت آوارگان فلسطینی به سرزمین مادری آنهاست. با این حال برخی بازیگران غربی و متحدان رژیم صهیونیستی در تلاش هستند این حق بنیادین فلسطینیان را انکار یا در برابر آن سکوت کنند. در این خصوص چه تحلیلی دارید؟

همان‌گونه که اشاره کردید، حقوق بنیادین و اساسی ملت فلسطین از‌جمله حق سرزمینی و سکونت آنها به‌صورت ذاتی غیر‌قابل‌انکار است. بدیهی است زمانی که اصل حق سرزمینی فلسطینیان را نتوان انکار کرد، متعلقات آن از‌جمله حق بازگشت به این سرزمین را نیز نمی‌توان انکار کرد. ما نه تنها پشتیبان حق بازگشت آوارگان و پناهجویان فلسطینی به سرزمین خود هستیم، بلکه در ترویج این فرهنگ و اثبات چرایی و اصالت آن برای همه جهانیان روشنگری می‌کنیم. نمی‌توان طرفدار فلسطین بود و حق بازگشت فلسطینیان به سرزمین خود را نادیده انگاشت. ترویج حق بازگشت فلسطینیان نیاز به فرهنگ‌سازی عمیقی در سراسر دنیا دارد. ما در این فرهنگ‌سازی باید پیوست‌های اجتماعی و سیاسی را نیز در‌نظر بگیریم. گروه‌های فلسطینی باید به پشتیبانان فرهنگی و راهبردی برای مردم و فلسطینیان سراسر جهان تبدیل شوند. وضعیت پناهجویان فلسطینی در اغلب نقاط دنیا و حتی برخی کشورهای منطقه نیز در اینجا جدا از مسأله بازگشت آوارگان به سرزمین خود نیست. گروه‌های مقاومت نیز از ابتدا برای این مسأله (‌بازگشت آوارگان فلسطینی به سرزمین خود) اهمیت زیادی قائل بوده‌اند. این موضوع باید در آینده نیز گسترش یافته و دامنه‌ای فراگیر پیدا کند. آزادسازی فلسطین علاوه بر ساز‌و‌کارهایی که در جبهه مقاومت پیش‌بینی شده است، پیوستی فرهنگی دارد.

مطالب مرتبط
ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.