چرا گریه شادی رخ می‌دهد؟

مبلغ/ گریه اغلب با احساساتی مانند خشم، ناامیدی یا غم همراه است و وقتی به شادی فکر می‌کنید، تقریبا به اشک نمی‌اندیشید اما آیا تا به حال نام «اشک‌ شادی» را شنیده‌اید؟ حتی ممکن است آن را تجربه کرده باشید!

به گزارش «مبلغ» به نقل از ایسنا، بسیاری از مردم هنگام خوشحالی، شادی یا هیجان گریه می‌کنند. همه این احساسات مثبت است؛ بنابراین اگر معمولا هنگام دریافت یک خبر خوب اشک شوق می‌ریزید، باید بدانید که تنها نیستید.

در یک مطالعه در سال ۲۰۱۸، ۶۸ درصد از شرکت‌کنندگان گزارش کردند یک رویداد خوشحال کننده یا مثبت باعث گریه آن‌ها شده است.

گریه شادی یک اتفاق رایج و کاملا طبیعی است.

دانشمندان و محققان مدت‌هاست دنبال این بوده‌اند که بفهمند چرا مردم هنگام تجربه شادی، گریه می‌کنند. گریه کردن که معمولا با احساس ناامیدی، خشم یا غم همراه است، می‌تواند در یک موقعیت شاد گیج‌کننده باشد اما اغلب رخ می‌دهد.

گریه شادی ناشی از احساسات سرکوب شده است؟

در طول دهه‌ها دانشمندان و محققان نظریه‌هایی ارائه کرده‌اند تا توضیح دهند چرا گریه‌ شادی رخ می‌دهد. یک نظریه اولیه نشان داد این اتفاق در نتیجه احساسات سرکوب شده رخ می‌دهد؛ به این معنا که افراد هنگام تجربه یک اتفاق شادی‌آور گریه کردند که این موضوع ناشی از احساس غم و اندوه طولانی‌مدتی بود که به آن توجه نکرده بودند.

بسیاری از محققان طی سال‌ها با این نظریه‌ها مقابله کرده‌اند اما به نظر می‌رسد این اولین تلاش برای درک اینکه چرا وقتی خوشحالیم گریه می‌کنیم، باشد.

با گریه بدن تنظیم می‌شود؟

اشک حاوی آنزیم‌ها، لیپیدها، الکترولیت‌ها و متابولیت‌هاست اما اشک‌های احساسی ممکن است شامل پروتئین‌ها و هورمون‌های دیگر نیز باشد. به عنوان مثال وقتی گریه می‌کنید، بدن شما یک هورمون استرس به نام لوسین انکفالین ترشح می‌کند.

هورمون‌های استرس ممکن است به آرامش شما و تنظیم خلق و خوی شما کمک کنند.

گریه شادی آسیب‌پذیری و ارتباط اجتماعی را تقویت می‌کند؟

گریه کردن در هر موردی می‌تواند راهی برای ما در نشان دادن آسیب‌پذیری به عنوان انسان باشد. وقتی گریه می‌کنیم، به دیگران علامت می‌دهیم که با ما همدردی کنند. این اتفاق زمانی می‌افتد که به دلیل یک رویداد شاد یا غم‌انگیز گریه می‌کنیم.

دانشمندان بر این باورند که گریه راهی برای برقراری ارتباط اجتماعی با افراد دیگر است.

گریه شادی ناتوانی در برابر احساسات است؟

با این حال نظریه دیگری که توسط دانشمندان ارائه شده، نشان می‌دهد همه انواع گریه از احساس زاری یا ناتوانی در کنترل مسائلی که در اطراف شما می‌گذرد، نشات می‌گیرد؛ صرف نظر از اینکه این یک چیز مثبت مانند شادی است یا یک چیز منفی مانند غم باشد.

گریه شادی احساسات شدید را کنترل می‌کند؟

گریه هنگام تجربه یک احساس قوی، خواه شادی، ناامیدی یا خشم، تقریبا اجتناب‌ناپذیر است. در حالی که ممکن است همیشه اجازه ندهید که اشک‌های‌تان آزاد شود اما اغلب احساس می‌کنید که اشک‌های‌تان سرازیر شده است.

نتایج برخی تحقیقات نشان می‌دهد علت این است که گریه می‌تواند به شما در مدیریت احساسات قوی کمک کند. وقتی گریه می‌کنید، احساس می‌کنید در حال دفع برخی از این احساسات هستید. به این ترتیب در حالی که ممکن است یک موقعیت شاد یا مفرح را تجربه کنید، ممکن است این احساسات طاقت‌فرسا باشد و گریه کردن به شما کمک می‌کند تا مقداری از این احساسات را دفع کنید.

فواید گریه کردن چیست؟

گریه کردن به هر دلیلی فواید زیادی برای سلامت روحی و جسمی شما دارد. برخی از رایج‌ترین فواید گریه عبارتند از:

۱. تسکین‌دهنده استرس است؛ نتایج تحقیقات نشان می‌دهد گریه می‌تواند به‌ طور بالقوه استرس را کاهش دهد.

۲. چشمان شما را تمیز نگه می‌دارد؛ گریه کردن مانند این است که هر از گاهی چشمان‌تان را از داخل بشویید. برخی تحقیقات نشان می‌دهد اشک حاوی لیزوزیم است؛ یک ماده شیمیایی که دارای خواص ضد میکروبی است.

۳. خلق و خوی شما را تقویت می‌کند؛ چه به دلیل شادی گریه کنید یا از درد، ثابت شده که گریه یک تقویت کننده خلق و خوی است.

۴. می تواند به شما کمک کند بهتر بخوابید. نتایج برخی تحقیقات نشان می‌دهد گریه می‌تواند به خواب شما کمک کند. در یک مطالعه در سال ۲۰۱۶ محققان دریافتند نوزادانی که قبل از خواب گریه می‌کنند، بهتر می‌خوابند.

مطالب مرتبط
ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.