چرا کودکان اصرار دارند که لباس‌های تکراری بپوشند؟

به گزارش «مبلغ»، محیا نیوز نوشت: اگر گروهی از والدین را دور هم جمع کنید، بدون شک از آنها می‌شنوید که درباره اصرار کودکان‌شان برای پوشیدن یک لباس تکراری صحبت می‌کنند. چیزی که ممکن است شما را متعجب کند.

کودکان در یک سن خاص (۲-۵) سال علاقه زیادی به پوشیدن لباس‌های تکراری پیدا می‌کنند. به طوری که مادرها حتی نمی‌توانند آن را بشویند. به همین منظور مجبور به انجام یک عملیات شبانه می‌شوند. عملیاتی که با خواب کودک شروع می‌شود و تا قبل از بیدار شدن او باید لباس تمیز و خشک شده مجدد بر تن او برود تا متوجه نبود لباس نشوند. شاید کمی خنده دار به نظر برسد اما تا فردی با این مشکل روبرو نشده باشد نمی‌تواند به جدیدت این مسئله پی ببرد. طبق تحققیات محققین از بین ۱۰ کودک ۴ کودک بر این خواسته پافشاری می‌کنند، از لباس‌های پرنسسی گرفته تا لباس مرد عنکبوتی و این تعداد کمی نیست. پس اگر شما هم مانند پدر و مادرهای دیگر با این مشکل مواجه هستید این مطلب مهم را از دست ندهید.

بیان هویت

برخی از کودکان احساس قوی نسبت به خود دارند و آن را با بیان هویت خود از طریق انتخاب لباس انتخاب می‌کنند. متاسفانه کودکان در این سن فکر می‌کنند که بدون لباس‌های خاص خود، عاری از شخصیت هستند و به همین منظور به دنبال لباسی می‌گردند که بیشتر به آنها شخصیت دهد. همان طور که گفتیم لباس‌های ابرقهرمان‌های دختر یا پسر بیشتر در این لیست قرار می گیرند.

وابستگی شدید

برخی از کودکان بسیار به اقلام خاصی از جمله لباس وابسته می‌شوند و خواستار پوشیدن همان لباس‌ها بدون توجه به کثیفی لباس، یا شرایط آب و هوایی می‌شوند. بدین صورت که عمل ساده پوشیدن لباس صبحگاهی می‌تواند به نبرد اراده‌ها با اشک تبدیل شود که می‌تواند کل خانواده را دچار یک بحران ساده بنام لباس کند. اصولا؛ والدینی که در این موقعیت قرار می‌گیرند اغلب با این مشکل مواجه می‌شوند که نمی‌دانند این یک مرحله ساده از زندگی کودکشان است یا ریشه از مشکلی عمیق‌تر دارد. در بسیاری از موارد، این رفتار دلبستگی به لباس، در عین حال که خسته کننده است، به اندازه کافی بی‌ضرر است. در واقع؛ کودکان دوره‌ای را پشت سر می‌گذارند که محدودیت‌های خود را آزمایش می‌کنند و به دنبال کنترل آن هستند. در این موارد، کودکان اغلب به ایده‌های هوشمندانه پاسخ مثبت می‌دهند. پس والدین باید به این موضوع فکر کنند، که چگونه راهکار مناسب پیدا کنند.

راهکار مناسب برای والدین

چند لباس را برای کودک آماده کنید و به او این فرصت را بدهید که حق انتخاب داشته باشد.

کودک را در هنگام خرید با خود ببرید تا او لباس مورد علاقه‌اش را انتخاب کند.

یک یا دو روز در هفته یاداشتی روی یخچال بزنید تا او بتواند در آن روز لباسی که دوست دارد را به تن کند.

کودکان ممکن است از قوانین اساسی، مانند لباس تمیز بودن برای پوشیدن ناراضی باشند، اما در نهایت می‌توانند دستورالعمل‌ها را بدون ناراحتی زیاد بپذیرند. پس اگر فرزندتان با این مثال مطابقت دارد، یک نفس عمیق بکشید، به این فکر کنید که چرا آن را به چشم یک مشکل می‌بینید و مرتب برای خود جنگ روانی درست نکنید. به خدا زندگی با کودکان ساده‌تر از آن چیزی است که به آن فکر می‌کنید. کافی است خود را کودک کنید تا از دنیای شیرین آنها به همه چیز نگاه کنید. آن وقت است که کلید مشکلات را در دست‌هایتان خواهید گرفت. این نه تنها مشکل کودکان بلکه در بزرگسالان هم دیده می شود که لباس‌های تکراری را به لباس‌های جدید خود ترجیح می‌دهند.

ناراحتی های غیر عادی

این مشکل ممکن است مدت زمان زیادی طول بکشد و واکنش‌های شدیدتری را با خود به همراه داشته باشد. پس اگر سطح ناراحتی کودک شما از حد عادی پا فراتر گذاشته و با خشم زیاد همراه است با یک مشاور یا روانشناس صحبت کنید تا راه حلی مناسب جلوی پای شما قرار دهند.

برخی از محرک‌های لمسی در لباس مانند برچسب، دوخت و درزهای لباس هم می‌تواند تاثیر زیادی بر واکنش‌های کودکان داشته باشد. در صورت لزوم، روانپزشک می‌تواند شما را به متخصصان پزشکی که در زمینه هایی مانند دفاع لمسی، حساسیت لمسی، حساسیت بیش از حد یا تعدادی از شرایط دیگر آموزش دیده اند ارجاع دهد. از آنجایی که این شرایط در بین کودکان در این رده سنی زیاد دیده می شوند، بازی درمانی در این زمینه می تواند بسیار کمک کننده باشد.

بهترین هدیه ای که می‌توانید به فرزندتان بدهید این است که او بفهمد شما به عنوان والدین او را درک می‌کنید. پس به این رفتار کودکتان مانند یک معما نگاه کنید تا بتوانید آن را بدون آسیب زدن به کودک خود حل کنید.

مطالب مرتبط
ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.