سایه مثلث شوم بر سر لبنان

مبلغ/ لبنان این روزها در شرایط بسیاری حساسی قرار دارد، شرایطی که هم برای لبنانی ها بسیار حائز اهمیت است و هم برای دشمنان این کشور قابل توجه می باشد.

به گزارش «مبلغ» به نقل از ایرنا – سه موضوع انتخاب رییس جمهور، انتخاب کابینه و امضای توافق ترسیم مرزهای دریایی بین رژیم صهیونیستی و لبنان، موضوعاتی است که نگاههای داخلی، منطقه ای و بین المللی را به خود جلب کرده است.

هر چند این مسایل داخلی می باشد و به کشور دیگری ارتباط ندارد، اما کشورهایی همچون آمریکا، فرانسه و عربستان خود را قیم مردم لبنان می دانند و به دنبال تجویز نسخه برای این کشور می باشند، در حالی که مردم، دولت و مقاومت لبنان بهتر از هر کس دیگری صلاح خود را می داند.

تحرکات سفرای آمریکا، فرانسه و عربستان در لبنان طی هفته‌های اخیر برای جلوگیری از تشکیل دولت این کشور افزایش چشمگیری داشته و نمایندگان مداخله گر این سه کشور غربی – عربی دیدارهای متعددی درباره امور سیاسی لبنان با یکدیگر داشته و در این زمینه با هم رایزنی کرده اند.

هرچند این تحرکات از ماهها قبل شروع شده ولی به نظر می رسد با موافقت بیروت و تل آویو در خصوص ترسیم مرزهای دریایی در روزهای اخیر، این مساله داغ تر شود.

“ولید البخاری” سفیر عربستان در لبنان تلاش ها و تحرکات زیادی در این کشور داشته است؛ وی تحرکات خود را برای متحد کردن سنی‌های لبنان جهت تاثیرگذاری بر روند انتخاب رئیس جمهور جدید بیشتر کرده و طی چند روز گذشته مشغول گشت و گذار در طرابلس (شمال لبنان) بوده و تاکید کرده که سنی‌ها به دور از وابستگی‌های جناحی و حزبی باید با یکدیگر متحد باشند.

منابع خبری لبنانی اعلام کرده اند که تحرکات سفیر عربستان در مناطق مختلف لبنان همچنان ادامه دارد و وی طی روزهای آینده به عکار و بقاع و شبعا در شرق خواهد رفت.

سفیر عربستان همچنین درحال برقراری ارتباط با انجمن های مدارس و دانشگاه‌ها و مراکز فرهنگی و درمانگاه‌ها و دیگر مراکزلبنانی بوده و وعده حمایت از پروژه‌های آنها را داده است.

منابع همچنین اعلام کرده اند که دیدارها و تماس‌های سفیر عربستان با جوانان لبنانی و به ویژه وابستگان جریان ۱۴ مارس در سایه ناتوانی وی در همسو کردن رهبران این جریان با عربستان است و این امر در دیدار اخیر نمایندگان سنی با البخاری کاملا آشکار بود، به ویژه اینکه “ولید جنبلاط” رئیس حزب سوسیالیست ترقی‌خواه لبنان از شرکت در جلسه سفارت عربستان خودداری کرده و به نظر می‌رسد این بار قصد همکاری با سعودی‌ها را ندارد.

به نظر می رسد آمریکا و عربستان و فرانسه قصد دارند از تشکیل دولت لبنان در بازه زمانی فعلی جلوگیری کنند تا مردم این کشور طعم شیرین پیروزی در موضوع توافق ترسیم مرزهای دریایی را نچشند؛ موضوعی که سومین پیروزی قاطع مردم و مقاومت لبنان بر رژیم صهیونیستی در ۲۲ سال گذشته است.

جلسه روز پنجشنبه پارلمان لبنان برای انتخاب رئیس جمهور جدید به دلیل به حد نصاب نرسیدن شمار نمایندگان حاضر در سالن پارلمان به زمان دیگری موکول شد و هم‌زمان با آن پیچیدگی‌های مربوط به پرونده تشکیل دولت این کشور نیز همچنان پابرجاست.

منابع لبنانی اعلام کرده اند که “نجیب میقاتی” نخست‌وزیر مکلف به تشکیل دولت لبنان به منظور مقابله با سرزنش‌هایی که علیه او وجود دارد نسخه جدیدی از پیشنهاد خود برای تشکیل کابینه آینده را به “میشل عون” رئیس جمهور لبنان تحویل خواهد داد، اما از قبل می‌داند که عون پیشنهاد وی را رد خواهد کرد. به نظر می‌رسد که میقاتی نمی‌خواهد اجازه دهد میشل عون قبل از پایان دوره ریاست جمهوری اش دستاورد دیگری جز انجام توافق درباره ترسیم مرزهای دریایی با رژیم صهیونیستی داشته باشد.

شواهد موجود نشان می دهد که فشارهای خارجی به ویژه دخالت های سفرای آمریکا، فرانسه و عربستان نقش زیادی در کُند شدن روند تشکیل دولت لبنان دارند و آنها به نمایندگی از کشورشان نمی خواهند مردم لبنان راحت زندگی کنند.

یکی دیگر از مداخلات سفرای یاد شده در امور لبنان این است که این کشورها تلاش دارند تا دولت لبنان در زمان فعلی تشکیل نشود و پیش از آن تکلیف پرونده انتخاب رئیس جمهور روشن گردد. کشورهای مذکور گزینه‌های مورد نظر خود را برای ریاست‌جمهوری آینده لبنان دارند که بارزترین آنها “ژوزف عون” فرمانده ارتش لبنان است.

یک منبع دیپلماتیک غربی درباره خلاء ریاست‌جمهوری در لبنان با دخالت آشکار در امور این کشور مدعی شده که انتخاب رئیس جمهور جدید لبنان یک مسئله بین‌المللی است!

اخبار دریافتی حکایت از آن دارد که به رقم تلاش های سفرای آمریکا، فرانسه و عربستان برای تعیین رییس جمهور لبنان، اما سه طرف اختلافات عمیقی در این زمینه با هم دارند، ولی هرچه باشد نتیجه این دخالت ها به ضرر مردم لبنان است و معلوم نیست که سایه شوم دخالت های آمریکا، فرانسه و عربستان که از سر مردم لبنان رفع می شود.

مطالب مرتبط
ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.