به «کرسی» نشاندن حرفمان در زندگی مشترک با «غر» زدن و «ناله» کردن؟

مبلغ/ یک روانشناس با بیان اینکه برخی زوجین از طریق “غر زدن” سعی در به کرسی نشاندن حرف خود در زندگی مشترک دارند، گفت: راه به کرسی نشاندن حرف خود در زندگی مشترک “غر زدن” نیست، بلکه زوجین باید از طریق مهارت گفتگو نیازها، خواسته‌ها و اهداف خود در زندگی مشترک را به همسر نزدیک کنند.

به گزارش «مبلغ»، شبنم طلوعی در گفت‌وگو با ایسنا، با تاکید بر اهمیت احترام و اعتماد به همسر، حمایت از او و گوش‌ کردن به حرف‌هایش به جای غر زدن و به اصطلاح “ناله کردن” در زندگی مشترک، اظهار کرد: به جای آنکه زوجین دائما و به هنگام بروز اختلاف در زندگی مشترک به همسر خود غر زده و درباره مسائل پیش آمده ناله کنند، در ابتدا باید به صحبت‌های همسر خود گوش کنند چراکه در بسیاری از مواقع نداشتن مهارت کافی برای یک گفتگوی دو طرفه منجر به ایجاد اختلافات در زندگی زناشویی می شود. بنابراین قبل از پیش داوری، انتقاد و غر زدن به همسر باید به صحبت‌های او گوش دهیم.

این روانشناس با بیان اینکه کمتر دیده شده است زوجین با غر زدن بتوانند به خواسته‌های خود برسند، تصریح کرد: حامی همسر باشید و به جای سرزنش کردن او را تشویق کنید. به تصمیمات طرف مقابل حتی اگر بر خلاف میلتان باشد احترام بگذارید.

به گفته وی، اینکه هر مساله‌ای در زمان رخداد خود در زندگی مشترک حل شود بسیار حائز اهمیت است و زوجین نباید به راحتی از کنار مسائل و اختلافات ایجاد شده عبور کنند چراکه به تعویق انداختن حل مسائل باعث ایجاد کدورت و غر زدن در موقعیت‌های مختلف می‌شود.

طلوعی معتقد است که جملاتی نظیر اینکه “مثل همیشه فلان کار را کردی”، “چون فلان کار را انجام دادی نتیجه فلان شد” و “باز  هم که فلان کار را تکرار کردی”  زوجین را از هم دور کرده و تنها لجبازی طرف مقابل را تحریک می‌کند.

این روانشناس با بیان اینکه زوجین نباید زندگی را با غر زدن و نالیدن به کام خود و اطرافیان تلخ کنند، این را هم گفت که هم زنان و هم مردان از غر زدن همسر بی‌زارند و می‌توان گفت غر زدن آفت خطرناک زندگی مشترک است.

وی ادامه داد: بعضا پیش می‌آید زمانی که یکی از زوجین موضوعی را با همسر خود مطرح می‌کند و همسر به آن مساله بی‌توجهی نشان می‌دهد، زوج یا زوجه دوباره و چندباره خواسته خود را یادآوری می‌کند. این در حالی است که وقتی انجام کاری را یک بار به همسر خود گوشزد می‌کنید و او انجام نمی‌دهد بیان صد باره آن کار را پیش نمی‌برد. در این شرایط تنها به غر زدن متهم می‌شوید.

طلوعی در پایان سخنان خود با بیان اینکه غر زدن نتیجه‌ای جز فاصله گرفتن زوجین از یکدیگر ندارد، خطاب به زوجین جوان توصیه کرد: با ناله کردن و غر زدن همسر را از خود دور می‌کنید، حتی اگر حق با شما هم باشد اما لحن آزار دهنده غر زدن و ناله کردن بر حجم مشکلات می‌افزاید و این حس را در همسر بیدار می‌کند که فرد با ارزشی در زندگی شما نیست. فراموش نکنید که زوجین خوشبخت تحلیل واقع بینانه‌ای از شرایط، چالش‌ها و مشکلات زندگی مشترک دارند. با غر زدن و نالیدن به سمت حل واقع بینانه مسائل گام بر نمی‌دارید بلکه باید از طریق مهارت گفتگو، نیازها، خواسته‌ها و اهداف خود در زندگی مشترک را به همسر نزدیک کنید.

مطالب مرتبط
ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.