تلاش انگلیسی‌ها برای نجات صهیونیست‌ها

به گزارش «مبلغ» به نقل از روزنامه رسالت، سید هادی سیدافقهی، کارشناس مسائل غرب آسیا در تشریح تلاش نخست وزیر انگلیس و انتقال سفارت انگلستان از تل‌آویو به قدس به خبرنگار «رسالت» اظهارکرد: این اقدام غیرقانونی است و به سبب  تلاش دولت تازه سر کار آمده تراس برای نجات صهیونیست‌ها از وضعیت متزلزل فعلی است.

وی افزود: در سال ۱۹۴۷ این طراحی بررسی  شد و در سال ۱۹۴۸ عنوان شد که از این پس اسرائیل به عنوان یک کشور مستقل با اشغال سرزمین‌های فلسطین اعلام موجودیت خواهد کرد و لذا ضرورت دارد تا  سازمان ملل آن را به رسمیت بشناسد.

سیدافقهی تصریح کرد: پس از به رسمیت شناختن این کیان غاصب در سال ۱۹۴۸ اعلام شد که شهر قدس به صورت بلاتکلیف و بدون تسلط کامل فلسطینی‌ها و صهیونیست‌ها باقی می‌ماند.

کارشناس مسائل خاورمیانه همچنین خاطرنشان کرد: این موضوع تا زمان جنگ ۱۹۶۷ ادامه پیدا کرد و طول این جنگ فلسطینی‌ها بخش شرقی شهر قدس را به اشغال خود درآوردند.

وی متذکر شد: با روی کار آمدن دولت ترامپ، گستاخی انگلیسی‌ها شروع شد و با روی کار آمدن تراس، نخست وزیر جدید انگلیس، بررسی انتقال پایتخت از تل‌آویو به قدس مطرح شد که بی‌شک چنین امری فاقد قوانین بین المللی و ممکن نیست.

او ابراز کرد: نباید فراموش کنیم که در حال حاضر موقعیت صهیونیست‌ها بسیار شکننده شده است. آن‌ها در بحران سیاسی تشکیل کابینه جدید قرار دارند.

افزون براین  رژیم غاصب صهیونیستی به لحاظ نظامی نیز در برهه‌ای خاص به سر می‌برد و تلاش اخیر برای کسب رای نجات صهیونیست‌ها از وضعیت متزلزل فعلی است.

سید افقهی در پایان این گفت‌وگو بیان داشت: انتقال سفارت انگلستان از تل‌آویو به قدس از منظر قوانین بین المللی قابل پذیرش نیست و زمانی که ترامپ به صورت یکجانبه شهر قدس را پایتخت رژیم صهیونیستی اعلام کرد اجماعی در جهان  علیه این اقدام شکل گرفت. اکنون نیز چنین اقدامی پذیرفته شده نیست و باید منتظر واکنش‌های جامعه جهانی نسبت به این موضوع بود.

مطالب مرتبط
ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.