انتقاد شدید از برند معتبر فرانسوی به دلیل سرقت طرح چفیه فلسطینی‌ها

مبلغ/ یکی از معتبرترین برندهای پوشاک جهان به دلیل فروش یک روسری که طراحی آن به‌شدت متأثر از کوفیه (چفیه) سنتی فلسطین – نمادی از ملی‌گرایی فلسطین – است، مورد انتقادهای تندی قرار گرفته است.

به گزارش «مبلغ» به نقل از همشهری‌آنلاین، یکی از محصولات جدید لویی ویتون هفته گذشته، به دنبال واکنش شدید علیه آن که حاشیه و طرحی شبیه چفیه داشت، بدون هیچ توضیحی از وبسایت این خانه مد معروف فرانسه پاک شد.

لویی ویتون روسری‌ای به ارزش ۷۰۵ دلار را به دلیل اینکه از یکی از پوشش‌های رایج در فرهنگ فلسطین در طراحی آن استفاده کرده بود، از فروشگاه آنلاین خود حذف کرد.

مردم در شبکه‌های اجتماعی طراح این روسری را به تصرف فرهنگی متهم کردند و فروش آن به قیمت ۷۰۵ دلار را در حالی که کالای سنتی ساخته‌شده در فلسطین کمتر از ۵ درصد آن است، مورد انتقاد قرار دادند.

از این برند همچنین به دلیل تغییر رنگ‌های سیاه و سفید سنتی روسری به آبی و سفید – رنگ‌های پرچم اسرائیل – و رونمایی از محصول جدید خود پس از آخرین دور حمله هوایی اسرائیل به نوار غزه، انتقادهای بسیاری شده است.

لویی ویتون این روسری را اینگونه توصیف کرده بود که در طراحی آن از چفیه سنتی الهام گرفته و با لوگوی این خانه مد تزئین شده است.

این برند لوکس تجاری این روسری را با استفاده از تکنیک بافت ژاکارد تولید کرده است که در آن از پنبه، پشم و ابریشم استفاده می‌شود.

این پوشش در جهان عرب رواج دارد و در برخی محافل نمادی از ملی‌گرایی فلسطین تلقی می‌شود.

دایت پرادا (Diet Prada) فعال حوزه مد که صفحه اینستاگرامش بالای ۷/۲ میلیون دنبال‌کننده دارد، با طرح این سرقت مشکل ایجاد کرد. پرادا به دلیل درگیری‌های مرگبار بین اسرائیلی‌ها و فلسطینی‌ها که منجر به کشته شدن صدها نفر و ویران شدن بخش‌هایی از نواحی فقیر غزه شده بود، زمان رونمایی از این محصول را زیر سوال برد.

پرادا می‌نویسد: موضع لویی ویتون در سیاست بی‌طرفانه است، اما آنها یک چفیه ۷۰۵ دلاری را با لوگوی خود تزئین می‌کنند، پوششی که درواقع سرپوش سنتی عرب است و به نماد ملی‌گرایی فلسطین تبدیل شده است.

نیاهاد عواد، مدیر اجرایی شورای روابط اسلامی – آمریکایی (CAIR) به NBC گفت: زمان رونمایی از این محصول وحشتناک است؛ خانواده‌ها از بین رفته‌اند، صدها نفر کشته شده و هزاران نفر در خشونت وحشیانه علیه جمعیت اسیر در غزه مجروح شده‌اند.

او ادامه می‌دهد: چفیه برای ما فلسطینی‌ها بسیار عزیز و محترم است و اینکه آن را بدون اجازه برای منافع مالی خود تصاحب کرده‌اند، خصوصاً در این زمان حساس، بسیار توهین‌آمیز است.

نمایندگان لویی ویتون پیام‌های متعددی را که به دنبال پاسخ این کمپانی بودند، جواب ندادند، اگرچه این چفیه از سایت این برند پاک شده است.

مطالب مرتبط
ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.