با بچه بی‌اعتماد چه کار کنیم؟

مبلغ/ والدین در برابر بی اعتمادی ها و شکاکیت های بچه‌ها باید یک بررسی در روند روابطشان داشته باشند، گاه کمبود محبت، گاه افسردگی و یا حتی شرایط متشنج خانه باعث رفتارهایی می‌شود که بچه‌ها خود را از دیگر اعضای خانواده کنار می‌کشندیا می‌خواهند از محیط فرار کنند.

به گزارش «مبلغ» به نقل از فارس، اعتماد یکی از پایه های اصلی در روان هر فردی محسوب می شود که از بدو تولد باید توسط پدر و مادر پایه ریزی شود، بچه هایی که ریشه اعتماد در وجودشان ضعیف شده ، پدر و مادر تنهایشان گذاشته اند، از هم جدا شدند یا مشکلات دیگری پیدا کرده اند، در بزرگسالی آسیب های بیشتری می بینند و به دیگران نمی توانند بنا به طرحواره های ذهنی شان اعتماد بدهند و هم به آنها اعتماد کنند. مخاطبان فارس پرسشی را با این مضمون که با بچه بی اعتماد چه کار کنیم؟، در خبرگزاری فارس پرسیده‌اند. «دکتر زهرا فرحزادی»، متخصص روانشناسی و  طرحواره درمانگر در پاسخ به سوال مخاطب «فارس من» گفت: «اگر اعتمادی بین والدین و فرزندان یا دیگران تخریب شده، اول این باید کشف شده و اعتمادسازی شود. سپس گام بعدی حمایت بیشتری از فرزند و اعتمادسازی مجدد است.»

وی در این باره توضیح می دهد: «البته اگر این مورد درباره یک بچه نوجوان بود، تشخیص متفاوت می شد مثلا ممکن بود نوجوان افسردگی داشته باشد یا در موردی پنهانی کاری داشته یا اینکه در فضای خانه ای رشد کرده باشد که مدام در آن درگیری و جروبحث دیده و می خواهد که از این فضا فرار کند، به همین دلیل به تنهایی و گوشه گیری سوق پیدا کرده است. اما برای این بچه کم سن تر باید بررسی شود که مسئله این بچه چیست و پدر و مادر دقت کنند هر جایی که باعث بی اعتمادی بچه به خود شده اند را اصلاح کنند. گاه کمبود محبت این بچه ها باعث صحبت هایی مثل اینکه بچه واقی خانواده نیستند، می شود.»

دکتر فرحزادی عنوان کرد: «اگر پدر و مادر علت این بی اعتمادی و شک بچه را نمی دانند، بهتر است نزد یک روانشناس حضوری بروند تا دقیقا مشخص بشود که کدام رفتار آنها باعث این شکاف و بی اعتمادی شده است».

مطالب مرتبط
ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.