مسجد ملاکا؛ جاذبه‌ای شناور در مالزی

مبلغ/ مسجد تنگه ملاکا در مالزی علاوه بر کاربرد خود به عنوان مکان عبادت، یک جاذبه شناور گردشگری در شهر ملاکاست و مناره این مسجد قابلیت استفاده به عنوان فانوس دریایی را دارد.

به گزارش «مبلغ» به نقل از ایکنا، مساجد در اسلام علاوه بر ایفای نقش به عنوان محل اجتماع مسلمانان، یکی از مکان‌هایی هستند که هنرمندان مسلمان تلاش کرده‌اند هنر خود را در بخش‌هایی مانند معماری، طراحی و تزئینات مسجد به کار گیرند. به همین دلیل مساجد علاوه بر اینکه نمادی از دین اسلام به شمار می‌روند به عنوان آثاری منحصر به فرد در حوزه معماری نیز می‌توانند دسته‌بندی شوند.

مساجد در جنوب شرق آسیا توأمان تحت تأثیر معماری هندی و اسلامی قرار دارند و بسیاری از مساجد کشورهای اندونزی و مالزی به نوعی شاهکارهای معماری محسوب می شوند.

مسجد تنگه ملاکا (Malacca Straits Mosque) در شهر ملاکا در مالزی یکی از این شاهکارهای معماری مذهبی به شمار می‌رود که علاوه بر ایفای نقش به عنوان مکان عبادت، گردشگران بسیاری را به خود جذب می‌کند.

این مسجد واقع در جزیره مصنوعی ملاکاست که در ۲۴ نوامبر ۲۰۰۶ توسط پادشاه مالزی «یانگ دی‌پرتوان آگونگ» افتتاح شد. هزینه ساخت این مسجد در حدود ۱۰ میلیون رینگیت (۲,۲۴۶ میلیون دلار) بوده و ویژگی‌ منحصربه‌فرد این بنا، شناور ماندن این مسجد در زمان بالا‌آمدن سطح آب است.

این ساختمان با استفاده از ترکیبی از صنایع دستی خاورمیانه و مالایی ساخته شده است و زمانی که سطح آب بالا است شبیه سازه‌ای شناور به نظر می‌رسد.

ساختار آن دارای دو طاق متقاطع منتهی به ورودی اصلی و شیشه های رنگی است که فضای بین طاق‌ها را می پوشاند. محوطه مسجد دارای مناره‌ای به ارتفاع ۳۰ متر است که به عنوان فانوس دریایی نیز استفاده می‌شود.

مطالب مرتبط
ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.