آشنایی امام با میرزا جوادآقا ملکی چه تاثیری در رشد عرفانی ایشان داشت؟ ادیب یزدی پاسخ می دهد

به گزارش خبرنگار جی پلاس، در گفت و گویی که پیشترها پرتال امام خمینی با حجت الاسلام و المسلمین ادیب یزدی، کارشناس امور دینی داشته، وی به تشریح شیوه عرفان امام خمینی(س)، آشنایی ایشان با میرزا جواد آقا ملکی تبریزی و روش بهره مندی امام از ماه مبارک رمضان پرداخته است که فرا رسیدن ماه مبارک، فرصت مناسبی برای باز نشر آن است:

وی یکی از مشخصات بارز حضرت امام (س) را گستردگی ابعاد معنوی ایشان دانست و گفت: حضرت امام خمینی (س) در اواخر دهه سوم از عمر شریفشان، مدتی محدود شاگرد حاج میرزا جواد آقای ملکی تبریزی که خود از شاگردان بنام مرحوم آخوند ملا حسینقلی شوندی همدانی (از برجسته ترین عرفای متأخر) بود، بودند و در جوار حاج میرزا جواد آقا ملکی تبریزی ابواب گسترده ای از عرفان به روی ایشان گشوده شد.

 

رئیس مجتمع فرهنگی و امام جماعت مسجد بلال اظهار کرد: مراحل سلوک در حضرت امام (س) از ۱۸ سالگی آغاز شد. بنده در ملاقات با آیت الله العظمی گلپایگانی از ایشان در مورد حال بسیار عرفانی امام (س) در سنین ۱۸ و ۱۹ سالگی شنیدم. ایشان می فرمودند در دوره ای که با حضرت امام (س) هم حجره ای بودند، علیرغم اینکه از امام (س) ۴ سال نیز بزرگتر بودند می دیدند که ایشان وقتی برای نماز شب بر می خاستند نمازشان آنقدر طولانی بود که به نماز صبح متصل می کردند.

 

امام جمعه سابق خمین گفت: آشنایی ایشان با حاج میرزا جواد آقای ملکی تبریزی فتح الفتوحی بود که در امام (س) حاصل شد؛ درست مثل ملاقات مولوی با شمس. امام (س) در مجاورت با این عالم ربانی، استعداد روحیشان شکفته شد و ایشان در مسیری قرار گرفتند که برادر بزرگوار امام (س) – حضرت آیت الله پسندیده – می فرمایند: «آنچنان امام (س) اوج گرفت که ما تا آخر عمر به گرد ایشان هم نرسیدیم.»

 

این استاد حوزه علمیه با اشاره به جایگاه روزه در سلوک عرفان حقه مرحوم آخوند گفت: ما باید آثار روزه و سلوک صومی را در زوایای شخصیت عظیم الشأن و بزرگوار امام (س) مد نظر داشته باشیم. ما دیدیم که وقتی ماه رمضان فرا می رسید، دفتر حضرت امام (س) اطلاعیه ای می داد و کلیه ملاقات های حضرت امام (س) را لغو می کرد و دلیل آن این بود که حضرت امام (س) بنابر سنتی که در بزرگان اهل سلوک هست، در ساعات شبانه روز ماه رمضان به سمت سالک رو می کند، به کشف اسرار وجود خودشان و راز و رمزهایی که از طریق تفکر می توان به آن رسید واصل می شدند و لذا ایشان قطعاً وقت شریف خود را از دست نمی دادند و لحظات را شکار می کردند تا بتوانند به عطش عرفانی و سلوک عرفانی جان خودشان جوابگو باشند.

 

حجت الاسلام ادیب یزدی خاطرنشان کرد: ماه رمضان که قرآن عزیز به صراحت به آن اشاره دارد که «انا انزلناه فی لیله القدر»، این انزال، برای تمامی ارباب سلوک در شب قدر حاصل و نازل می شود و قطعاً هر کس به اندازه ظرف وجود خود از حقایق نازله رمضانیه بهره می برد که البته عمده این نزول نصیب امام معصوم علیه السلام است که هم اکنون وجود مبارک ولی عصر (عج) برای دریافت حقایق علوی از عالم بالا قلب مبارک خویش را آماده می کنند و خدا می داند که در شب قدر چه حقایقی بر قلب مبارک حضرت ولی عصر (عج) نازل می شود.

 

این کارشناس دینی با تأکید بر اینکه صدیقین و ابرار هم از این نزولات الهیه رمضانیه محروم نیستند، تصریح کرد: ایشان به اندازه ظرفیت روحی خویش از عالم بالا بهره ها می برند و مسلماً وجود مبارک امام (س) که تحت تأثیر عرفان حقه الهیه بودند و خود عالی ترین مراتب را طی کرده اند، قطعاً در ماه مبارک رمضان به برکت سلوک رمضانیه به بسیاری از حقایق نائل می شدند و راضی به عدول از آن نمی شدند.

 

ایشان حقیقت روزه را ایجاد ظرفیت در روح صائم برای دریافت نورانیت های بصیرت از عالم بالا دانست و گفت: اگر کسی روزه را با کمال اخلاص و با آداب خودش در ماه رمضان به جای آورد و توجه داشته باشد که اعضا و جوارح خودش را به برکت حقیقت روزه مشمول عنایات الهیه کند، از نور بصیرت برخوردار خواهد شد و نور بصیرت عبارت از این است که انسان دستاویزی برای وصال عالم بالا بیابد و بتواند خواست خدا را بیاید و راه را به گونه ای بیابد که شکست و عقب ماندگی در آن نباشد و اینها همه از برکت نور مبارکه صوم و روزه حاصل می شود.

 

این استاد حوزه علمیه با اشاره به اینکه همه انبیا به گونه ای به روزه پایبند بوده اند، خاطرنشان کرد: امام (س) بزرگوار هم تا آخر عمرشان از برکات این ماه برخوردار بودند و ما نور بصیرت و مدیریت ویژه ای در مدیریت جنگ و انقلاب در رفتار امام (س) می دیدیم که اینها می تواند انعکاس همان نور بصیرتی باشد که به برکت همان حقیقت روزه نصیب مردان الهی می شود.

 

حجت الاسلام ادیب یزدی در پایان گفت و گوی خود به حدیثی از پیامبر اکرم (ص) بدین عبارت که «اسلام بالاتر از همه چیز است و هیچ چیز بالاتر از اسلام نیست» اشاره و تصریح کرد: این علو، در مورد احکام الهی نیز وجود دارد و اگر کسی بخواهد حقیقت نماز را ادا کند، باید روح آزادگی و بریدن از غیر خدا و اتصاف و اتصال به ذات اقدس الله نیز مورد نظر داشته باشد. حضرت امام (س) با این دید دقیق به تبیین احکام می پرداختند و لذا ایشان توانستند عالی ترین مراتب آخرت را در دنیا  نیز در معرض مراجعه مؤمنین قرار دهند و حقیقتاً این معجزه ای که در قرن معاصر از امام (س) صادر شد، همین بود که اسلام را به صورت بسیط و یکپارچه و حاوی تمام نیازمندی های انسان ملاحظه می فرمودند و این از برجستگی های نوع نگاه امام (س) به احکام بود.

مطالب مرتبط
ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.