به امید تغییر همسر باشیم یا او را همانطور که هست بپذیریم؟

مبلغ/ یک روانشناس، با اشاره به اصطلاح رایجی در بین مردم مبنی بر اینکه “به فکر تغییر دیگران نباشید و همسر را نیز همانطور که هست و با تمام ویژگی‌هایش منفی‌اش بپذیرید”، گفت: این اصطلاح زمانی کاربرد دارد که طرف مقابل از ثبات رفتاری و شخصیتی  و سلامت نسبی روان برخوردار باشد، در غیر این صورت نمی‌توان گفت باید با تمام ویژگی‌ها و رفتارهای آزار دهنده همسر کنار آمد و از این رو جوانان پیش از ازدواج نسبت به خصوصیات و ویژگی‌های منفی طرف مقابل دقت داشته باشند و آگاهانه تصمیم به ازدواج بگیرند.

به گزارش «مبلغ»، محمد ابراهیم تکلو در گفت‌وگوبا ایسنا، با تاکید بر اهمیت ازدواج آگاهانه، اظهار کرد: زمانی می‌توان گفت زوجین باید با خصوصیات و خلق و خوی بد یکدیگر بسازند و همسر خود را همانگونه که هست و با ویژگی‌های بد او بپذیرند و به فکر تغییر او نباشند که همسر از سلامت روان نسبی برخوردار باشد، از این رو قبل از ازدواج باید در خصوص سلامت روان همسر آینده دقت داشت.

این روانشناس با بیان اینکه بعضا رفتارهای آزاردهنده می‌تواند نشان از آسیب شخصیتی جدی در افراد داشته باشد، در عین حال افزود: در شرایطی که زوجین از سلامت روان نسبی برخوردار باشند اما خصوصیات متفاوت آنها با یکدیگر باعث بروز اختلاف شود؛ لازم است زن و شوهر مساله پیش آمده میان خود را به درستی و شفاف با یکدیگر مطرح کرده و نگذارند مسائل در زندگی آنها باقی بماند.

تکلو با تاکید بر اینکه زوجین نباید اختلافات زناشویی را با خود حمل کنند، ادامه داد: مساله پیش آمده باید به درستی طرح و بین زوجین حل شود، نه اینکه زن و شوهر آن را با خود حمل کنند. زوجین باید با گفتگو ناراحتی پیش آمده و مشکل خود را  با هم در میان بگذارند و به همسر اطلاع دهند که کدام رفتار او برایشان آزاردهنده است.

به گفته این روانشناس در صورتی که زن و شوهر از  بلوغ روانی برخوردار باشند، با شنیدن دلخوری همسر متوجه رفتار اشتباه خود شده و برای تغییر رفتار اقدام می‌کنند.

وی همچنین این را هم گفت که بعضا زوجین به رفتارهای بد عادت کرده‌اند و نمی‌توانند به راحتی برای تغییر آن رفتار اقدام کنند، از این رو کمک گرفتن از روانشناسان و متخصصان در چنین شرایطی لازم است.

تکلو خطاب به جوانان در آستانه ازدواج، خاطر نشان کرد: گاهی عادت کردن افراد به این ویژگی‌های بد و منفی در حدی است که افراد نمی‌خواهند تغییر کنند. در چنین شرایطی شما نمی‌توانید امید به تغییر فردی داشته باشید و با این امید اقدام به ازدواج کنید.

این روانشناس در پایان سخنان خود به جوانان توصیه کرد: پیش از ازدواج باید نسبت به طرف مقابل شناخت نسبی پیدا کنید، دقت کنید آیا ویژگی‌های او برایتان قابل کنار آمدن است یا خیر؛ برای مثال بعضا برای یک فرد میزان “همدلی”  همسر بسیار اهمیت دارد و نمی‌تواند با فردی که همدلی کمی دارد ازدواج کند اما برای دیگری اهمیت “همدلی” همسر کمتر است و می‌تواند با این ویژگی طرف مقابل کنار آید. اگر نسبت به ویژگی منفی طرف مقابل به پذیرش رسیدید، ازدواج کنید. باید شرایط را ارزیابی کرد تا بعدها همین ویژگی‌های منفی همسر به جدایی زوجین ختم نشود.

مطالب مرتبط
ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.