پنج مسجد تاریخی در فهرست پروژه بازسازی مساجد عربستان

مبلغ/ عربستان سعودی قصد دارد در قالب پروژه احیای مساجد قدیمی این کشور پنج مسجد متعلق به قرون نخست تاریخ اسلام را بازسازی کند.

به گزارش «مبلغ» به نقل از ایکنا، پنج مسجد در عربستان سعودی، از جمله چند مسجد که قدمت آنها به ابتدای اسلام بازمی‌گردد، قرار است در قالب پروژه‌ حفاظت از میراث عربستان بازسازی شوند.

این اقدام بخشی از پروژه بزرگ «محمد بن سلمان» است که در سال ۲۰۱۸ آغاز شد و در قالب آن کار بازسازی ۱۳۰ مسجد در سراسر عربستان سعودی در حال انجام است.

در مرحله اول، ۳۰ مسجد با هزینه‌ای نزدیک به ۵۰ میلیون ریال عربستان (۱۳,۳ میلیون دلار) بازسازی شد.

خبرگزاری عربستان سعودی گزارش داد که فاز دوم امسال، ۳۰ مورد دیگر را شامل می‌شود که پنج مورد از آن مساجد دارای اهمیت ویژه در مکه است.

نخستین مورد مسجد البیعه است که به درخواست خلیفه ابوجعفر المنصور در سال ۱۴۴ هجری قمری ۷۶۱ میلادی ساخته شد. این مسجد در محلی ساخته شد که حضرت محمد (ص) با اصحابش ملاقات کرد و از آن‌ها بیعت گرفت.

این مسجد که در وادی منا قرار دارد، ۱۶ سال پیش در طی پروژه توسعه جمرات عقبه، مکانی که در آن مراسم سنگسار شیطان در هنگام حج انجام می‌شود از زیر خاک بیرون آمد. مساحت این مسجد ۴۵۷,۵ متر مربع تخمین زده می‌شود و تنها ۶۸ نمازگزار را در خود جای می‌دهد.

این طرح همچنین شامل مسجد الخضر می‌شود که در حدود ۶۶ کیلومتری مسجد الحرام قرار دارد و قدمت آن به بیش از ۷۰۰ سال می‌رسد. این مسجد گنجایش حدود ۳۵۵ نمازگزار را دارد.

گفته می‌شود که این مسجد به این دلیل نامگذاری شده است که خضر نبی(ع) اولین کسی بود که قدم در این مکان گذاشت. در روایات دیگر آمده است که مردی که قرن‌ها پیش در این منطقه زندگی می‌کرد و خضر نام داشت این مسجد را ساخت.

سومین مسجدی که قرار است بازسازی شود، مسجد الفتح است که در زمان جنگ خندق (احزاب) در قرن پنجم ساخته شد. مساحت این مسجد از ۴۵۵,۷ متر مربع به ۵۵۳.۵ متر مربع افزایش می‌یابد تا ۳۳۳ نمازگزار را در خود جای دهد.

مساحت مسجد ۳۰۰ ساله الجبیل در شهر طائف عربستان نیز به ۳۱۰ متر مربع افزایش خواهد یافت.

همچنین دو مسجد دیگر از جمله مسجد ابوعنابه در حرات الشام، در بافت تاریخی جده بازسازی خواهند شد.

مطالب مرتبط
ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.