مذاکرات حافظ اسد و هنری کسینجر در «لبه پرتگاه»

مبلغ/ بثینه شعبان مانند کتاب پیشین خود، باز هم سراغ منابع و اسناد آرشیوی وزارت امور خارجه و کاخ ریاست‌ جمهوری سوریه رفته و این‌بار به بررسی رویدادهای مهم دهه ۷۰ میلادی در ارتباط با موضوع نبرد عربی اسرائیلی پرداخته است.

به گزارش «مبلغ» به نقل از فارس، بثینه شعبان بعد از انتشار کتاب «ده سال با حافظ اسد» در سال ۲۰۱۵، کار نگارش کتاب «لبه پرتگاه» را آغاز کرد. او مانند کتاب پیشین خود، باز هم سراغ منابع و اسناد آرشیوی وزارت امور خارجه و کاخ ریاست‌ جمهوری سوریه رفته و این‌بار به بررسی رویدادهای مهم دهه ۷۰ میلادی در ارتباط با موضوع نبرد عربی اسرائیلی پرداخته است.

بثینه شعبان به عنوان مترجم ویژه حافظ اسد در این کتاب به‌طور عمیق به روابط میان وی با هنری کیسینجر، وزیر امور خارجه پیشین آمریکا و نقشی می‌پردازد که این روابط در تحقق صلح میان اعراب و اسرائیل داشته است.

بررسی مسائل مهم سیاسی خاورمیانه در دوران مسئولیت هنری کیسینجر، به‌عنوان یکی از تأثیرگذارترین وزرای امور خارجه آمریکا در قرن بیستم، از دیگر مسائلی است که در این کتاب مورد توجه قرار گرفته است و افق وسیع تازه‌ای برای مطالعه مسائل خاورمیانه در اختیار پژوهشگران و علاقه‌مندان قرار می‌دهد. فعالیت‌های دیپلماتیک هنری کیسینجر، یکی از موضوعات مناقشه‌برانگیزی است که همواره در دانشگاه‌ها و نیز در نهادهای سیاسی سراسر جهان، مورد بحث و بررسی قرار گرفته است.

«لبه پرتگاه» برای اولین بار روایتی دقیق و موثق از وقایع و رویدادهای تاریخی پس از جنگ اکتبر در سال ۱۹۷۳ ارائه می‌دهد و از همین رو، یکی از مهم‌ترین شکاف‌ها در زمینه خاورمیانه را پوشش می‌دهد. برای نگارش این کتاب از اسنادی بهره‌برداری شد که بسیاری از مورخان و شهروندان عادی دسترسی به آنها را محال می‌دانستند و یا اینکه تصور می‌کردند چنین اسنادی اساساً وجود خارجی ندارند.

کسانی که به سیاست‌های آمریکا در منطقه خاورمیانه، روابط کشورهای عربی با یکدیگر به ویژه روابط میان سوریه و مصر، روابط تنش آلود سوریه با سازمان آزادی‌بخش فلسطین و نیز تاریخ جنگ داخلی لبنان اهتمام دارند، می‌توانند از اسناد ارائه شده در این کتاب به عنوان مرجع بهره‌برداری کرد.

در بخشی از این کتاب می‌خوانیم:

اسد باز هم آرام نگرفت و به فشارهای خود ادامه داد تا بتواند از نیکسون پاسخ مشخصی را در خصوص عقب‌نشینی کامل اسرائیل از اراضی اشغالی دریافت کند. رئیس‌جمهور آمریکا نیز در نهایت پاسخ همتای سوری خود را داد و به او گفت: «من استراتژی گام‌به‌گام در قبال عقب‌نشینی اسرائیل از اراضی عربی را به حرکت در لبه پرتگاه تشبیه می‌کنم. طبیعی است که شما نمی‌توانید به فردی که در لبه پرتگاه در حال حرکت است، بگویید که می‌خواهید او را داخل پرتگاه بیندازید، زیرا در اینصورت از حرکت باز می‌ایستد.

کتاب «لبه پرتگاه» در ۳۴۴ صفحه و قیمت ۹۹ هزار تومان توسط انتشارات مؤسسه فرهنگی مطبوعاتی ایران منتشر و روانه بازار شده است. علاقه‌مندان می‌توانند این کتاب و تازه‌ترین محصولات انتشارات را از اینجا تهیه کنند.

مطالب مرتبط
ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.