انصارالله: آمریکا صحنه‌گردان تجاوز به یمن است

مبلغ/ سخنگوی رسمی جنبش انصارالله یمن تأکید کرد که آمریکا در راستای تأمین منافع رژیم موقت صهیونیستی، جنگ علیه یمن را مدیریت می‌کند.

به گزارش «مبلغ» به نقل از فارس، محمد عبدالسلام سخنگوی رسمی جنبش انصارالله یمن و رئیس هیأت مذاکره کننده این کشور، سفر خود به مسکو را در یک شرایط حساس و استثنائی عنوان کرد.

عبدالسلام در مصاحبه با شبکه خبری المیادین گفت: موضع ما به‌عنوان مردم یمن در قبال آنچه در سطح بین‌المللی رخ می‌دهد، از همان آغاز از خطر پروژه آمریکایی الهام گرفته بود.

وی با اشاره به اینکه تغییرات واقعی در مواضع روسیه رخ داده است، تصریح کرد: [روسیه] درک کرده است که یمن می‌تواند یک [طرف] تأثیرگذار راهبردی باشد. علیه یمن نیز محاصره و تجاوز وجود دارد؛ لذا حق ماست که در جهان، با تمامی کسانی کار کنیم که از پروژه آمریکا متضرر شده‌اند، از جمله روسیه».

این مقام یمنی ادامه داد: تجاوز به یمن، فقط کار عربستان سعودی و امارات عربی متحده نیست؛ چرا که این کشورها، آلت دست آمریکا هستند و با رهبری این کشور، انگلیس و غرب صورت می‌گیرد. واشنگتن، از پشت، صحنه‌گردان پرونده یمن است تا به منافع اسرائیل کمک کند.

عبدالسلام با بیان اینکه چالشهای جدیدی وجود دارد که بین ایران، روسیه، یمن، کشورهای محور مقاومت و کشورهایی که از سلطه‌طلبی آمریکا متضرر شده‌اند، مشترک هستند، خاطر نشان کرد: تغییراتی در سطح بین‌الملل و منطقه در حال رخ دادن است. عربستان هم فهمیده است که حمایت آمریکا دیگر، تضمین شده نیست.

عبدالسلام گریزی هم به آتش‌بس در یمن زد و تأکید کرد:  آتش‌بس به خاطر عوامل مرتبط با وضعیت انسانی حاصل شد، ولی این آخرین باری است که بر اساس شروط کنونی، با تمدید آن موافقت می‌کنیم.

وی با اشاره به اینکه پول نفت یمن پس از قاچاق، وارد بانکهای سعودی می‌شود، تصریح کرد: ما خواستار حقوق عادی ملت یمن هستیم و بر این باوریم که عدم پرداخت حقوق کارکنان، جنایت علیه ملت ماست.

درباره نقش آمریکا در آتش بس یمن، «جلال الرویشان» معاون دفاعی-امنیتی نخست‌وزیر این کشور هم تأکید کرد: در ورای تلاش آمریکا برای برقراری آتش‌بس برنامه‌های راهبردی‌ای در منطقه نفهته است که سر آغاز آن بستن راه به روی شرق و محافظت از امنیت رژیم صهیونیستی است.

آتش‌بس دو‌ماهه یمن در سیزدهم فروردین‌ماه امسال (۱۴۰۱) آغاز شد؛ اما دوازدهم خردادماه بود که فرستاده سازمان ملل متحد اعلام کرد، طرفین درگیر در یمن با همان شروط قبلی توافق اصلی موافقت کردند که آتش‌بس دو ماه دیگر (یازدهم مرداد) تمدید شود.

صنعاء پس از پایان دو ماه دوم آتش‌بس اعلام کرد که در نتیجه تلاش‌های برادران در عمان، فرصت تمدید آتش‌بس فراهم شده است از‌این‌رو آتش‌بس برای سومین‌بار به مدت دو ماه دیگر تمدید شد.

عربستان سعودی در رأس یک ائتلاف عربی و تحت حمایت آمریکا، از ششم فروردین ۱۳۹۴ با ادعای تلاش برای بازگرداندن رئیس جمهور مستعفی یمن به قدرت اقدام به تجاوز نظامی به یمن و محاصره زمینی، هوایی و دریایی این کشور کرد.

این تجاوز نظامی هیچ کدام از اهداف ائتلاف سعودی را محقق نکرد و فقط با کشته و زخمی شدن ده‌ها هزار یمنی، آواره شدن میلیون‌ها نفر، به بار آمدن خرابی برای زیرساخت‌های این کشور و گسترش قحطی و گرسنگی و بیماری‌های واگیردار همراه شده است.

مطالب مرتبط
ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.